Akkumulátoros Mireók állhatnak forgalomba Németországban

iho/vasút   ·   2021.11.18. 15:00
neb_mireo

A Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) harmincegy villamos-akkus üzemű motorvonatot rendelt a Siemenstől. A vonatok Berlintől északkeletre, a Netz Ostbrandenburg hálózaton fognak közlekedni.

A német főváros Berlin, valamint Brandenburg szövetségi tartomány közös közlekedési hatósága, a VBB júniusban bízta meg az úgynevezett kelet-brandenburgi hálózaton (Netz Ostbrandenburg) jelenleg is szolgáltató NEB-et, hogy a 2024. decemberi menetrendváltással kezdődően további tizenkét évig közlekedtessen regionális vonatokat, így a Mireo Plus B típusú vonatok a szerződés szerint legalább 2036 decemberéig közlekedhetnek. A napokban bejelentett beszerzés értelmében a Siemens Mobility tizenkét évig a szerelvények karbantartásáért és alkatrész-utánpótlásukért is felel. A megállapodással a járatok mennyisége harminc százalékkal, évi 6,7 millió vonatkilométerre nő, továbbá hosszabb vonatokat vetnek be, a jelenlegi dízelszerelvényeket pedig zéróemissziójú vonatok váltják.

Az akkus Mireókkal a következő viszonylatokon lehet majd utazni:

  • RB12 Berlin Ostkreuz–Oranienburg–Templin Stadt
  • RB25 Berlin Ostkreuz–Werneuchen
  • RB35 Fürstenwalde (Spree)–Bad Saarow Süd
  • RB36 Frankfurt (Oder)–Beeskow–Königs Wusterhausen
  • RB54 (Berlin Gesundbrunnen/Lichtenberg–)Löwenberg (Mark)–Rheinsberg (Mark)
  • RB60 Eberswalde–Wriezen–Frankfurt (Oder)
  • RB61 Schwedt (Oder)–Angermünde
  • RB62 Angermünde–Prenzlau
  • RB63 Eberswalde–Joachimsthal

A Siemens korszerű motorvonatai felsővezetékes üzemben egy áramnemről, 15 kilovolt 16,7 hertzes betáplálási rendszert használva tudnak majd közlekedni, drót híján pedig a felsővezetékről vagy visszatápláló (regeneratív) fékezéssel is tölthető lítium-ion akkumulátorokat használhatják, melyek több mint kilencven kilométernyi hatótávot tesznek lehetővé. A 31 szerelvény az alternatív hajtással évente összesen körülbelül 4,4 millió liter gázolaj elégetését spórolja majd meg, tovább csökkentve a helyi szén-dioxid-kibocsátást. Az akkumulátoros vonatok a villamosenergia-előállítási mixtől függően évente körülbelül 11 ezer 500 tonnával csökkenthetik a regionális kibocsátást, valamint a részecskék mennyisége is alacsonyabb lesz.

A kétrészes motorvonatok egyik felén oldalanként két, a másikon egy duplaszárnyas ajtó segíti majd elő az utascserét. Az utastérben összesen 128 ülésen lehet majd helyet foglalni, de egy családi teret is ki fognak alakítani, továbbá tizenkét hely áll majd rendelkezésre kerékpárok, kerekesszékek és babakocsik részére – az alacsony belépőmagasságnak köszönhetően utóbbiakkal is könnyen fel- és le lehet majd szállni még alacsonyabb peronoknál is. A kényelmi szolgáltatások körébe fog tartozni a vezetéknélküli internet (wifi), a valósidejű utastájékoztatás, továbbá körülbelül hatvan konnektort és USB-töltőpontot is be fognak építeni.

Az eredeti tervek szerint a NEB huszonhat akkus motorvonatot, valamint öt Pesa Link dízelmotorvonatot szerzett volna be, utóbbiakat az RB26-os Berlin–Müncheberg viszonylatra. időközben azonban rájöttek, hogy a szolgáltatást a jelenleg is használt tizenegy Pesa dízelmotorvonaton felül öt akkus Mireóval is ki lehetne szolgálni, így a dízelvonatok helyett inkább a zéróemissziós megoldás mellett döntöttek. A teljesítményt, hatótávot és felszereltséget is tekintve kimagaslóan hatékony, innovatív és nagy teljesítményű Mireo Plus B vonatokkal a NEB megfelelő megoldást fog kínálni a részben villamosítatlan regionális viszonylatokon, vonzó vasúti szolgáltatást nyújtva a napi ingázóknak és alternatívát kínálva az autóval közlekedők számára – jelenti a Railway Gazette.

A NEB a Mireo-motorvonatok nullemissziójú, akkus verziójának második megrendelője: elsőként Baden-Württemberg szövetségi tartomány megbízásából a vasúti gördülőállományt tulajdonló SFBW az úgynevezett Netz 8 Ortenau szolgáltatáshoz húszat, a Hermann-Hesse-Bahnra pedig hármat vásárolt belőlük. A járművek 2023-ban állhatnak forgalomba.

(Nyitóképünkön a NEB akkus Mireójának látványterve. Kép forrása: Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Városi vasút

InnoTrans 2022, második nap

iho/vasút   ·   2022.09.22. 15:00

Kétévnyi kihagyást követően megkezdődött az idei berlini vasúti szakkiállítás és -vásár. A szerdai paletta részét alkotta a Stadler walesi Flirtje, a Tatravagónka farönkszállító kocsija, valamint a Plasser & Theurer pályakarbantartó járműve.