ATR: átadták az ezrediket, még kétszázra van rendelés
A spanyol Air Nostrum légitársaság, az Ibéria leányvállalata lett a tulajdonosa az ezredik légcsavaros-gázturbinás repülőgépnek, amelyik került az ATR gyárából. A gép egy 72 utas szállítására alkalmas ATR 72-600-as, a regionális család legnagyobb és legfrissebb darabja.
Az olasz-francia vállalkozást, az Alenia és az EADS közös gyárát 1981-ben alapították, 1985 decemberében adták át az első gépét, egy rövidebb törzsű ATR-42-est a francia Air Littorialnak, és néhány éve vette át a cég a piacvezető szerepét a légycsavaros-gázturbinás utasszállító repülőgépek kategóriájában. Az ATR tavaly hatalmasan rávert például a korábbi piacvezető nagy vetélytársra, a Bombardierre: míg a kanadaiak Q400-asára (aminek négy példányát a Malév is repülte) 2011-ben hét megrendelés futott be, addig az ATR-ekből nem kevesebb, mint 157-et adott el a gyártó.
A cég székhelyén, Toulouse-ban tartott ünnepségen Filippo Bagnato vezérigazgató elmondta: ma 90 ország 180 légitársasága repüli a típust, mint a regionális légiközlekedés alapgépét. A turboprop-piac az üzemanyagárak emelkedésével párhuzamosan kezdett egy korábbi mélypontról magához térni, és az olasz-francia gyártónak sikerült ezt alaposan kihasználnia, az összes eladásának, 1200 gép értékesítésének több mint felét 2005 óta érte el.
A ceremónia résztvevői utaltak arra, hogy a jelenlegi helyzet a kategória további előretörését hozhatja. Az 50-100 személyes regionális sugárhajtású gépek piaca gyakorlatilag teljesen befagyott, szinte minden társaság a valamivel lassabb, de jóval olcsóbban üzemeltethető légcsavaros-gázturbinás megoldást választja. A turboprop technológia fejlődése közben nemcsak gazdaságosabbá, hanem halkabbá és környezetkímélőbbé is tette ezeket a gépeket.
Az ATR-600 az új „Armonia” fantázianevű belső beerendezés révén már utaskomfortban is felveszi a versenyt a jetekkel, a pilótafülke pedig, akár bármelyik modern nagy utasszállítóé, képernyős-digitális úgynevezett glass-cockpit.