Feloldhatja a lengyelországi vasúti árufuvarozási tilalmat Ukrajna

iho/vasút   ·   2022.02.02. 12:00
ukran_kontenervonat

Az ukrán és lengyel infrastrukturális minisztériumok közös közleménye alapján a két ország között várhatóan heteken belül újraindulhatnak a tehervonatok.

A Lengyelországból érkező, valamint az arrafelé induló tranzit tehervonatok közlekedését tavaly novemberben tiltotta meg Ukrajna, jelentős veszteségeket okozva ezzel a vasúti árufuvarozási ágazatnak, mivel északkeleti szomszédunk az Új Selyemút egyik fontos tranzitországa. Jóllehet a tilalmat január 20-ával ismét meghosszabbították, az érintett országok minisztériumai közel állnak a megegyezéshez.

Habár az ukránok hivatalosan azzal indokolták a tilalmat, hogy építési munkálatok miatt csak korlátozott pályakapacitás áll rendelkezésre, a lépést általánosságban ennél sokkal összetettebb dolgokat leplező ürügyként tekintik. Az ukrán és a lengyel minisztériumok között nézeteltérések voltak a Lengyelország által az ukrán közúti fuvarozóknak adott közúti engedélyek számával kapcsolatban: Ukrajna szerint túl kevés engedélyt bocsátottak ki. Most azonban úgy tűnik, vita megoldódhat: a felek megállapodtak abban, hogy az ukrán és lengyel közúti fuvarozók igényeit figyelembe véve jelentősen növelik a nemzetközi árufuvarozási engedélyek számát. Az új kvótáról hamarosan dönteni fog a Nemzetközi Közúti Közlekedési Közös Bizottság. Ennek ígéretével Ukrajna hajlandó újra megnyitni területét a tehervonatok előtt.

A vasúti árufuvarozási ágazat úgy érzi, a tilalommal a közúti árufuvarozás túszává vált, mivel jelentős mennyiségű áru szállításától esik ezzel el. Míg 2020-ban negyven Lengyelország és Kína között közlekedő tehervonat haladt át Ukrajnán, tavaly már 124 szerelvényt számláltak. A 2021 decemberével kezdődő menetrend eredetileg 87 Kínából érkező és hat oda induló tehervonattal számolt, a korlátozás okán azonban eddig egyetlen egy sem indulhatott útnak.

A PKP és a PKP LHS különösen felszólaltak a tilalom ellen. A PKP LHS üzemelteti az Ukrajnából a lengyelországi Sławkówig vezető vasútvonalat, melyet gyakran használnak az Új Selyemúton közlekedő tehervonatok. A társaság az elmúlt húsz év alatt több mint egymilliárd zlotyt, vagyis közel 80 milliárd forintot költött el a gördülőállomány és az infrastruktúra fejlesztésére. A PKP LHS a tilalomra reagálva kihangsúlyozta: a Sławków környéki fejlesztéseknek köszönhető, hogy az Ukrán Vasutak (UZ) szállítási mennyisége és ezzel együtt a bevételei is nőnek.

Ezzel párhuzamosan a Lengyelország és Ukrajna közötti közúti forgalom is nagy hatással bír a gazdaságra nézve. Lengyelország minden éven limitált számú úthasználati engedélyt ad ki az egyes országoknak. Ukrajna azonban 2022-re nagyobb mennyiséget igényelt: havonta kétszázezer engedélyt a tavalyi 160 ezerrel szemben.

Az ukrán kormány december 17-én megerősítette, hogy nemzetközi választottbírósági eljáráshoz folyamodik, ha a lengyelek 2022-ben csökkentik a teherfuvarozóknak kiadott engedélyek számát. Habár ezt a lépést sosem hozták fel hivatalos indokként, szinte biztosan ez az elsődleges oka a tehervonatok kitiltásának.

A Nemzetközi Közúti Közlekedési Bizottság ülésének időpontját február 5-éig kell meghatározni. A felek megállapodtak egy közös cselekvési terv kidolgozásában is, melynek célja a lengyelországi és ukrajnai közúti ellenőrző pontok hatékonyságának jelentős mértékű javítása. Legkésőbb február végéig megfelelő cselekvési tervet kell egyeztetni Lengyelország és Ukrajna vámszolgálata, határszolgálata és egyéb szolgálatainak képviselőinek részvételével.

Ezenkívül a felek megállapodtak abban, hogy kezdeményezik a nemzetközi közúti szállításról szóló, 1992. évi kormányközi megállapodás rendelkezéseinek felülvizsgálatát. Ezzel a lépéssel úgy tűnik, el lehet kerülni a szállítási válságot – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Városi vasút

InnoTrans 2022, második nap

iho/vasút   ·   2022.09.22. 15:00

Kétévnyi kihagyást követően megkezdődött az idei berlini vasúti szakkiállítás és -vásár. A szerdai paletta részét alkotta a Stadler walesi Flirtje, a Tatravagónka farönkszállító kocsija, valamint a Plasser & Theurer pályakarbantartó járműve.