A vonatok és a wifi is repeszt a Flytogetnél

iho/vasút   ·   2023.08.14. 12:00
flytoget

A norvég nagysebességű reptéri vasút az Icomera vezeték nélküli, szupergyors internetkapcsolat- és alkalmazástárhely-platformját használja, fokozva az utasok komfortélményét.

A Flytoget az Icomera nagysebességű, magas rendelkezésre állású wifijével a világ legnagyobb mozgó IoT-eszközeivé alakította vonatait, vezető felhasználói élményt nyújtva ezzel. Az Icomera csatlakoztathatósága a valósidejű eszközállapot-riasztások, az ülőhelyek foglaltsági állapota, valamint a proaktív hálózatfigyelés és -támogatás által is előnyöket nyújt a közlekedési társaságnak.

A norvég főváros nagysebességű reptéri expresszvonatait üzemeltető Flytoget korszerű és kényelmes közlekedési lehetőséget kínál az oslói Gardermoen repülőtér és a központi vasúti pályaudvar (Oslo sentralstasjon, röviden: Oslo S) között, mindössze 19 perces menetidővel. Az összeköttetést évente 6,7 millió utas választja. A tízpercenként induló járatok 97 százalékos pontossággal futnak, garantálva, hogy az utasok szinte biztosan pontosan odaérhessenek úticéljukhoz. A szolgáltatás 2021-ben a második helyet nyerte el a norvégiai ügyfélelégedettségi versenyben.

Az utas az első!

A Flytoget 2016-ban úgy találta, hogy a fedélzeti wifi az egyik legkritikusabb tényező a nagysebességű reptéri járattal kapcsolatos utasélmény javítása szempontjából, mivel az addigi wifi-szolgáltatás már nem felelt meg az utasok elvárásának. Ezért még abban az évben közbeszerzést írt ki a személyszállítási és fedélzeti rendszereinek nagysebességű internetszolgáltatásához, melyet az Icomera nyert el díjnyertes X-Series elnevezésű mobilinternetkapcsolat- és alkalmazástárhely-platformjával. Az eszközök telepítése a tizenhat 71-es sorozatú villamos motorvonatra mindössze egy hónapot vett igénybe, és 2017-ben már üzembe is állították a rendszert, amit az utasok rendkívül jónak ítéltek. A felhasználók egy egyszerű portálon keresztül jelentkezhetnek be a hálózatba, és azonnal csatlakoznak is a nagysebességű fedélzeti wifihez; a szolgáltatás másodpercenként akár kétszáz megabit adatot képes nyújtani, miközben a szerelvény akár 210 kilométer per órás tempóval száguld. A fejlesztésnek köszönhetően az utasok elégedettsége jelentősen nőtt, ezzel a Flytogetet 2016 óta folyamatosan a legjobb tíz norvég cég közé választják be a felhasználói elégedettség terén. Ez egyértelműen megmutatja, hogy mennyire értékes az utasok igényeit előtérbe helyezni a szolgáltató szempontjából.

Központosított platform a „dolgok internetéhez” (IoT)

A Flytoget fedélzeti internetkapcsolatának középpontjában az Icomera több rádiócsatornás internetkapcsolat- és alkalmazástárhely-platformja (Multi-Radio Connectivity & Applications Hosting) áll. Az Icomera fedélzeti routerei a megszakításmentes, nagy kapacitású kapcsolat garantálása érdekében SureWAN™-t használnak: egy olyan fejlett algoritmust, mely lehetővé teszi, hogy az eszköz modemjei egyidejűleg, intelligens módon több kommunikációs hálózathoz is csatlakozzanak. A kifejezetten tömegközlekedési felhasználásra tervezett SureWAN algoritmus összegyűjti az összes elérhető szolgáltatót és kapacitást az útvonalon a maximális adatátvitel, lefedettség, rendelkezésre állás és redundancia elérése, valamint az adatátadás során keletkező adatvesztés minimalizálása érdekében.

A Flytoget útvonalának körülbelül 45 százaléka alagutakban fut, itt 4G kapcsolat áll rendelkezésre, az alagutak legnagyobb részében pedig már az 5G kapcsolat is elérhető. Az Icomera megoldásával a Flytoget új, 78-as sorozatú CAF Oaris-szerelvényein az üzemeltető és az utasok egyaránt élvezhetik a vezetéknélküli technológia mindkét generációjának csúcsát azáltal, hogy zökkenőmentesen egyesítik az útvonalon rendelkezésre álló összes 4G- és 5G-hálózatot.

Adatok, utasok és vonatok összekapcsolása

A működési hatékonyság növelése érdekében a Flytoget a 71-es sorozatú motorvonatok fedélzeti kapcsolatát használja fel egy vonatfelügyeleti rendszer létrehozásához, mely valós időben küldi az adatokat a műveleti központba. A vonatszemélyzet egy szempillantás alatt megtekintheti a vonat általános állapotát, a tartózkodási helyszínt, az ajtók állapotát, a fedélzeti alkatrészek állapotának felügyeletét, valamint a teljes vonatdiagnosztikai rendszert a szerelvény esetleges hibakódjaival és riasztásaival.

