Csúszik-e az évszázad tanker-programja?

iho   ·   2014.11.06. 11:15
cim

Az évszázad tanker-tenderének fejlesztési alapgépe a tervezettnél (megint) később repül, de a gyártó ennek ellenére azt mondja, a szolgálatba állítás időpontja nem tolódik.

Mint arról többször beszámoltunk, az amerikai légierő új szállító és légiutántöltő gépe, a 767-es bázisán fejlesztendő KC-46 Pegasus első sorozatpéldánya a tervek szerint 2017 augusztusában állna szolgálatba. A gyártó Boeing számára adott némi rugalmasság mind az időpontban, mind a fejlesztési költségekben, de ez a rugalmasság, legalábbis ami a pénzeket illeti, a cég kockázata: az állami megrendelő ugyanis 4,9 milliárd dolláros fix áron kötötte a szerződést az első tizennyolc gépre, az e feletti költségek a Boeingot terhelik.

Egyelőre fantáziakép: KC-46-os akcióban

A gyártó idén 272 milliót fordított (pluszban) arra, hogy a program a megszabott menetrend szerint haladjon, és a Pentagon beszerzési főnöke az Aviation Week szerkesztőjének úgy nyilatkozott, kezdetben a Boeing alaposan ráfizet a fejlesztésre, de mivel összesen 179 gép megvásárlásáról van szó, hosszú távon az üzlet egészen biztosan kifizetődő lesz a gyártónak.

Amire mostanság várnak a jövendő felhasználók, az az első gép, egy úgynevezett fejlesztési példány, a 767-2C első repülése, amelynek nyáron kellett volna megtörténnie. A start friss hírek szerint november végére, december elejére várható. Viszont ami változást és módosítást most kénytelenek ezen az első gépen végrehajtani, az viszonylag sima gyártási folyamatot ígér a sorozatpéldányok összeszerelésére, és ezért bízik a Boeing abban, hogy a 2017-es szolgálatba állítási dátum mégis tartható.

A 767-2C az everetti összeszerelő soron, még nincs rajta a töltőcső, azt csak az első repülések után szerelik fel <br>(fotó: Military Technology)

Az első „igazi” KC-46-os áprilisban teljesíti a szűzfelszállását, ami hat hónapos késés az eredeti tervhez képest. Ugyanakkor a Pentagon részéről ezt a csúszást még nem tartják drámainak.

A cikk szerint a problémát – visszatérő kihívás ez az elmúlt években a repülőgépiparban – a vezetékezés okozza, vagyis az, hogy a kötegek megfelelően védettek, az elektromos rendszerek egymástól megfelelően elszeparálva legyenek. Ez fontos repülésbiztonsági kérdés, különösen egy üzemanyaggal alaposan megtöltött légitanker esetében.

Előfutár: az olasz légierő KC-767-ese tölt egy B-52-est

Mint arról akkor beszámoltunk, a tanker-tender többszöri kiírás után lett az amerikai gyártóé, miután vele szemben vesztett az A330-as bázisán fejlesztett verzióval az Airbus. Noha az európai cég gépe nagyobb teljesítményű és teherbírású, az amerikai légierő számára döntő volt, hogy a KC-46-oshoz nem kell túlságosan alakítani a tanker-flotta üzemeltetési hátterét.

Viszont a Boeing korábban azt is meglebegtette, hogy a megerősített padlóval és 787-es stílusú avionikával illetve pilótafülkével felszerelt, alaposan modernizált KC-46-osokból a nagy tartályok nélkül ismét lehet civil gép, amely komoly sikerre számíthat a cargo-piacon.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek