Eltévedt az intercity Porpácnál

iho/vasút   ·   2016.07.27. 12:43
porpacelag0

Tovább „tekereg” az eltévedt IC ügye, íme az egyik legösszeszedettebb olvasói hozzászólás:

„A Porpácnál »eltévedt« IC témájához szeretnék hozzászólni, de Facebook-tagság hiányában kommentet nem tudok írni. Utasként és biztosítóberendezési szakemberként is ismerem a helyszínt, ezért felmerült bennem néhány további kérdés...

Porpác állomás Vép-Szombathely felé kétvágányú vonalhoz csatlakozik. A másik oldalon két egyvágányú vonal csatlakozik, Sárvár és Csorna irányából. A mostani menetrend szerint a gyorsvonatok Szombathelyről Budapestre Sárvár–Veszprémen át, az IC vonatok Csorna–Győr útvonalon járnak. Az IC vonatok a kialakult gyakorlat szerint már Véptől a menetirány szerinti bal vágányon közlekednek, így Porpácon egyenes áthaladóban tudnak Csorna felé kijárni. Ha a forgalomirányító tévedésből gyorsvonatként kezelte az IC-t, akkor az Sárvárig valószínűleg a menetirány szerinti jobb vágányon, minden állomás be- és kijárati jelzőin egy zöld jelzéssel közlekedhetett.

Nem lett gyanús a mozdonyvezetőnek, hogy neki vagy Vépen, vagy Porpácon kitérőben kellett volna közlekednie? Ha észlelte azt, hogy nem a megfelelő irányban van beállítva a vágányút, kötelessége lett volna azonnal megállni. Visszatolnia engedély nélkül nem szabad, de továbbhaladnia sem. Nem tudhatja ugyanis, hogy a neki nem megfelelő vágányutat engedélykérést követően állították-e be, és nem valamiféle fatális biztosítóberendezési hiba miatt áll máshogyan egy váltó. Ezért neki Porpácon már a bejárati jelzőnél látnia kellett, hogy a kijárati oldalon nem stimmel a vágányút. Az állomáson normál fékezéssel meg kellett volna állnia, és rádión tisztázni a helyzetet. Így az ügyben én legalább három „hunyót” látok: elsőként a forgalomirányítót, aki beállította a téves vágányutat. Másodikként a mozdonyvezetőt, akinek egyértelműen észlelnie kellett volna a hibát, és Porpácról nem haladhatott volna ki. Harmadikként hibás a sárvári forgalmista (az már nem KÖFI-s állomás), aki engedélyt adott (ha egyáltalán kértek tőle) egy olyan számú vonatnak, ami ott nem is közlekedik.

Kíváncsi vagyok, hogy pontosan hogy is jött össze ez a nagyon kínos ügy.”

* * *

Segítendő a lenti szavazást

Porpác irányított állomás, így a malőr után csak így járhattak el. Elsőként a forgalomirányító hibázott, amikor Sárvár felé állította a vágányutat, majd a mozdonyvezető, hiszen nem látta, hogy nem kitérőbe jár. Viszont abban a pillanatban, amikor meghaladta a kijárati jelzőt, nem tolathat vissza az utasítás szerint, hiszen nincs tolatásvezető Porpácon, másrészről túlhaladta a peront, tehát az utasbiztonság miatt sem tolathat.

 

Korábban írtuk:

A vasi megyeszékhelyről Csornán és Győrön át a Keleti pályaudvarra közlekedő, 917-es számú Alpokalja intercity rossz irányba haladt ki Porpácról, vagyis a Szombathely–Csorna (16-os) és a Szombathely–Celldömölk–Székesfehérvár (20-as) vonalak elágazóállomásáról. Az eltévedt vonat a következő állomáson, Sárváron megállt, a jegyvizsgáló tájékoztatta a kialakult helyzetről az utasokat, akik nem szállhattak ki a szerelvényből. Az intercity végül irányt váltott, visszatért Porpácra, majd már a megfelelő irányban haladt tovább, körülbelül hetven perces késéssel.

Balra kellett volna menni az elágazásánál, ehelyett a vonat egyenesen ment tovább Sárvár felé. Az ulica ne zavarja össze önöket, a Google tehet róla

A járatot üzemeltető GYSEV Zrt. megkezdte az eset körülményeinek kivizsgálását.

Ki tehet a sárvári kitérőről?
A mozdonyvezetőnek észre kellett volna venni, hogy valami „nem jó”...
A forgalomirányító is „bealudt”.
Gyurcsány és az elmúlt nyolc év...
Quiz Maker

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek