Döntött a kormány, megépül a reptéri gyorsvasút

Nem a jelenlegi vasúti hálózattal párhuzamos vonalat építenének, hanem egy, a jelenlegi hálózatba illeszkedőt.
A kormány a múlt héten döntött egy új gyorsvasúti kapcsolat kiépítéséről a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér és a Nyugati pályaudvar között, továbbá egy új cargo repülőtér építéséről. Mindkét beruházás koncessziós formában valósulhat meg, előbbi 1 milliárd, utóbbi 0,4–1 milliárd euró értékben – jelentette be sajtótájékoztatóján Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter.
A Budapest Airport utasforgalma az elmúlt években átlagosan 14 százalékkal bővült, tavaly a pandémia előtti rekordot is megdöntve 17,6 millióra emelkedett és az idei első négy hónap adatai alapján tovább folytatódhat a növekedés. 2030-ra az utasforgalom meghaladhatja a 20 milliót, míg 2040-re a 35 milliót. Ilyen nagyságú utasforgalom mellett szükséges közvetlen kapcsolat kialakítása. A tervek szerint új nyomvonal csak Kőbánya és a repülőtér között épülne ki, és a légikötőt bekapcsolnák az országos vasúti infrastruktúrába. Egyelőre még vizsgálják, hogy a repülőtéren belül hol lehet majd a vasútállomás, de esélyes, hogy az a föld alatt lesz.
A beruházás előkészítése az ezt részletező kormányhatározat alapján elkezdődött, a koncessziós pályázatokat fél éven belül kiírhatják.
A miniszter szerint az új cargo repülőtér megépítésére azért van szükség, mert a Budapest Ariport lassan eléri évi 400–450 ezer tonna éves forgalmának felső korlátját és az utasszállító forgalom növekedésével már nem jut szabad idősáv a légiáru-forgalomnak.
A ferihegyi gyorsvasút vagy ferihegyi expressz egy évtizedek óta tervezés alatt álló vasútvonal Budapest területén. Gondolatát már az első Orbán-kormány idején (1998–2002) felvetették, és napjainkig évről-évre előkerülő budapesti közlekedéspolitikai kérdés maradt.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!