Big Twin, az olcsóbb megoldás: a nagyobbik 777-es cargováltozata
Konvertált kéthajtóművesekkel lehet helyettesíteni a mostani legnagyobb cargogépeket, az igény a teherszállításra óriási.
Hamarosan megkezdődik a nagy átalakítás: az eredmény a világ legnagyobb kéthajtóműves teherszállítója, az utasszállítóból átalakított Boeing 777-300ERSF lesz. Az ER a típusváltozat eredeti jelölése, az SF azt takarja: Special Freighter, az ígéretes vállalkozás General Electric lízingcége, a GECAS, illetve a konvertálásokkal intenzíven foglalkozó IAI közös programja, az izraeli cég más Boeing-típusokból már eddig is több, mint 250-et alakított át teherszállítóvá.
A Big Twin névre keresztelt gép, még az átépítés előtt, néhány napja részt vehetett az izraeli függetlenségi napon tartott országos légibemutatón, amelynek során főképp harci gépek repültek el Tel Aviv, Jeruzsálem, a Holt-tenger és Masada fölött. Az egyelőre fehérre festett nagy kéthajtóműves eredetileg az Emirates utasszállítója volt, 2005-ben gyártották, 360 utasra rendezték be három osztállyal, ez az első példány, amit a légitársaság kivont a forgalomból.
Az átalakítás a konvertálási folyamat szokásos részmunkáit jelenti: meg kell erősíteni a padlózatot fém teherviselő elemekkel, beépíteni a teheráru mozgatásához szükséges görgőket, felszereléseket, lefedni az ablakokat, ki kell építeni azokat az ütközőket, amelyek a paletta esetleges elszabadulása ellen is megvédik a szerkezetet, és természetesen szükség van egy jókora tehertér-ajtóra, amit a gép hátsó részén, baloldalon illesztenek a törzsbe. Ugyancsak ki kell alakítani az elülső részben egy beszékezett, mellékhelyiséggel és konyhával felszerelt szekciót a hosszú repülésekre a személyzet számára. Az első példányokat az amerikai Kalitta Air veszi át a tervek szerint 2023-ban, de az ő három gépükön túl is lehetnek már megrendelő-jelöltek a háttérben, mert a GE Aviation a prototípus után tizenöt gépes első sorozatról beszél.
Nehéz alábecsülni a program jelentőségét, amely relatíve olcsó megoldást kínál az egyre növekvő légi áruszállítási igények kielégítésére az interkontinentális hálózatokban. Nemcsak arról van szó, hogy használt és átépített utasszállítókat az átalakítás költségei ellenére alacsonyabb áron lehet beszerezni, mint az újonnan készült tehergépeket, ráadásul ebben a kategóriában ez a konvert-altípus lesz a legnagyobb kapacitású eszköz. A lényeg hasonló, mint az utasszállító piacon: a nagy kéthajtóművesek lépnének a legnagyobb, de három (MD-11) és négyhajtóműves (B-747) típusok helyére. A most repülő Jumbók túlnyomó többsége még a 400-as sorozatból való, amelyekhez képest a kéthajtóműves 777-300ERFS fogyasztása 21 százalékkal lesz alacsonyabb, miközben ez a gép hasonló nagyságrendű, 100 tonnánál nagyobb terheléssel repülhet 8600 kilométer körüli vonalakon.
A 777-300ER az eddigi legsikeresebb szélestörzsű kéthajtóműves, amelyből a gyártó nem kevesebb, mint 850 példányt adott el. A Boeing ugyan épít most is „dedikált”, vagyis eredetileg is teherszállításra kialakított új 777-eseket, de ezek a rövidebb törzsű 200-as cargo-változatai, vagyis a mostani átalakítás révén ennél huszonöt százalékkal(!) nagyobb kapacitású géphez jutnak a megrendelők, miközben a gép főbb szerkezeti elemei megegyeznek akár a 200-assal, akár az utasszállító 300-assal. Ami nagy előny az üzemeltetésben, ha az adott társaságnak már vannak 777-esei: nemcsak a hajtóművek lehetnek azonosak, hanem ugyanazok a pilóták repülhetik, akik a többi gépet a típusból, a szimulátorokból sem kell újakat beszerezni.
A GECAS nyilván arra is számít, hogy a 777-300-asoknak van egy már korosabb generációja, hiszen ezt a típust a légitársaságok a kilencvenes évek vége óta használják, lesz tehát bőven példány, amit az utasszállításból kivonnak, de a cargo-konvertálásra nagyonis alkalmasak. A folyamatot felgyorsíthatja, ha a légicégek a válság lefutásával egyre nagyobb számban vásárolják a Tripla Hetes új, most berepülés alatt álló X-változatát. Utóbbi kibocsájtó légitársasága, a Qatar erősen javasolja, hogy a Boeing álljon elő majd ennek a gépnek, a világ legnagyobb kéthajtóművesének a teherszállító változatával. A társaság egyébként nemrég vonta ki flottájából az utolsó A330-as teherszállítóját – amelyek egyike ma már magyar lajstromban repül – és vett át az év elején egyszerre három 777-es cargo gépet.
Még egy adatsor: a Boeing előrejelzése szerint a következő húsz évben
- a világ légi áruszállítási gépparkja hetven százalékkal nő,
- a teheráru-forgalom megduplázódik és
- a cargoflotta bővülését hatvan százalékban utasszállítókból átalakított gépek adják.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!