Gácsország, Hurvínek Magda, Andy Warhol és az alagút

Tevan Imre   ·   2011.08.01. 19:41
IMG_6620

Mezőlaborc (Medzilaborce) Szlovákia északkeleti részén nem túl vonzó hely. A szlovákiai ruszinok egyik központja, ortodox temploma a II. világháború után épült, van egy miniskanzene kicsinyített épületekkel, és az utóbbi évtizedekben figyelemre méltó innovációval Andy Warhol-kultuszt és múzeumot építettek, mivel itt élt, no nem az amerikai pop art képzőművész, hanem csak apja és anyja, mielőtt kivándoroltak.

A Hurvínek beáll Kassa főpályaudvarára<br />(a szerző felvételei)

Őrmező (Strážske)

Vasútbarátok számára Mezőlaborc mint az egykori Első Magyar Gácsországi Vasút (EMGV) határ előtti utolsó fontos állomása nevezetes. Gácsország elnevezése Halics város nevéből származik, a koraközépkorban tartozott Magyarországhoz, Lengyelország felosztásakor Ausztria erre hivatkozva kebelezte be Galícia néven a neki jutott területeket, bár azok részben nyugatabbra voltak. Nos erre, Galícia felé épült az egyik első magyar fővonal.

Nem állítjuk, hogy különben a kutya se látogatna oda, de Mezőlaborc idegenforgalmát biztosan fellendítette az Andy Warhol Múzeum

Ortodox templom Mezőlaborcon

Az EMGV első része (két szakaszban) Sátoraljaújhely és Homonna (Humenné) között 1871/72 telén nyílt meg a szintén friss (illetve Csap [Csop] felé továbbépülő) Magyar Északkeleti Vasúthoz kapcsolódva. Az országhatárra 1873-ban, a lengyel (galíciai) oldalon Lupkóba (Łupków) 1874-re ért a vasút. Az államvasút 1890-ben kebelezte be a társaságot.

Magda szólóban érkezik vissza Mezőlaborc állomásra

Mezőlaborc városi megállójába áll be a nosztalgia-motorvonat

A kassai (Košice) nosztalgiaklub (KHKV) által szervezet menet szombat reggel indult. A Hurvíneknek becézett, a második világháború után Csehországban gyártott M.131-es motorkocsi (az 1125-ös pályaszámú példány kissé furcsa módon a Magda útónevet kapta) egy pótkocsit is húzott, erre szükség is volt a szépszámú érdeklődő miatt.

Megtelt a vonat

Vezetőállás

A különvonat már Tőketerebestől (Trebišov) az EMGV pályáján haladt, de persze a program veleje Mezőlaborcon kezdődött. A Hurvínek néhány rövidebb kört tett meg egy közeli megállóig a helyi közönséggel, amíg a vonat korábbi utasai a város már említett nevezetességeivel ismerkedhettek az esős júliusi hidegben. Koradélután, a határalagúthoz induló menetre már csurig megtelt a szerelvény a mezőlaborci vagy a spórolós érdeklődőkkel, akik ideáig menetrend szerinti vonattal jöttek.

A határnál az alagútnál...

... és -ban

A korábbi évek gyakorlatától eltérően már nyári hétvégeken sem járnak át menetrend szerinti személyvontok, így ezt az erdei szakaszt csak ilyen különvonattal lehet jelenleg bejárni.

A gulyásleves a nem túl kényelmes körülmények ellenére is jól esett

A mi Bz-nknek megfelelő motorvonat indul Mezőlaborcról

Az eredeti tervek szerint Lupkóig tartott volna a menet, de sajnos nem sikerült engedélyt kapni a lengyel pályavasúttól, így az alagút belsejében, a határnál volt a kirándulás végső pontja.

Homonnai életkép

Visszaúton Kassa felé a párhuzamos széles nyomtávú vágányon egy hat mozdonyszekcióval továbbított tehervonat jelentett látványosságot

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Városi vasút Autóbuszközlekedés

Nem tudja, mennyiért veheti igénybe a közösségi közlekedést március 1-jétől? Akkor irány az ujtarifa.hu!

iho/vasút   ·   2024.02.21. 13:00

Tájékoztató weboldalt indított a MÁV–Volán csoport a március 1-jével induló új tarifarendszerről, melyen többek között az új bérletekről és kedvezményekről, a 24 órás napijegyekről, valamint a fővárosi agglomerációt érintő közlekedési változásokról lehet informálódni.