Au revoir Fret SNCF, bonjour Hexafret et Technis!
Január elsejével átalakult a francia nemzeti vasút árufuvarozási üzletága: a Hexafret a szállítmányozásért, a Technis pedig a karbantartásért felel ezentúl. Akadnak azonban gondok…
Az átmenet nem volt mentes a kihívásoktól. A folyamat az Európai Bizottság által, a Fret SNCF valószínű jogellenes állami támogatásainak ügyében indított vizsgálattal kezdődött. Az uniós intézmény arra jutott, hogy a francia állam a társaság tartozásaiból több mint ötmilliárd eurót (jelenlegi árfolyam alapján közel 2100 milliárd forintot) törölt el 2007 és 2019 között, ezt a lépést súlyosan piactorzítónak találták.
A kemény szankciók elkerülése érdekében a francia kormány a komoly szerkezetátalakítás mellett döntött, mely a vállalat forgalmának körülbelül húsz százalékát kitevő kombinált árufuvarozás feladásával járt, nagyjából ötszáz dolgozó elbocsátása mellett. Ezen fuvarok többségét más magánfuvarozóknak adtak át, elsősorban a DB Cargo France-nak. Más összeköttetéseket pedig leállítottak – például a párizsi Rungis nemzetközi piacot ellátót –, ezeket majd újra kell indítani.
A Fret SNCF leállítása természetes módon ellenállást váltott ki, különösen a francia szakszervezetektől. Az események 2024 végén tetőztek, mikor is négy szakszervezet sztrájkot hirdetett tiltakozásul. A munkabeszüntetések azonban túl nagy hatást nem gyakoroltak a vasúti árufuvarozásra, mivel időközben két szakszervezet lefújta a sztrájkot.
Ráadásul egyesek azt jósolják, hogy a két új szervezettel sem feltétlen szűnik meg az illegális állami dotáció. Ezen felül a kombinált áruszállításról az egyeskocsi-fuvarozásra történő átállás költséges üzleti modellt jelent egy nem túl jövedelmező szegmensben. A francia magánszektor viszont lehet, hogy csak nehezen tudja majd átvenni azokat a szolgáltatásokat, amiket a Fret SNCF-nek fel kellett adnia.
Ha nem lenne elég kusza a helyzet, egy további probléma is fennáll, nevezetesen a karbantartási feladatokat átvevő Technis nevével. Ugyanis Franciaországban már létezik egy ilyen nevű vállalkozás, mely bírósághoz fordult a megvédése érdekében, pláne, hogy korábban már együtt is működött az SNCF Grouppal – számol be a Rail Freight.
(Nyitóképünkön a Fret SNCF egyik tehervonata. Kép forrása: Railway Gazette)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!