Az Alstom szállíthatja az Acela Expressek utódait

iho/vasút   ·   2016.08.29. 11:15
400px_amtrak_avelia_liberty

Az USA keleti parti nagysebességű vonalán, a főváros Washington DC-t New Yorkon át Bostonnal összekötő, 730 kilométer hosszú Northeast Corridoron (NEC) forgalomba álló huszonnyolc szerelvény harminc százalékkal több ülőhelyet kínál majd az Amtrak jelenlegi zászlóshajóinak számító húsz Acela Express-szerelvénynél. A nagyobb kapacitásnak köszönhetően az Egyesült Államok nemzeti vasúttársasága nagyobb járatsűrűséget biztosíthat majd csúcsidőben: a Washington–New York viszonylatban például félórás, New York és Boston között pedig órás ütemet.

Az Alstom által Avelia Libertynek keresztelt, tizenegy kocsis motorvonatok két végén egy-egy vonófej biztosítja majd a mozgási energiát, az utasok pedig az azok között található kilenc személykocsiban foglalhatnak helyet. Igény esetén további maximum három kocsival lehet bővíteni a szerelvényeket. A vonatokban a gyártó felhasználja Tiltronix elnevezésű, előrelátó billenési technológiáját, valamint a Szövetségi Vasútügyi Hivatal legújabb előírásainak is megfelelő ütközésvédelmi rendszerét. Habár az Avelia Libertyk a forgalomba állásukkor kezdetben legfeljebb 255 kilométer per órás tempóval mehetnek majd, üzemi sebességük 300 kilométer per óra lesz a Northeast Corridor tervezett jövőbeli fejlesztéseit szem előtt tartva. Az Amtrak új üdvöskéi természetesen biztosítják majd az Acela Expressek által jelenleg kínált tágas, felsőkategóriás kényelmi szintet, sőt napjaink modern, az utasigények növekedése alapján bővíthető szolgáltatásokat is fognak nyújtani, például wifit, USB-csatlakozókat, állítható fényerejű lámpákat minden ülésnél, továbbfejlesztett étkezési szolgáltatást, valamint simább futásjóságot – írja az International Railway Journal.

Az Alstom Avelia Liberty-vonatai váltják öt-hat éven belül az Acela Expresseket (látványterv: Alstom)

Az Egyesült Államok legújabb generációs nagysebességű szerelvényeit a New York állambeli hornelli és rochesteri üzemeiben építi majd meg az Alstom. A prototípus vonat a tervek szerint 2019-ben készülhet el, az első szerelvények pedig 2021-ben állhatnak forgalomba. Az utolsó, huszonnyolcadik Avelia Liberty várhatóan 2022 végétől szállíthat majd utasokat, így az összes Acela Expess-szerelvényt kivonhatja forgalomból az Amtrak. A vasúttársaság és az Alstom egy külön szerződés értelmében tizenöt évig biztosít majd műszaki segítségnyújtást és alkatrészeket az új vonatokhoz, ezzel a járműbeszerzés értéke közel kétmilliárd dollárra rúg.

A korridort napról napra egyre több utas választja közlekedési lehetőségként: míg az Acela Expresseken 2002-ben két és fél millióan utaztak, 2015-re már közel három és félmillió utast szállítottak a nagysebességű szerelvények. Ezért az Amtraknak is lépnie kellett: a vonal fejlesztését, valamint a kapacitás növelését célzó beruházási csomag részeként vásárolja járműveket. Ennek érdekében 2,45 milliárd dolláros kölcsönt vesz igénybe a vasútügyi hivatal vasútrehabilitációs és -fejlesztési programjából, amelyet a korridor bevételeinek növekedéséből tervez visszafizetni. A továbbfejlődő szolgáltatáshoz szükséges infrastrukturális fejlesztések a washingtoni Union pályaudvart, a New York-i Moynihan állomást, valamint a karbantartó egységeket érintik majd – számol be a Railway Gazette.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kiemelt ajánlatok

Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 5. rész: Kötöttpályán Magyarországon I.

iho/vasút   ·   2022.05.14. 09:00

Sorozatunkban előző részeiben azt mutattuk be, hogy a Knorr-Bremse Budapest piacvezető vasúti fékgyártó vállalatként a világ mely távoli országaiba szállít fékrendszereket vonatok, metrók és villamosok számára. Képzeletben jártunk Afrikában, Ázsiában és a távoli Ausztráliában is. Számunkra a legérdekesebbek mégis azok a szerelvények, amelyekkel itthon találkozhatunk nap mint nap, amelyekben Budapesten tervezett és gyártott fékberendezések, fékvezérlő rendszerek és levegőellátó egységek gondoskodnak a biztonságos fékezésről.