DB Cargo: a digitalizáció a megoldás a munkaerőhiányra
A munkaerőhiány világszerte szinte minden iparágban észrevehető. A DB Cargo hollandiai leányvállalatánál arra törekednek, hogy a digitalizáció által kevesebb emberrel is elvégezhető legyen a munka.
A digitalizáció egy új perspektíva a vasúti árufuvarozásban kifejlődött digitális forradalomhoz. A DB Cargo hollandiai üzletága szerint az iparágnak meg kell szabadulnia a régimódi, időigényes munkamódszerektől, de még sürgősebb a gondolkodásmód-váltás, hiszen nincs elég ember a munkák hagyományos módon való elvégzésére, így a műveleteket hatékonyabbá kell tenni.
A DB Cargo Nederland N.V. műveleti vezetőjét, Connelie van Brenket két éve nevezték ki, hogy alaposan megvizsgálja a DB Cargo műveleteinek végrehajtási módját. A szakember felismerte, hogy ehhez néhány folyamatot digitalizálni kell. Ennek érdekében a vasúti digitális megoldásokat szolgáltató Ab Ovóhoz fordult, ami megnézte a működési eljárásokat, mit is lehetne hatékonyabbá tenni. A cég számos megoldást vázolt fel, többek között a digitális kárjelentést, melyet a DB Cargo be is vezetett – a vállalat eddig telefonon diktálta be a kocsik pályaszámát és más információkat, melyeket könnyen félre lehetett érteni, most pedig mindössze egy embert küld ki egy laptoppal.
És ez csak az egyik része annak a rendszernek, amivel az Ab Ovo segített a DB Cargónak. Az üzemeltető a Link2Rail elnevezésű ügyfélportált is használja többek között a megrendeléshez, nyomon követéshez, számlákhoz, fuvarlevelekhez és a kocsik státuszához. A portál a vagoninformációs üzenetet (WIM) és a Paloma felületet használja ezen információk továbbítására. Az Ab Ovo egyik fő előnye, hogy a logisztikai iparágra specializálódott digitálismegoldás-szolgáltató: ügyfelei gyakran vasúttársaságok, ezért megérti az iparág kihívásait és lehetőségeit.
Az egyik ilyen kihívás a gondolkodásmód-váltás, amit meg kell tenni, mivel a szektor jellemzően régimódi. Van Brenk úgy véli, ez a váltás nem jön magától; amikor azt mondják a dolgozónak, hogy a munkáját már digitálisan is el lehet végezni, nem szívesen válaszolják azt, hogy „hé, ez az én munkám!” Megszokták már a maguk módján, de ha jobban belegondolunk, ez a digitális megoldás csak megkönnyíti a dolgukat. Például ahelyett, hogy esőben, egy papírral a kézben kellene telefonálni és elázni, már csak egy laptopra van szükségük.
A DB Cargo a digitalizációval számos folyamatot papírmentessé tett. Az emberek azonban szívesen tekintenek úgy a papírmunkára, mint annak osztályozására, hogy mennyi munkájuk is van. Van Brenk szerint amikor a dolgozók asztalán papírhalom tornyosul, úgy érzik, sok munkájuk van, viszont ha nincs papírmunka, úgy érzik, nincs munkájuk – ez viszont elavult felfogás. A szakember kihangsúlyozza: ma már nincs szükség papírmunkára, sok mindent digitalizálni lehet. Miután a DB Cargo elkezdte kihagyni a papírmunkát, az ügyfelek is rájöttek, hogy nincs rá szükségük, és most már ők is papírmentesen intézik az ügyeiket.
Ezek olyan munkák, amiket hatékonyabban is el lehet végezni, de mégsem veszi el közvetlenül az emberi szempontot. A DB Cargo-leány műveleti vezetője szerint ez ennél bonyolultabb: azt próbálja elérni, hogy egy bizonyos funkciócsoportba tartozó feladatok egyszerűbbé váljanak. Most a munkaerőhiány okán a feladatokat egy-egy funkciócsoportba gyűjtötték össze. Ennek az a hátránya, hogy nincs egyértelmű karrierút ehhez a funkcióhoz. A munkamódszerek digitalizálásával és ezáltal egységesítésével teret hoznak létre a funkciócsoportokon belül. A DB Cargónak máris a felére sikerült csökkenteni a belső munkaerő leterheltségét, ezáltal a felelősségek is egyértelműbbek: a mozdonyvezetőnek tökéletes utat készíthetnek elő, ők kezelik a helyi terminálfolyamatokat, munkájuk és karrierútjuk is egyértelmű. Meg tudják mondani ezeknek az embereknek, hogyan fejlődhetnek funkciójukon belül, és így tovább meg is tudják őket tartani.
Van Brenk szerint ez a változás az emberek munkába állítása terén éppen időben érkezett a DB Cargónak, mivel egyszerűen már nem találtak több embert a munkákra – jelenleg tizenhárom szabad pozíciójuk van. Korábban százharmincan dolgoztak, most csak százhúszan. Három–öt éven belül már vonatokat kellett volna törölni a létszámhiány okán. A strukturális létszámhiány nem csak a DB Cargót érinti, viszont rendelkeznek azzal az előnnyel, hogy nagyvállalatként az igazgatótanács végül elfogadta az új megközelítést. A kisebb vállalatok viszont nem feltétlenül ilyen rugalmasak. Van Brenk mindazonáltal lehetőségnek tekinti ezeket a körülményeket, melyek sok pozitívumot hoztak a DB Cargo Nederlandnak: a cég kevésbé hagyományos, és habár még nem érte el a célt, viszont határozott lépésekkel halad afelé. A szakember kiemelte: a dolgozók szeretnek a cégnél maradni, és mindig tudnak felvenni új munkaerőt – számol be a Rail Freight.
(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: railfreight.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!