A vonatokból származó adatok proaktív kiaknázása érdekében a Flytoget egy innovatív, szoftveralapú megközelítést választott a vonatdiagnosztikához és a jelentéskészítéshez: az Icomera X-Series routerén tárolt virtuális gépen élvonalbeli IoT-alkalmazásokat futtat. Az Icomera fedélzeti platformja feldolgozási teljesítményének kihasználásával a Flytoget-személyzet láthatja az egyes vonatokról érkező vagy a forgalomirányítók adott riasztásokat, a vonatszemélyzet pedig útmutatásként használhatja fel ezeket az információkat.

A Flytoget vonatairól folyamatosan továbbított üzemelési adatok azon utasoknak is hasznosak, akik a legkomfortosabb utazáshoz megfelelő kocsit keresik a vonaton. Az automatikus utasszámlálási adatok gyűjtése és továbbítása vörös-borostyán-zöld (RAG) állapot formájában történik. E módszerre az utasok élőben követhetik az egyes kocsik foglaltsági szintjét, valamint a gyermekek és a mozgássérültek számára kialakított utastereket, továbbá a csendes zónákat a lehető legnyugodtabb és legpihentetőbb utazás érdekében.

A Flytoget IoT-szerelvénye

Az Icomera X-Series fedélzeti mobilinternet- és alkalmazástárhely-routerének számítási képességeit kihasználva a Flytoget-vonatok a rendszerek széles skáláját támogatják, melyek mindegyikét a fedélzeti Ethernet gerinchálózat táplálja. Azon felül, hogy a nagyteljesítményű wifi és a poggyászcímke-nyomtatók által vezető utasélményt garantál a Flytoget, flottája működési hatékonyságát is javítja olyan rendszerek használatával, melyek magukban foglalják az üvegszálas hálózatfelügyeletet, a vonatfelügyeleti rendszereket, a vonatdiagnosztikát és az utasszámlálást, valamint a távoli VPN-t és diagnosztikát a szolgáltatás zökkenőmentes működése érdekében. A Flytoget az utasoknak a vonatokon elhelyezett kijelzőkön reklámokat és indulási információkat is meg tud jeleníteni, melyek minden utazás után frissülnek, ezzel is növelve a bevételét. Minden frissítés körülbelül 400 megabájt adatot tartalmaz, ennek feldolgozása konzisztens, nagy kapacitású fedélzeti kapcsolat nélkül nem lenne lehetséges. A működési hatékonyság növelése érdekében a Flytoget a 71-es sorozatú vonatok fedélzeti kapcsolatát használja fel.

Világszínvonalú hálózatfigyelés és üzemeltetéstámogatás

A Flytoget az Icomera hálózati műveleti központjának (NOC) proaktív, professzionális felügyeletét és támogatását is élvezi. A rendszer felel a hálózat távfelügyeletéért, hogy segítse a folyamatos hálózati lefedettséget, a problémák időben történő megoldását, valamint hozzájáruljon a nagy teljesítményű és magas rendelkezésre állású környezet kialakításához. Az ügyfelek telefonon, e-mailben, chaten és Jirán keresztül érkező megkereséseire válaszolva az Icomera támogatási ügynökei kellő műszaki szakértelemmel rendelkeznek a bonyolult és üzleti szempontból kritikus problémák kezeléséhez, gyorsan azonosítják az incidensek kiváltó okát és lehetővé teszik a szolgáltatás folyamatosa fejlesztését. Ez kettős előnyt kínál: egyrészt növeli a rendszer üzemidejét és a szolgáltatás minőségét, másrészt védi az ügyfél márkaimázsát és befektetését.

Az Icomera regionálisan elhelyezkedő hálózati műveleti központjai a szolgáltatás folyamatos fenntartása érdekében a világ időzónáit a maguk előnyére fordítják az úgynevezett „Chase the Sun” (magyarul: Kövesd a napot) struktúrát követve. Az Icomera NOC-ügynökei a legnagyobb gondossággal kezelik a kritikus műveleteket, az ISO 27001 legjobb gyakorlatai szerint dolgoznak, a biztonságot mindig szem előtt tartva.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: railway-news.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Kisvasút Városi vasút Autóbuszközlekedés

Titkos bunker Veszprémben, 150 éves fűtőház Miskolcon, vasúti magángyűjtemény Kelebián, nosztalgiabuszok Hatvanban: ha Múzeumok Éjszakája, akkor MÁV–Volán-csoport is!

MÁV/iho   ·   2024.06.19. 16:10

Június 22-én az ország számos pontján várják érdekes programokkal a látogatókat: a MÁV–Volán-csoport idén is aktív résztvevője a rendezvénynek, tizenkilenc településen, összesen huszonegy helyszín tart nyitva az érdeklődők előtt jövő szombat éjszaka.