Emelkednek jövőre az autópályamatrica-árak, de a felújítások miatt többen használhatják kedvezményesen a sztrádákat

Az augusztusi inflációs adat alapján 2026-ban 4,3 százalékkal drágulnak a díjak, öt vármegyében azonban olcsóbb lesz autópályán közlekedni.
Nagyobb kedvezmények jöhetnek a fizetős utakon és ezeket többen vehetik igénybe, mint ami a múlt heti hivatalos bejelentésben elhangzott. Az autopalyamatrica.hu kiszámolta a várható árakat és összegyűjtötte a 2026-ra előre jelezhető változásokat.
Eddig még soha nem volt példa díjcsökkentésre a gyorsforgalmi utak fizetőssé tétele óta. Jövőre azonban öt vármegyére is csupán az eredeti ár töredékébe kerül az autópálya-matrica az M1-est és az M30-ast érintő forgalomkorlátozások miatt.
Az M30-as autópálya Miskolc észak és Szikszó közötti szakaszát 2024 februárjában teljes szélességében le kellett zárni, annak megsüllyedése okán. A helyreállítási munkálatok jelenleg is zajlanak. Idén áprilisban az építésügyi és közlekedési miniszter, Lázár János közölte: kompenzációként a Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyeieknek mintegy 65 százalékos kedvezményt nyújtanak az útdíjból 2026-ban. A Magyar Közlönyben megjelent rendelet alapján azonban nemcsak az ott élők, hanem minden ott közlekedő számára 2500 forintba kerül majd az autópálya-matrica jövőre, a kedvezmény a vármegye minden fizetős útjára, így az M30-as teljes hosszára és az M3-asra is vonatkozik.
Lázár János szeptember elején jelentette be, hogy az M1-es most kezdődő és évekig tartó felújítása, illetve kiszélesítése miatt az érintett négy vármegyében (Pest, Fejér, Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron) élők mindössze 15 ezer forintért, vagyis körülbelül féláron használhatják Budapest és Győr között az autópályát. Mindez a munkálatok teljes időtartamára vonatkozik, így a minden idők legnagyobb autópálya-felújításával járó kellemetlenségek ellensúlyozásaként évente mintegy hétmilliárd forint marad az autósok zsebében, a bővítés után pedig tovább javul a közlekedésbiztonság Magyarország legforgalmasabb autópályáján.
Néhány kérdés még nem tisztázott, ezekre csak a kapcsolódó jogszabályok megjelenését követően derül fény. A miniszter szavai alapján nem jár a kedvezmény például a budapestieknek és a céges autókkal közlekedőknek sem, de egyelőre nem tudni, hogy miként tesznek különbséget egy helyben élő, egy átutazó magyar és egy átutazó külföldi személyautós között. Ugyanígy kérdéses még, hogy miért élhetne a kedvezménnyel egy Tatabányán élő, de Budapesten dolgozó vagy oda rendszeresen járó autós, miközben egy Budapesten élő, de Tatabányán dolgozó nem. Valószínűbbnek tűnik, hogy az M30-ashoz hasonlóan az M1-es esetében sem kell majd lakcímkártya a matrica vásárlásához. Mindez feltehetőleg az elkövetkező hetekben derül ki.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) közzétette az augusztusi, 4,3 százalékos inflációs adatot, amely meghatározza az autópálya használati díjak emelkedését. Az autopalyamatrica.hu számításai szerint 2026-ban várhatóan a személyautók a napi matricáért 5550 forintot fizethetnek; az uniós előírások alapján ennek mértéke az éves matrica árának legfeljebb kilenc százaléka lehet. A tíznapos országos matrica 6910 forintba, a havi országos 11 ezer 170 forintba kerülhet, a legnépszerűbbnek számító éves vármegyei matricák ára (a fentebb említett öt kivételtől eltekintve) 7190 forintra emelkedhet, míg az éves országos matricáé 61 ezer 760 forintra nőhet.
További részletek és minden díjkategória várható árai az autopalyamatrica.hu oldalon találhatók.
(Nyitóképünkön az M3-as autópálya. Kép forrása: autopalyamatrica.hu)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!