A Volvo eladja a Volvo Aerót
A GKN veszi meg a svéd Volvo repüléstechnikai szekcióját, a Volvo Aero-t, a vételár 633 millió font, vagyis 986 millió dollár – jelentette a BBC.
A brit cég vezérigazgatója, Nigel Stein „rendkívül vonzó akvizícióként” jellemezte az üzletet, amelynek révén a briteknek nagyobb szerepe lesz a civil repülési iparágban, és vezető szerephez jut a hajtóműgyártók alkatrészbeszállítói között is. Ezzel ellensúlyozza a cég a katonai megrendelések csökkenését.
A GKN légiipari részlege a cég második legnagyobb divíziója, amely polgári és katonai gépekhez valamint helikopterekhez gyárt részegységeket, Bristlban és Wight szigetén. Tavaly a részleg eladásai elérték a másfél milliárd font értéket.
Az átvételi folyamat lezárása a különféle hatósági engedélyek megszerzésével a harmadik negyedévre várható – olvasható a GKN közleményében, amelyből az is kiderül, hogy aa britek nagyonis számítanak a továbbiakban is a Volvo Aero hajtóműgyártási tapasztalataira illetve a hajtóművek továbbfejlesztésének már beindított programjaira. Feltehető tehát, hogy a Volvonál az új tulajdonos alatt is tovább zajlik a Gripenek hajtóművének gyártása, illetve a harcigép új válozata, az NG azaz új generációs Gripen hajtóművének fejlesztése.
A Volvo Aero weboldalán megjelenő közleményben a GKN ugyancsak azt ígéri, hogy új tulajdonosként a lehető legjobb körülményeket biztosítja a Vovo Aero fejlesztései számára, bár ebben a közleményben leginkább a civil repüléstechnikai programokat emlegetik. A GKN egyik vezetője ugyanakkor a Flight Internattional című szaklakban nyilaatkozva a Vovo katonai hajtóműveit is „jó üzletnek” minősítette.
A szaklap kommentárjában érthetőnek tartja a Volvo döntését a Volvo Aero eladásáról: ha a beruházások jövőbeni megtérülését nézzük, a kamionok kevésbé kockázatos perspektívát jelentenek, mint a repülőgéphajtóművek – mondja a szaklap, hozzátéve, rendkívül fontosak azok a fejlesztések, amelyeket a felek a kompozitok felhasználása terén hajtottak végre.
A Volvo Aero 1932 óta gyárt motorokat és hajtóműveket a svéd harci gépek számára, a Gripenekben működő RM12 a General Electric fejlesztése, ilyenből építenek be kettőt az F/A-18-asokba is. A cég nem csak katonai és polgári hajtóművekhez, hanem rakétákhoz is készít részegységeket, például az európai Ariane hordozórakták fúvókáit is a svédek gyártják.