A törzshálózat része lesz a Bakony-vasút, Nagybörzsöny

MTI   ·   2013.05.14. 13:44
bakonyv00

A nemzeti vagyonról szóló törvény módosításáról szóló javaslat általános vitájával folytatta munkáját kedden az Országgyűlés. A javaslat értelmében két műemléki védettségű vasúti vonallal egészülne ki a nemzeti vagyonról szóló törvény.

Navracsics Tibor miniszter expozéjában kiemelte: a javaslattal a Győr-Veszprém (normál nyomtávú), valamint a Nagyirtás-Nagybörzsöny (760 milliméteres kisvasúti) vonallal egészítenék ki a nemzeti vagyonról szóló törvény mellékletében szereplő országos törzshálózati vasúti pályák listáját. Az érintett vonalak így az állam kizárólagos vagyoni tulajdonába kerülnének - jelezte a kormánypárti politikus, hozzátéve: ezt azért tartják szükségesnek, hogy a jövőben senki, egyetlen kormány se tudja megszüntetni a pályaszakaszokat, vagy elhanyagolni azok karbantartását, esetleg felhagyni azzal.

Nagyirtás. Törzshálózat. Hogy ne legyen vonalirtás<br />(Tevan Imre fotói)

A közigazgatási tárca vezetője – aki egyéni képviselőként mondta el felszólalását – hozzátette: két műemléki védettségű vonal hozzátartozik a térségben élők és hazánk kulturális örökségéhez, fenntartásuk, védelmük nemzeti érdek.

Völner Pál infrastruktúra-államtitkár (NFM) a kormány nevében azt mondta, hogy támogatják a törvényi felsorolás kiegészítését kezdeményező indítványt. Hozzátette: kiemelt nemzetstratégiai érdek a fokozott védettséget élvező, kizárólagos állami tulajdonba tartozó vagyoni kör gyarapítása és megőrzése.

Valamennyi felszólaló párt támogatta a javaslatot. Kara Ákos (Fidesz) kiemelte, hogy a mostani törvényjavaslat nagyon fontos a térségben élők számára. A kezdeményezés civilektől származik, ezt „hozták el” a parlamentbe, mondta. Horváth János (Fidesz) szerint a vasútvonalak fejlesztésével a térség termelése is javulhat.

Göndör István (MSZP) jelezte, hogy a frakciójuk támogatja az indítványt. Pál Béla (MSZP) szerint ez a vita is azt bizonyítja, hogy szükség lenne egy országos felmérésre a nemzeti vagyont illetően. A szocialista politikus a két érintett vasútvonal „hányattatott sorsát” ismertette felszólalásában. Hangsúlyozta: az MSZP támogat minden olyan szándékot, amely a vasútvonalak fenntartását, sőt további fejlesztését célozzák.

A Cuha látványos völgye a 11-es vonalon

Z. Kárpát Dániel (Jobbik) azt mondta, támogatja azt az alapcélt, hogy ilyen, kistérségi szintre vonatkozó témákat törvényben rögzítsenek. Hozzá tette: 54 vasúti mellékvonal, a Lánchíd hiányzik még a nemzeti vagyon listájáról. Kepli Lajos (Jobbik) azt emelte ki, hogy az erdei vasút bekerülése az országos törzshálózatba azért kiemelten fontos, mert a több szempontból is Európában egyedülálló vonal (leginkább a csúcsfordítók miatt – a szerk.) fenntartására és fejlesztésére csak így van érdemi lehetőség.

Kapcsolódó hírek