Airbus: húsz év és megduplázódik a világ légiflottája

iho/repülés   ·   2016.07.18. 16:15
airbus_green0

Évente átlagosan 4,5 százalékkal nő a repülőgépek piaca az Airbus következő húsz évre szóló előrejelzése szerint, amely azt jelenti, hogy több, mint 33 ezer újonnan leszállított, 100 fő fölötti befogadóképességű utasszállítót értékesítenek majd a gyártók több, mint 5000 milliárd dollár értékben – ismertette iparági gazdasági előrejelzését az Airbus a napokban rendezett Farnborough Air Show alkalmából. Ez az érték forintban már nehezen kimondható: 1500 billió, vagyis milliószor másfélmilliárd. Ha ilyen mértékben nő a forgalomba álló repülők száma, a mostanihoz képest félmillióval több kiképzett pilótát és csaknem ennyi repülőgép-mérnököt igényel majd az iparág világszerte.

32 ezer 245 utasszállító, és 645 tíz tonnánál is több árut szállítani képes tehergép szerepel a pontos előrejelzésben, ami azt is jelenti, hogy a világ légiközlekedésében a jelenlegi mintegy 19 ezer 500 helyett közel negyvenezer repülőgép teljesít majd szolgálatot. Több, mint 13 ezer repülőgépet fognak kiváltani a légitársaságok a jelenlegieknél lényegesen környezetkímélőbb és gazdaságosabb légi járművekkel.

– Húsz év múlva a világ lakosságának 62 százaléka városokban lakik majd, a népesség koncentrációját követve a nagy légiközlekedési csomópontok száma a jelenlegi ötvenötről kilencvenháromra nő majd – mondta John Leahy, az Airbus vezérigazgató-helyettese, hozzátéve, hogy naponta két és fél millió ember fogja érinteni ezeket a repülési főcsomópontokat. Ezért a több mint 32 ezer gép közül 9500 hosszútávú repülésre alkalmas szélestörzsű lesz, ezek értéke 2,8 billió dollár.

Tíz éven belül a kínai belföldi repülés lesz a legnagyobb légiközlekedési piac a világon, s általánosan igaz, hogy az ázsiai gazdaságok átlagosan 5,6 százalékos gazdasági növekedése és a kontinens gyorsuló urbanizációja jelenti majd a légiipar hajtóerejét. A potenciális légi utasok száma a térségben megháromszorozódik, s eléri a teljes lakosság háromnegyedét, a középosztály pedig 2035-ben várhatóan 3,5 milliárd embert tesz majd ki a régióban. Ezzel szemben az észak-amerikai és a nyugat-európai forgalom 3,7 százalékkal növekszik a várakozások szerint.

– A repülők üzemeltetése során háromezer milliárd dollárnyi szolgáltatást fognak igénybe venni a légitársaságok, s az Airbus egyre több értéknövelt szolgáltatást kínál az üzemeltetőknek a jövőben a hatékonyabb üzemeltetés érdekében – jelentette be a repülőgépgyártó. Az összeg a karbantartási, javítási és üzemidő-hosszabbítási szolgáltatások együttesének értékét foglalja magába. Egy évre vetítve ez azt jelenti, hogy 53 milliárd dollárról 132 milliárdra nő az erre fordított összeg, ami átlagosan 4,6 százalékos éves növekedést jelent.

– Ügyfeleink üzemeltetik a legjobb repülőgépeket, teljesítmény, hatékonyság, hatótávolság és komfort tekintetében is. Ahhoz, hogy a legjobb teljesítményt hozzuk ki a gépekből, olyan szolgáltatásokat nyújtunk a karbantartás, a továbbfejlesztés, az üzemeltetés és a kiképzés területén is, amelyek az üzemeltetés teljes ideje alatt is garantálják a legjobb teljesítményt – mondta Laurent Martinez, az Airbus szolgáltatásokért felelős alelnöke.

Egy új fejlesztésnek köszönhetően például növelhetik a repülőgépek rendelkezésre állását úgy, hogy közben repült órák szerint rugalmassá tehető a gépek karbantartása. De lehetőség van a legmodernebb kommunikációs szolgáltatások utólagos beépítésére, vagy a gépek átalakítására a felszállósúlyt növelhetővé téve. A cég új Navblue nevű leányvállalata sokkal hatékonyabb forgalom menedzsmentet tesz lehetővé, méghozzá olyan légitársaságok számára is, amelyek nem kizárólag Airbus repülőgépeket üzemeltetnek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.