Évek óta nem volt ilyen mértékű menetrendváltozás Szlovákiában, mint ami télen jön

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2022.09.07. 15:00
oz11

Megjelent a végleges 2023-as vasúti menetrendtervezet – mutatjuk a lényeges változtatásokat.

Az utóbbi években a cseh és a szlovák vasúti menetrendmódosítások alkalmával leginkább csak néhány perces eltolódások, változások voltak, hiszen működik egy már jól bevált, évek során csiszolt ütemes menetrend, amit imitt-amott megfűszereznek egy-két betétjárattal, eltérő célállomással. A december 11-én életbe lépő új, 2022/2023-as vasúti menetrend Szlovákiában ezt a bevett gyakorlatot elég erősen megcáfolja. Merthogy van újdonság bőven, van korlátozás is bőven, ami az eddigi megszokott gyakorlatot felkavarja. 

De kezdjük inkább a jóhírekkel: nem változik a Hernád (a határon túl Hornád) IC vonatok menetrendje, így továbbra is kétóránként lesz elérhető a fővárosból Kassa. A szobi átmenetnél sincs lényegesebb változás, a Metropol EuroNight és a Metropolitan EC vonatok menetrendjében, itt is marad a kétórás ütem plusz a Báthory EC. A menetidő viszont Érsekújvár és Pozsony között 10 perccel hosszabbodik pályafelújítás miatt. Ha nem nyomdai hiba történt, akkor az utolsó, 270-es Metropolitan újra Prágáig közlekedik majd, nem csak Brünnig, mint most. 

  • A Kassa–Zólyom–Pozsony vonalon lényeges változás nem lesz, továbbra is marad a napközbeni (majdnem) kétórás ütem Kassa és Zólyom között, ahol gyorsvonatok járnak (továbbra sem lesz első osztályú és étkezőkocsi), majd zólyomi átszállással lehet tovább utazni Pozsony felé (már, ha van olyan, aki ezt a vonalat választja). Inkább furcsaság, mint érdekes újdonság, hogy az eddigi egyetlen éjszakai járatot, a Poľanát, amely a déli vonalon kötötte össze Szlovákia két legnagyobb városát, lerövidítik. Nem is akárhogy: mindkét végén visszavágnak belőle – Eperjes helyett Kassáról indul csak, s a nyugati célállomás pedig csak Érsekújvár lesz, nem megy el Pozsonyig. E mögött valamiféle turpiszság lesz, furcsa lenne, ha nem vinnék el Pozsonyig a vonatot, valószínűleg onnan közvetlen kocsikkal közlekedik tovább a hálókocsis része valamelyik másik járaton. Ugyanez a helyzet visszafelé is, a Poľana csak Érsekújvár–Kassa viszonylaton közlekedik. 
  • Ami a legnagyobb meglepetést okozza, az a Pozsony–Zsolna–Kassa fővonal. Itt kavarták meg a dolgokat leginkább. Az eddigi kassai és pozsonyi indulások időpontját megcserélték, Kassáról az eddigi páros óra helyett páratlan óra 8 perckor indulnak, Pozsonyból pedig az eddigi páratlan óra helyett most páros óra 27 perckor indulnak. A „hatszázasokat” (6XX) eddigi gyorsvonati rangjukból expresszekké léptetik elő, ami jót és rosszat is jelent egyaránt. A jó hír az, hogy 25 perccel rövidül a menetidő Pozsony és Kassa között, az eddigi 5 óra 50 perc helyett már csak 5 óra 25 percig tart majd az út a 443 kilométeres szakaszon. Van ám ennek árnyoldala is: nem a vonatok átlagsebességének növelésével érik ezt el, hanem részben a megállások ritkításával. Az expresszvonatok a Vág-mentén, azaz Pozsony és Zsolna között nyolc város helyett csak öt városban (Nagyszombat, Trencsén, Puhó és Vágbeszterce), Zsolna és Kassa között pedig Margitfalván (Margecany) nem állnak már meg a vonatok. Persze önmagában ez a néhány megállás felszámolása nem lenne elég arra, hogy 25 perc összejöjjön. Ami a Pozsony és Zsolna közti megállók ritkítását illeti, van némi felháborodás az ügyben, de nekik végül is ott vannak az ugyancsak kétóránként közlekedő gyorsvonataik (eddig nekik volt óránként vonatjuk).
  • A Pozsony és Kassa közötti IC vonatok menetideje is csökken, a leggyorsabb 4 óra 31 perc alatt ér célba, de ebben az esetben is ritkítottak a megállókon, sőt, van olyan járat (44/45-ös IC), amely Zsolna és Pozsony között egyáltalán nem áll meg, Zsolna és Kassa között pedig csak Poprádon (Poprad-Tatry), és Kőszegen (Kysak). Az IC vonatok továbbra is maradnak a ZSSK saját üzleti kockázatára közlekedtetett járatok, ezekre kötelező a helyjegy váltása. A Pozsony és Kassa közötti fővonalon némiképp komplikáltabb lesz a helyzet az átszállások tekintetében, mivel Zsolna állomást, valamint az egész vasúti csomóponti körzetét felújítják, ezért nem tudják garantálni az átszállást Csehország és Lengyelország felé. 
  • A Kassa–Prága viszonylaton érdemi változás nem látszik, marad az egy pár Pendolino nappal, egy pár EuroNight éjjel, és egy-egy pár magánvasúti járat a Regiojet, valamint a LeoExpress gondozásában. Nagyobb átalakításon esik át a Kassa és Eperjes közötti közlekedési rend. Egyrészt összekapcsolják a Tiszacsernyő–Kassa és Kassa–Eperjes vonalakat, itt közvetlen, minden állomáson és megállóhelyen megálló személyvonatok járnak majd kétóránként, s ezek közé ékelik be a Kassa-Eperjes–Héthárs (Lipany) REX (regionális expresszvonatok) járatokat, amelyek Kassa és Eperjes között csak Kőszegen (Kysak) állnak meg, Eperjestől Héthársig pedig mindenhol. 

Gondoltam, leírom, hogyan juthatunk el kassai átszállással a Magas-Tátrába a Hernád IC segítségével, de mivel most megkeverték a kassai indulásokat, így inkább ... na jó, nem  túl kedvező az összeköttetés: az első Hernád IC 10:03-ra ér Kassára, s a Poprádra induló expressz csak 11:08-kor indul, majd 12:22-re ér fel a Tátra kapujához. A Tátrai Villamos Vasút vonata pedig 12:30-kor indulva kapaszkodik fel a hegyekre. A szeméylvonatok azonban nem várják be az esetlegesen (szinte mindig) késő gyorvonatokat, így a következő indulás 13:30. Visszafelé is ugyanez a helyzet, az utolsó Hernád IC-hez, ami 18:01-kor indul Kassáról, már 14:56-kor el kell indulni Ótátrafüredről (Starý Smokovec), távolabbról még korábban. A villamos vasút személyvonata 15:19-re ér Poprádra, s a 607-es Kassára közlekedő expressz pedig 15:41-kor indul Poprádról, ami 16:52-re már Kassán is van. A hatórás Hernád IC indulásáig talán még egy forralt bor, vagy egy forró „medovnyik” (mézbor) is belefér...

A teljes menetrendtervezet itt érhető el.     
 

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek