Bedübörögtük Tolnát, Baranyát egy több mint ötvenéves Szergejjel!

Harmati Marcell   ·   2025.05.25. 16:00
01_szergejes_kulonvonat

A Gajdos Márk és lelkes csapata által kezelt Vasparipák Facebook-oldal meghirdette idei második fotósvonatát május 18-ára. Két személyforgalom-szüneteltetett vasútvonalat is beutaztak a résztvevők.

A különvonatot a dombóváriak egyik megbecsült Szergeje, a mai napig csillogó-villogó küllemű ötvenegy éves klasszik 235-ös vontatta. A lelkes érdeklődők az eredetileg meghirdetett három 20-17 középszámú By-kocsin felül az egyetlen megmaradt, pontosabban visszafestett 19-05-ös Ap-ben utazhattak. A MÁV-csoport retró hétvégéin ezt a szerelvényt szokták „telikéknek” nevezni.

Ez már Mecsekpölöske határa

Minimális késéssel indultunk Dombóvár állomásáról szikrázó napsütésben. Aznapra alapvetően főleg felhős-esős időt mondtak, így többen igyekeztünk megörökíteni a szerelvényt a vonatból, hogy legalább ekkor legyenek napos képeink. Ám a sors tartogatott még egyéb meglepetéseket is!

Az első fotóhelyek a 47-es számú vasútvonalon voltak, tehát irány Komló!

Megérkezett Sztanó Peti is a „gombszeműjével”, hogy teljes legyen a szovjet hangulat

  • 1. fotóhely: Magyarszék és Mecsekpölöske között nyíltvonalon. Megérkezésünk után pár percre kisütött a nap.
  • 2. fotóhely: Mecsekpölöske vasúti megállója.

Mecsekpölöske vasúti megállóhelye

  • 3. fotóhely: Mecsekpölöske határában a mezőről.
  • 4. fotóhely: Mecsekjánosi megálló-rakodóhelyén.

Vasútfotós idill Mecsekjánosi határában. Sztanó Peti keresi a tökéletes beállást a Ladájával, egy fotóstársunk meg siet, hogy ne maradjon le a kompozícióról

  • 5. fotóhely: Komló vasútállomása.
    Mecsekpölöskétől szüntelen sütött a nap a vasútvonal végállomásáig. Kis szerencsével még ott is készülhettek napos felvételek.
    Az ebédszünet Komlóra lett beütemezve. Az addigra éhes társaság pizzával lakott jól. A még szerencsésebbek még Ikarust is fotózhattak. A buszpályaudvaron sütkérezett a JLW-497 rendszámú C56.42-es Ikarus.
    Komlóról közel másfél óra tartózkodás után indultunk vissza.
  • 6. fotóhely: Mecsekpölöske vasúti megállója.
  • 7. fotóhely: Mecsekpölöske határában a mezőről, majd dombról.

Mecsekjánosi még mindig

Itt a szerelvényünket a készülődő vihar előterében kaphattuk lencsevégre. Miután visszaszálltunk a vonatra és folytattuk utunkat Tamási felé, meg is kaptuk az égi áldást.

A rakodóhelyre gyalog mentünk, hisz alig néhány száz méterre volt az előző fotóhelytől

A 48-as számú vasútvonalon egy nyíltvonali fotómegállás volt. Kapásból Keszőhidegkút-Gyönk elágazó vasútállomás után a Kapos-folyó hídján. Itt miután szépen felsorakoztunk a domboldalban a fotózáshoz, leszakadt az ég. Közel tíz perc zuhé után a vihar elvonult, a nap pedig kisütött egy rövid időre. Itt lefotóztuk a különvonatunkat a háttérben a 40-es számú vasútvonalon közlekedő teherekkel.

Vonul a nép

Tamásiba érkezvén volt hosszabb tartózkodási idő. A vonatot több beállásban meg lehetett örökíteni, már akit nem zavart, hogy csuromvizes lesz, ugyanis ismét rázendített az eső.

Mecsekjánosi megálló-rakodóhely. Tervek szerint itt lesz a vasútvonal vége, Komló belterületén fel szeretnék számolni a kötöttpályás közlekedést

Körüljárás után már csak egy utunk volt: vissza Dombóvárra. Útközben Keszőhidegkút-Gyönk állomásán volt tartózkodásunk forgalmi okok miatt. Ezidő alatt kis időre a nap még utoljára ránk mosolygott és volt lehetőség szivárványt is fotózni.

Komló buszpályaudvara tartogatott egy kis meglepetést: egy Ikarus „képében”

A különvonatot a korábbiakhoz hasonlóan most is hatalmas érdeklődés övezte. Bő kétszázan voltunk a fedélzeten. Voltak külföldiek is szép számmal:

  • lengyelek,
  • angolok,
  • németek,
  • osztrákok,
  • olaszok.

„Szocifíling” az „Ekenyelet” (Credo Econell) leszámítva

Sokan autóval kísérték a menetet. Komló és Tamási vasútállomásán a helyiek is megcsodálták a nem mindennapi szerelvényt.

A körüljárás megkezdése

Gajdos Márkék ezúttal is kitettek magukért, mind a szerelvény kiötletelésében, mind a fotóhelyek kiválasztásában, szó nem érheti a ház elejét. Az meg már csak hab volt a tortán, hogy a „fotósok Istene, ma minket lájkolt” az időjárást illetően.

A rájárás pillanata. Badacsonyi Zsolti kollégánk lelkesen fotóz a vonatból

Aki lemaradt erről a menetről, az tud pótolni, május végére a MÁV-csoport retró hétvégét hirdet Borsodba, aminek fő témája az idén 60 éves Szergejek.

A klasszikus állomási kép se maradhat ki, háttérben a Szent Borbála-templommal. Nincs kizárva, hogy ez az utolsó ablakos vonat Komló állomásán, ha tényleg meg akarják szüntetni a vasutat Mecsekjánositól felfelé

Egy hétre rá pedig a Kozák Gergely és Szikora László által kezelt Fotósvonat Facebook-oldal szervez kisdácsiás különvonatot a Jászságba.

Eksölöpkescem: Mecsekpölöske visszafele

Kukucs

Készülődő vihar Mecsekpölöske határában

A jelen és a múlt. Vonatpótló autóbusz halad el vonatunk mellett

Tomboló fellegek

A Kapos hídján. Eső előtti pillanatok

Pár perc zuhé után a nap kisütött, a szerelvényünk előrehúzott, háttérben pedig egy RCH teher haladt el

Bejárás Tamási állomására

Akárcsak Komló, Tamási is már csak busszal érhető el tömegközlekedéssel

A helyieket is kicsábította az esemény

Kicsik és nagyok is a vonatunk bűvöletében

Körüljárás megkezdése sortűzben, avagy csak úgy kattogtak a fényképezőgépek zárjai

Egykoron innen tovább lehetett haladni Dombóvár felé! Ez volt a Lepsény–Tamási–Dombóvár között húzódó 49-es számú vasútvonal. Napjainkra már csak kisebb szakaszai maradtak meg. Lepsény és Enying között, de már évek óta járhatatlan, illetve Tamási vasútállomása

Körüljárás után a vonatok helyettesítésére „kivezényelt” buszokkal

Indulás előtti pillanatok

Különvonatunk az eső utáni szivárvány kapujában

Nyitóképünkön: Dombóvárról kihaladván. Nincs is jobb, mint az ablakban lógni! Ekkor még nem sejtettük, hogy ezt még számtalan napos kép fogja követni

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek