Érkeznek az Amtrak Cities Sprinter mozdonyai

iho   ·   2013.05.26. 16:30
400px_amtrak_acs

Az első fecske átadóünnepségén részt vett az Amtrak elnök-vezérigazgatója, a Siemens Rail Systems USA elnöke, valamint az Egyesült Államok szövetségi vasúti felügyeletének helyettese. A hetven mozdony beszerzéséről szóló, 466 millió dollár értékű szerződést az amerikai vasúttársaság és a Siemens még 2010-ben írta alá. Az Amtrak rendelése által a Siemens először gyárthat mozdonyokat az USA-nak.

Az Amtrak Cities Sprinter (ACS) mozdonysorozatnak kulcsfontosságú szerepet szán az Amtrak átfogó, úgynevezett flottastratégiai tervében. A Global Rail News arról számol be, hogy az ACS villanygépek a vasúttársaság korosodó, az EMD által 1978 és 1988 között gyártott AEM-7-es mozdonyait hivatottak leváltani, melyek egyenként 5,5-7 millió kilométert tettek már meg az USA vasúthálózatán az elmúlt harmincöt év során.

Az Amtrak 602-es pályaszámú Siemens Cities Sprinter villanymozdonya a gyártó sacramentoi üzeménél<br>(fotó: Rich Pedroncelli)

A Siemens moduláris EuroSprinter és Vectron-sorozatai alapján kifejlesztett ACS-ek akár óránkénti kétszázas tempóval is száguldhatnak majd a Northeast Corridoron a Washington, New York és Boston között közlekedő regionális vonatok és a vonalat érintő távolsági szerelvények élén, de a Philadelphia és Harrisburg között közlekedő Keystone-szerelvényeket is 177 kilométer (110 mérföld) per órás sebességre gyorsíthatják fel.

A 6400 kilowatt teljesítményű, normál nyomtávú, négytengelyes, Bo-Bo tengelyelrendezésű villanygépeket a Siemens Kaliforniában található, sacramentoi egysége szereli össze. A Siemens norwoodi (Ohio), alpharettai (Georgia) és richlandi (Mississippi) üzemegységei állítják elő a főbb részegységeket, amikhez 23 állam 69 beszállítójától érkeznek a különböző alkatrészek. Az Amtrak becslései szerint az ACS-mozdonyok visszatápláló fékezési rendszerük által húsz év alatt körülbelül három milliárd kilowattóra energiát, pénzben kifejezve nagyjából 300 millió dollárt takaríthatnak meg a vasúttársaságnak. A három áramnemről (25 kilovolt 60 hertzes, 12,5 kilovolt 60 hertzes és 12 kilovolt 25 hertzes váltóáramról) is üzemelni képes Cities Sprinterek megerősített főkerettel és mozdonyszekrénnyel épülnek, a vezetőfülkék biztonsági utascellái is erősebbek, valamint a két végükön gyűrődő zónák segítenek elnyelni a fellépő energiákat egy esetleges ütközés esetén. A mozdonyok megfelelnek a szövetségi vasúti hivatal legújabb biztonsági és ütközési előírásainak. A karbantartási feladatok megkönnyítése érdekében a vontatómotorokat és a tengelyeket a forgóvázak teljes kiemelése nélkül is ki lehet szerelni.

Az ACS-64-esek vezetőállása tökéletes ergonómiát nyújt a mozdonyok személyzetének<br>(fotó: Siemens)

Az International Railway Journal információi szerint az első három, nullszériás gép a tervek szerint idén ősszel, egy minden műszaki részletre kiterjedő, átfogó tesztprogram után állhat forgalomba. A három mozdony közül kettőn a Colorado államban található puebloi technológiai központban (TTCI) végeznek el különböző méréseket a nyár folyamán, míg a harmadik gépet a Northeast Corridoron fogják számos futópróbának alávetni. A tesztek befejezését és kiértékelését követően gyorsulhat fel a sorozatgyártás: havonta egy új mozdonyt szeretnének átadni az utolsó, hetvenedik gép 2016-ben esedékes leszállításáig.

Az Amtrak elnök-vezérigazgatója arról beszélt, hogy az új Siemens-mozdonyoknak köszönhetően az USA északkeleti régiójának gazdasága tovább erősödhet a még megbízhatóbb és hatékonyabb személyszállítás által, továbbá a hetven gép megépítése lendületet adhat az amerikai vasúti gépgyártás újjászületéséhez. Hozzátette azt is, hogy az ACS-gépek gyártása Egyesült Államok-szerte hatvan városban ad munkát a dolgozóknak – írja a Railway Gazette.

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.