Dobroljot és Aeroflot: az első kilencven év

iho   ·   2013.03.25. 11:15
cim2

1923. február: megszületett az orosz polgári repülés első irányító testülete, a Polgári Repülés Tanácsa, 1923. március: megszületett az Aeroflot elődje, a Dobroljot, az első orosz polgári légi vállalat, elsősorban a belföldi légi közlekedés kiépítésére. 1923 júliusában indult az első rendszeres orosz légijárat Moszkva és Nyizsnij Novgorod között, majd 1932. március 25-én vette fel az Aeroflot nevet ez a hatalmassá nőtt konglomerátum, amely maga volt a polgári légi forgalom, a légihatóság, a légi irányítás, a repterek kezelője, tehát gyakorlatilag a teljes nem katonai aviatika gazdája, irányítója és működtetője. Jó ideig a világ legnagyobb légitársasága volt, a nyolcvanas évekre elérte az évi 120 milliós utasforgalmat, komoly nemzetközi hálózatot is fenntartott, de a hatalmas utasszám természetesen a Szovjetuniót behálózó járatokból adódott.

A Szovjetunió felbomlásával kezdtek elkülönülni nemcsak a funkciók, hanem maguk az utódszervezetek és cégek is. 1992-ben alakult meg az Aeroflot mint orosz nemzeti légitársaság, két év múlva alakult át részvénytársasággá.

A flotta keskeny törzsű alaptípusa az A320-as család

Jelenleg a legnagyobb, egyben az egyik legdinamikusabban fejlődő hordozó Oroszországban, ami azért fontos, mert most már igazán komoly versenytársai is vannak ezen a piacon, például a Transaero, az UTAir, vagy az S7. A SkyTeam szövetségnek 2006 óta tagja, tavaly 17,7 millió utast szállított, ami csaknem 25 százalékkal haladta meg az előző évit. A most érvényes menetrend szerint a cég 51 ország 118 repülőterére tart fenn járatot, közülük 31 az oroszországi.

Az Aeroflot 1992-ben szerezte be első nyugati típusát, egy lízingelt A310-est, interkontinentális útvonalakra. Mostani flottája 131 gépből áll, átlagéletkora öt év. A gépek listája: 81 A319-320-321-es keskenytörzsű, legutóbb március 19-én vett át a társaság egyet; 22 A330-as, 6 Il–96-os, 7 Boeing 767-es, két B777-es és tíz regionális Szuhoj Superjet S100, ezekből összesen 30 példányt vásárol az Aeroflot, az első tízet pedig a gyártó új, javított verziókra cseréli.

Az új hazai típus, a regionális Szuhoj Superjet

2016-tól kezdi leszállítani a Boeing a társaság által megrendelt 22 Dreamlinert, de vásárol a társaság ugyanannyit a konkurens Airbus-típusból, az A350-esből is. A nagy hatótávolságú hálózat megerősödése az A330-asok beállításához köthető, a jelenlegi zászlóshajó azonban a nemrég megkapott két nagy hatótávolságú, hosszú törzsű 777-es, amelyet további 14 hasonló gép követ. Igen komoly a rendelésállomány, 2020-ig összesen 126 új utasszállítót vesz át az Aeroflot. A fejlesztési koncepció része, hogy a gépeket legyen, aki repüli: 2011-ben nyitotta meg az Aeroflot a saját repülőiskoláját, amelyből évente 160 pilóta kerül majd ki. A cég alkalmazotti létszáma 16 ezer fő, közülük 1800 a légiszemélyzet.

Egyre javul a cég gazdálkodása is, a 2012-es háromnegyed éves adatok szerint az Aeroflot hatmilliárd dolláros forgalom mellett csaknem 300 milliós nettó profitot produkált, és Európa öt legnagyobb utasforgalmat teljesítő légitársasága közé erősödött, a gépkihasználási mutató is javul, most 77,9 százalék, a nyolcadik legjobb a kontinensen.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.