Dubai, az első nagy üzlet: 75 Boeing az indiai Jetnek

iho   ·   2015.11.09. 16:15
jet_airways_cim

Az Öböl-zóna nagy repülőszalonjának első nagy megrendelése, a várakozásoknak megfelelően, nem a „térségi trió” egyikétől (Etihad, Emirates, Qatar), hanem az indiai Jet Airways részéről született meg. Korábban is szerepelt már a Boeing adataiban egy „meg nem nevezett vásárló” 75 B-737-esre szóló ajánlattal, de most sikerült tető alá hozni az üzletet, méghozzá más formában: korábban a gépek egyharmada 737-800-as, tehát a most gyártásban lévő altípus lett volna, de a Jet Airways már a készülő MAX- változatra konvertálta a 25 gépes fix megrendelést, és ehhez jön még a további ötvenre szóló opciós lekötés.

Az indiai társaság lesz az első MAX-üzemeltető a hatalmas légiközlekedési bővülés előtt álló szubkontinensen, az üzlet úgy kötődik mégis az öböl-térségéhez, hogy az Etihad 24 százalékos részesedést birtokol a Jet Airways tulajdonosi szerkezetében.

737 MAX Jet színekben

A Boeing tavalyelőtt Dubaiban bocsájtotta útjára, egy testes megrendelés-csomag kíséretében a 777-es továbbfejlesztett változatának programját, ezügyben új vételi hírek egyelőre nincsenek, viszont annyi változás történt, hogy a gyártó mostantól kihagyja az X-betűt a variánsok nevéből, vagyis mostantól a rövidebb gép 777-8, a hosszabb 777-9-es néven fut, ugyanakkor a gépcsalád kombinált elnevezése továbbra is 777X marad. A típus eladása érdekében a gyártó keményen harcol a legnagyobb lehetséges megrendeléséért, de mint korábban jeleztük, az Emirates egyelőre hezitál az amerikai és a konkurens európai gép, az A350-es között, de ez a verseny csak jövőre dől el.

A Boeing után az Airbus is nyilvánosságra hozta a maga üzenetnek szánt és testreszabott közel-keleti eladási prognózisát. A térség légiközlekedésének bővülését csak az ázsiaival lehet összehasonlítani, a következő húsz évre a növekedés 6 százalékos lesz, szemben a globális átlaggal, ami csak 4,6 százalék. A várható térségi gépigényt erre a két évtizedre érdekes mód az Airbus sokkal kisebbre becsüli, mint a Boeing: az amerikaiak 3180, az európaiak csak 2460 új gép eladásával számolnak a Közel-Keleten. Ebből az Airbus szerint 1890 a kapacitás bővítésére kell, és csak 570 a régebbi példányok pótlására, a szélestörzsűekből várhatóan 1570-et kell beszerezniük a társaságoknak. Érdekes, hogy míg korábban ezek a prognózisok viszonylag részletesen kitérnek az egyes kategóriákra, most az Airbus nem jelzi külön például az „extralarge” géposztály  iránti igényt, talán mert noha ebben a 380-assal most már egyértelműen domináns, de a további megrendelésekkel kapcsolatban még mindig tart a bizonytalanság, annyit olvashatunk a közleményben, hogy szélestörzsűekből 1570 lesz eladható.

CS300: típusengedély fél évvel a rövidebb változat után

Egy másik érdekes bejelentés: az airBaltic lesz a készülő új kanadai utasszállító nagyobbik változatának kibocsájtó légitársasága.  Az ATW online szerint a légitársaság vezérigazgatója, az egykor a Malévnál is működő Martin gauss „lelkes híve” az egyébként súlyosan elcsúszott CSeries-programnak, aki a jelek szerint garanciákat kapott a Bombardier részéről arra, hogy a fejlesztés nem késik tovább. Mint arról akkor beszámoltunk, a párizsi szalonon mind a két változat, a rövidebb CS100 és a hosszabb CS300 is bemutatkozott végre, a Bombardier főnöke Dubaiban  azt mondta, hogy a kisebb gép berepülési programjából már csak néhány felszállás van hátra, tehát év végéig meglesz a típusengedély, jövő évben pedig átveheti az első széria-példányt a Swiss, majd hat hónappal később az airBaltic a 300-as változatot.

A megmaradt billenőrotoros prototípus: épül a harmadik

Az október végén történt baleset ellenére, ami után sokan kételkedtek gép jövőjében, folytatódik a billenőrotoros AW609-es programja, közölte Dubaiban az AgustaWestland vezérigazgatója. A gyár teljes forgószárnyas típuskínálata megjelent a szalonon, kivéve épp a különleges repülőgép/helikopter hibridet, amelynek egyik tesztpéldánya egy próbarepülés során zuhant le Észak-Olaszországban. A cég vezetője a baleset körülményeiről és okairól nem kívánt nyilatkozni, de elmondta, annak ellenére, hogy a másik prototípussal egyelőre nem repülnek, az AgustaWestland továbbra is kitart a fejlesztés mellett és jövőre megépíti a harmadik tesztpéldányt.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek