Füstölt a 787-es: a vészjeladó okozta a vészt?

iho   ·   2013.07.18. 16:30
cim3

Akkumulátor okozhatta múlt héten pénteken a londoni repülőtéren várakozó Boeing 787-esen a tüzet vagy túlmelegedést, de amint a brit balesetvizsgálók előzetes jelentése is megállapította, az esetnek nincs köze azokhoz az akkumulátorokhoz, amelyek miatt az új kompozitépítésű, és elektromos rendszerekkel gazdagon felszerelt típus példányait több mint három hónapra letiltották az idén.

Mint arról korábban beszámoltunk, az Ethiopian Airlines nyolc órája üresen parkoló Dreamlinerén, Heathrow egy félreeső állóhelyen észlelték a füstöt, a repülőtéri tűzoltóság hamar beavatkozott, a reptér forgalma másfél órára megbénult. A Boeing részvényei pedig átmenetileg nagyot estek a tőzsdén, mert a híradásokban az első reakció az volt,  hogy: lám, hiába alakította át a Boeing a Szövetségi Légügyi Hivatal engedélye alapján a januári incidenseket okozó lítiumionos akkumulátorokat, azok mégis újra túlmelegednek a gépen. Azonban szakértők a videofelvételek láttán már aznap este jelezték, hogy a tűz vagy a túlhevülés valószínű helye messze esik a kérdéses akkumulátoroktól, amelyek a padlószint alatt, a gép orr-részében illetve a szárny mögötti műszerrekeszekben vannak, az incidens nyomai viszont közvetlenül a törzs végén, és tetején, a függőleges vezérsík előtt láthatók. Ráadásul az Ethiopian gépein a kérdéses helyen, tehát az utaskabin fölötti úgynevezett korona-szekcióban nincsenek sem személyzeti pihenőhelyek, sem olyan nagy energiafelvétellel működő berendezések, például a kondicionáló, amelyek valamiképp bekapcsolva maradhattak volna a gép leállítása után.

Az Ethiopian gépe a londoni hangárban <br>(fotó: Flightglobal)

A vizsgálat fókuszába most az úgynevezett ELT, emergency locator transmitter került, az a helyzetjelző vészjeladó berendezés, amely akkor kell, hogy működésbe lépjen, ha a repülőgépet baleset éri. Az ELT a beállított g-erők hatására olyan rádiójeleket sugároz, amelyeket a Föld bármely pontjáról műholdak képesek fogni, ennek révén lehet meghatározni a gép pozícióját, sőt, a kód révén magát a bajba került gépet is azonosítani lehet. (Ennek a berendezésnek a jelére vadásztak hosszú ideig az Atlanti-óceán fölött balesetet szenvedett Airbus A330 után kutató mentőalakulatok, de a roncsok túlságosan mélyen voltak a tenger alatt, ezért nem tudták fogni a jeleket és behatárolni a pozíciót; így tarthatott több mint egy évig a kutatás az eltűnt gép illetve a fedélzeti rögzítők után.) Az ELT-t rendszerint a gép legvédettebbnek ítélt farokrésze közelében helyezik el, a 787-eseken lévő jeladók gyártója, a Honeywell tíz év működést ígér a maga digitális berendezéseinek, amelyek súlya mintegy két kiló, és nem utántölthető mangándioxid-akkumulátorokkal dolgoznak.

A gyanúsított ELT <br>(fotó: Honeywell)

A londoni incidens vizsgálatába bevonták a Honeywell szakértőit is, ez annak ellenére valószínűvé teszi a jeladót, mint az incidens eredetét, hogy az okokról az Egyesült Királyság balesetvizsgáló testülete, az AAIB még mindig korainak tart bármiféle spekulációt, és emberei tovább dolgoznak, többek közt más elektromos berendezéseket és a kábelezést is vizsgálják. Ezzel együtt a kiszivárgott információk szerint az ELT-t találták súlyosan károsodott állapotban, és a jeladó ott van a gépen, ahol a hőhatás külső nyomai is láthatók.

A Honeywell a maga közleményében szintén elutasította bármiféle konklúzió levonását, ugyanakkor közzétette azt is, hogy e cég ELT-termékeire a Szövetségi Légügyi Hivatal 2005-ben adta meg a légialkalmassági engedélyeket, ezeket számos típus számos repülőgépébe szerelték be, tehát korántsem csak a 787-esekbe, és még sosem volt semmi probléma velük.

A Hainan frissen átadott Álomgépe <br>(fotó: Boeing)

A pénteki londoni incidens óta a Boeing 787-es felhasználói sorra nyilatkoztak arról, hogy miközben élénken figyelik a vizsgálatot és várják az eredményt, a gépeket az eddig megszokott rendben dolgoztatják tovább: egyedül a japánok iktattak be speciális ellenőrzéseket. Mint emlékezetes, a januári, a nagy akkumulátorokat érintő események egy JAL és egy ANA-gépen történtek.

Közben noha a gyártás átrendezése miatt valamivel lassabb ütemben, de tovább folyik az új gépek átadása Everettben és Charlestonban. A LOT lengyel légitársaság például megkapta negyedik Álomgépét, július végére várja az ötödiket, a British Airways a napokban a másodikat. Egy újabb kínai légitársaság, az egykor Budapestre is repülő Hainan is belépett a 787-es üzemeltetők sorába.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.