Eldőlt: a MÁV-Start helyett Romániába mennek az izraeli „gumiorrúak”

Károly Szabolcs   ·   2024.07.17. 08:30
israel_railways_ic3

A román Ferotrans TFI magánvasút aprópénzért, másfélmillió dollárért csapott le harminchárom IC3-as szerelvényre.

Tavaly ősszel számoltunk be arról, hogy a MÁV-Start negyvenhat használt izraeli dízelmotorvonatra pályázik, mivel a vasúttársaság a dízeljárművek üzemeltetése terén komoly gondokkal küzd, legyen szó akár mozdonyról, akár motorvonatról. A legnagyobb problémát a 418-as (ex-M41) sorozatú mozdonyok elegendő számú forgalomba állítása okozza, de az orosz Metrovagonmas által gyártott, 416-as sorozatú „Uzsgyi” motorkocsiknak, a 426-os sorozatú Siemens Desiróknak és a 117-es sorozatú Bz-motorkocsiknak is csak kicsivel több mint a fele tud napi szinten dolgozni.

A MÁV-csoport az ideiglenes megoldást használt dízeljárművek beszerzésében látja: nemrégiben huszonhat Stadler RS1-es motorkocsi vásárlásáról lemaradt a közlekedési vállalat, tavaly viszont az Israel Railways-zel kezdtek meg tárgyalásokat negyvenhat, az izraeli vasútvonalak folyamatos villamosítása okán leállított IC3-as dízelmotorvonat megvásárlásáról – nem sokkal később az Izrael és a palesztin Hamász politikai-terrorista mozgalom között 2023 októberében kitört véres háború viszont alapvetően szólt bele az üzlet létrejöttébe.

Most azonban úgy tűnik, mégis el tudják passzolni a leállított járművek jó részét az izraeliek: a román Ferotrans TFI magán-vasúttársaság vásárolja meg összesen másfélmillió dollárért (jelenlegi árfolyam alapján körülbelül 520 millió forintért) – vagyis egy szerelvényért mindössze alig 16 millió forintot kell fizetniük. Az International Railway Journal arról ír, hogy a szerelvényeket a haifai kikötőben rakják majd hajóra, majd Románia keleti részén, Jászvásár (Iași) környékén fogják őket forgalomba állítani.

Az ABB Scandia által 1990 és 1996 között Dániában gyártott, Izraelben készre szerelt, háromrészes, 58,8 méter hosszú, 97 tonnás járművek 160 és 180 kilométer per órás sebességre képesek. A kocsiszekrények találkozásánál hajtás nélküli Jacobs-forgóvázak futnak. A szélső kocsik szélső forgóvázait két-két, egyenként 298 kilowatt teljesítményű Deutz-dízelmotor mozgatja, az 1192 kilowatt összteljesítményt mechanikus ZF sebességváltó adja át a tengelyekre. A motorkocsik két orr-része körül gumipárnázat fut végig, e tulajdonságuk okán kapták „gumiorrú” becenevüket. A megoldás nem dizájnelem: a vezetőállás kezelőpultját, valamint a vezér székét egy nagyméretű ajtóra szerelték, melyet a járművek összekapcsolásakor befelé lehet hajtani, ezzel a járművek utastere teljes hosszban átjárhatóvá válik.

Az IC3-asok Izraelen kívül Európában is ismertek: a dán nemzeti vasút DSB Dániában és Svédországban használja őket, Spanyolországban pedig a Renfe üzemelteti őket. Sőt, korábban az Egyesült Államokban az Amtrak, Kanadában pedig a Via Rail is alkalmazta a motorvonattípust.

(Nyitóképünkön az egyik izraeli IC3-as motorvonat. Kép forrása: Wikipedia)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek