Bemutatta első akkumulátoros üzeműre átalakított dízelmotorvonatát az SNCF

iho/vasút   ·   2023.10.29. 12:00
sncf_alstom_akkus_motorvonat

Az Alstom által átépített regionális szerelvény várhatóan a decemberi menetrendváltástól fog közlekedni Új-Aquitania régióban. További négy régióban egy-egy másik példány követi majd.

A motorvonatot eredetileg is gyártó Alstom és az SNCF-leányvállalat SNCF Voyageur 2021 óta dolgozik együtt egy akkumulátoros meghajtású vonat megalkotásán, annak érdekében, hogy csökkenthessék a nem villamosított vasútvonalak szén-dioxid-kibocsátását számos francia régióban, többek között Auvergne-Rhône-Alpes-ban, Felső-Franciaországban, Okcitániában, Provence-Alpes-Côte d’Azur-ben és Új-Aquitaniában. Az átalakított szerelvények a teljeskörű tesztsorozatot követően újabb húsz évig szolgálhatnak a nem villamosított regionális vonalakon (TER), zéró emisszió mellett.

Az összesen 40,2 millió euró (jelenlegi árfolyam alapján közel 15 milliárd forint) összértékű átalakítási program első megrendelése öt olyan dízelszerelvényt foglal magába, melyek közül több már közel húsz éve közlekedik a francia vaspályákon. A konverzió során a járművekből kiemelik a dízelerőforrást, ami helyére akkumulátorokat pakolnak be, így az teljesen elektromos üzeművé válik, zéró károsanyag-kibocsátás mellett. A projektbe az öt résztvevő régió egyenként 5,7 millió euróval (2,1 milliárd forinttal) száll be, az Alstom 5,5 millió eurót (kétmilliárd forintot), az SNCF pedig hatmilliót (2,2 milliárd forintot) ad.

A már akkumulátoros meghajtású motorvonatok statikus és dinamikus fejlesztési tesztszakaszokon esnek át. Az első, Új-Aquitania régiót szolgálni hivatott jármű a nyár folyamán az Alstom crespini üzemében esett át a statikus, de akár hatvan kilométer per óra sebességű mozgásokat is magába foglaló próbákon, melyekkel a vonat működését ellenőrizték, továbbá az akkumulátoros vontatási módot tesztelték.

A dinamikus tesztfázis nemrégiben kezdődött meg a járművel a Bar-le-Duc-i vasúti tesztközpontban: a validációs és tanúsítási tesztek során 160 kilométer per órás tempóval is meghajtják a motorvonatot. Az Alstomt az új vontatási módot annak érdekében teszteli, hogy a különböző útvonal-szimulációs modelleket a kereskedelmi forgalomban lévőkkel azonos üzemi feltételek mellett igazolhassák.

A tesztprogram utolsó szakasza december és jövő január között zajlik majd a francia vasúthálózaton, ennek során azt kell bebizonyítani, hogy a jármű kompatibilis-e a meglévő vasúti infrastruktúrával. Az SNCF Voyageurs-nek ezután véglegesítenie kell az elismerési dokumentumot, amit a francia vasútbiztonsági intézetnek (Etablissement Public de Sécurité Ferroviaire, EPSF) nyújtanak be a jármű kereskedelmi szolgáltatáshoz szükséges engedélyezésének megszerzése érdekében. A cél az, hogy az úgynevezett AGC akkumulátoros vonatok 2024 decemberében a partner régiókban is kereskedelmi forgalomba állhassanak, kezdeti kísérleti jelleggel, lehetővé téve a technológia nagyobb léptékű alkalmazását – számol be a Rail Tech.

(Nyitóképünkön az Új-Aquitaniába szánt első, akkumulátoros üzeművé átalakított motorvonat. Kép forrása: Alstom / railtech.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Városi vasút Autóbuszközlekedés

Nem tudja, mennyiért veheti igénybe a közösségi közlekedést március 1-jétől? Akkor irány az ujtarifa.hu!

iho/vasút   ·   2024.02.21. 13:00

Tájékoztató weboldalt indított a MÁV–Volán csoport a március 1-jével induló új tarifarendszerről, melyen többek között az új bérletekről és kedvezményekről, a 24 órás napijegyekről, valamint a fővárosi agglomerációt érintő közlekedési változásokról lehet informálódni.