Átalakul a King’s Cross környéke
Mihelyst a vasúti infrastruktúra-kezelő Network Rail végez a zöld épület lebontásával, ami az 1970-es évek óta zavarta a látványt, ismét teljes szépségében láthatóvá válik a pályaudvar kiemelkedő muzeális értéket képviselő homlokzata.
A King’s Cross 160 éves történetének legnagyobb átalakulását zárja le a brit főváros egyik leghosszabb ideje ideiglenes funkciót betöltő épületének megszüntetése. A felújítás előző szakaszaként idén márciusban adtak át egy látványos, üvegből és acélból készült, félkör alakú nyugati előcsarnokot, ami háromszorosára növelte az évi 47 millió utas által használható teret. A csarnoktető Európa leghosszabb egyívű állomáskupolája. Az előcsarnok kapcsolatot biztosít a londoni metróhálózathoz és a St. Pancras állomáshoz is.
A modern összképhez még egy új, a díjnyertes londoni Stanton Williams által tervezett tér is járul. A tér építésének ideje alatt a King’s Crossra vonattal érkezők csak balra, a York Way felé, jobbra a metró irányában, vagy az új nyugati csarnokon keresztül hagyhatják el az épületet. A tér átadását követően az új csarnok felől lehet majd bejutni, a kijárat pedig az új térre fog nyílni. A King’s Cross Square 7000 négyzetméternél is nagyobb területet ölel fel, és nemcsak a pályaudvar épületére, hanem a St. Pancras állomásra is kilátást nyújt.
A rekonstrukciós program keretében a két pályaudvart körülvevő területet is átépítik: King’s Cross Central néven közel kétezer új lakást, irodákat és összekötő utakat alakítanak ki. A megújuló környéket 2013 őszén vehetik birtokba az arra járók – számol be a European Railway Review.
Az átalakításnak köszönhetően a Lewis Cubitt tervei alapján 1852-ben épített, nagy múltú King’s Cross egyszerre tündökölhet eredeti építészeti szépségében és lehet egyben modern, a XXI. századi London számára is megfelelő fejpályaudvar.