Cargo-háború: hamarosan indul a Boeing 777XF programja
Az Airbus hamarabb kapcsolt és korábban jelentette be az A350-1000 teherváltozatát, de az amerikai gép a hírek szerint nagyobb kapacitású lesz.
Feltételezések szerint a Dubai Airshow lesz a helyszíne a Boeing nagy bejelentésének az új, legalábbis erősen modernizált nagy kéthajtóműves, a 777X teherszállító változatának programjáról. Mint ismert, a nagy példányszámban dolgozó utas- és persze teherszállító nagyobb kapacitású, sok technikai újdonsággal, például felhajtható szárnyvéggel készülő változata komoly késésekkel készül.
Mondhatni, ha mostanában, november közepén megszületik a döntés az XF-ről, bizonyos szempontból az is elkésett, ahhoz képest, hogy a konkurens Airbus már nyáron megkapta az igazgatótanácstól a zöld jelzést a maga nagy kéthajtóművese, az A350-1000 cargo-variánsának fejlesztésére, amely már akár 2025-re kész lesz a szolgálatra. A Boeing elnöke ekkor úgy fogalmazott, hogy hamarosan ez a program is beindulhat, de ezt az utasszállító változat ütemezésétől tette függővé.
Az Airbus és a Boeing igen erős piaci szorításban készülődik a fejlesztésekre, hiszen a pandémia ideje alatt nyilvánvalóvá vált a légi áruszállítás hatalmas felfutása, ami komoly nyomást helyezett mind az átépítéssel foglalkozó ágazatra, mind az új gépek gyártóira. Egyébként persze mind az Airbus, mind a Boeing beindította már a saját konvertáló vállalkozásait is utasszállítók átalakítására teherszállítókká.
Érdekes: mind a Boeing, mind az Airbus arra számíthat, hogy új nagy kéthajtóműves cargo-gépeinek a Qatar lesz az első megrendelője, nagy kérdés, hogy egyik vagy másik, netán mindkettő mellett dönt a dohai cég. Al Baker vezérigazgató korábban bejelentette, gyakorlatilag keményen megversenyezteti a két gyártót ebben a kategóriában, miközben a társaságnak már él a hatvan gépre szóló 777X megrendelése, és lehetséges, hogy a Qatar ezek egy részét fordítja át cargo változatra.
A 777XF valószínű vásárlói között van – hírek szerint már tárgyal velük a Boeing – a FedEx, a DHL, a Lufthansa, és a Singapore Airlines, utóbbi kettő már biztos vevője az utasszállító változatnak. Azt is tudni már, hogy a 777XF a két utasszállító, a 8-as és a 9-es közötti méretű lesz, és hogy a szállító kapacitása nagyobbnak ígérkezik, mint a 350-1000 cargóé. A Boeing egyébként ezzel az eddigi specializált 777-es teherszállítója képességeit is meghaladja, amely az eddigi 777-esek kisebb, 200-as változatán alapul.
A Boeing jelenleg a légi áruszállításban a különféle típusai révén körülbelül kilencven százalékos dominanciát ért el. Jellemző, hogy az amerikaiak legnagyobb polgári gépének, a 747-esnek most is van még hátra a gyártásban jónéhány példánya, de csak a teherszállítónak, az utasszállítóra kevésbé volt igény. Ugyanakkor az utasszállításból kikopott 747-400-as mint átépített vagy eleve cargónak készült repülőgép többszáz példányban most is repül.
Az Airbus megpróbálta felvenni a kesztyűt a népszerű kéthajtóműves utasszállító, az A330-as árus változatával, de a típus nem bizonyult sikeresenek, például épp a Qatar volt az, amely tíz ilyen gépét elég hamar kivonta a forgalomból, és kiajánlotta őket a használt piacon, ezek egyike lett tavaly ősszel a magyar kormány saját szállítógépe.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!