Hamarosan indul a Kárpátalja Expressz
A történelmi Magyarország területén – mint ismeretes – normál nyomtávú vasúthálózat épült ki. A trianoni döntések értelmében azonban Kárpátalja először Csehszlovákia, majd a második világháborút lezáró békeszerződés után a Szovjetunió fennhatósága alá került. A „Nagy Testvér” rögtön nekilátott a normál nyomközű hálózat 1524 milliméteres nyomtávúra való átépítéséhez, de a csehszlovák-román tranzitforgalom céljára maradt normál nyomtávolságú pálya is. 2010-ben vetődött fel az ötlet, hogy ezen a megmaradt pályán menjen végig egy magyar különvonat. Ez végül az év tavaszán meg is valósult, és komoly sikere is volt.
Ezt a sikert szeretné megismételni a szervező info13 egyesület, amely immár a tavalyihoz képest bővített programmal készült a várható nagyobb érdeklődésre. A 2011-es Kárpátalja Expressz szeptember kilencedikén reggel háromnegyed hatkor indul a Nyugati pályaudvarról, hogy Miskolcon, Sárospatakon, Királyhelmecen keresztül érkezzen Csapra. Itt várhatóan egy ukrán Szergej lesz az előfogat, amely Bátyún keresztül Beregszász felé továbbítja az immár nyolc kocsisra nőtt szerelvényt, amelyben ezen felül két étkezőkocsi is lesz. A székelyföldi zarándokvonatokhoz hasonlóan a célállomás környékén „személyvonatként” fog közlekedni a Kárpátalja Expressz: a szállás a környező, vasút menti településeken lesz.
A második napon a vonat Csap állomáson fog állni, a program csoportos beregszászi városnézés, kisvasutazás, a környező falvak megtekintése lesz. Este a beregszászi II. Rákóczi Ferenc főiskola épületében lesz a díszvacsora népzenei kísérettel, táncházzal.
Szeptember 11-én vasárnap a vonat Nagyszőlős felé közlekedik, ahonnan rövid megállás után Nevetlenfalu irányába indul. A tavalyi meglepetés program után idén már számíthatunk a helyiek vendégszeretetére, műsorral, kirakodóvásárral készülnek a nevetlenfalusiak. A román határon Halminál átlépve először Szatmárnémetiben és Érmihályfalván áll meg a vonat, ahol a tavalyihoz hasonlóan ünnepség várja a vonatot. Este tizenegy óra környékén várható a hazaérkezés a Nyugati pályaudvarra.
A vonat idén nyolc Schlieren kocsiból és két étkezőkocsiból áll majd, ezeket a Székely Gyors élén már többször is bizonyított 17-es Nohab fogja továbbítani. Az útra még lehet jelentkezni, de érdemes igyekezni, mert már kevés a szabad hely. Útlevél mindenképpen szükséges, nem elég a személyi igazolvány.