Három vasúti összeköttetés nyílik meg a magánvasutak előtt Szlovákiában

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2022.11.01. 09:00
zssk2

A szolgáltatások minőségének javulását várja a közlekedési minisztérium a vasút részleges liberalizálásától.

A szlovák kormány elfogadta az ország vasúti összeköttetéseinek fokozatos liberalizálásának menetrendjét. Ennek értelmében a közlekedési minisztérium három vasútvonalon közlekedő vonatok szolgáltatójára hirdet ki nyílt versenypályázatot. A járatok közszolgáltatási szerződés értelmében, azaz a közlekedési minisztérium megrendelésére közlekednek majd, nem saját üzleti kockázatra. A versenypályázat a 2025/26-os menetrendi időszakra vonatkozik, ami azt jelenti, hogy az induló vasúttársaságoknak elegendő idejük lesz felkészülni a vasútvonalak kiszolgálására, elég idejük lesz beszerezni a feltételeknek megfelelő járműveket, személyzetet, háttérszolgáltatásokat.

A szóban forgó három vasúti kapcsolat egyelőre a következő:

  • Pozsony−Zsolna−Kassa (Bratislava−Žilina−Košice) – nappali járatok,
  • a Pozsony−Zsolna−Kassa−Homonna (Bratislava−Žilina−Košice−Humenné) vasúti kapcsolat éjszakai járatai, illetve
  • a Pozsony−Galgóc−Privigye (Bratislava−Hlohovec−Prievidza) vonalon közlekedő járatok.

A minisztérium reméli, hogy ha több vasúttársaság versenyez a vasútvonalak kiszolgálásáért, akkor az lényeges minőségi javulást hozhat.

Az Európai Unió már régóta szorgalmazza a vasúti személyszállítási piac megnyitását. 2023. december 25-étől az Európai Bizottság rendelete értelmében megszűnik a közszolgáltatási szerződések közvetlen odaítélésének lehetősége, így a közszolgáltatási szerződésekre kötelező lesz a közbeszerzési eljárás. Ennek elsődleges célja, hogy nagyobb nyomást gyakoroljon a szolgáltatókra a minél kedvezőbb ár-érték arány elérésére a szolgáltatások minőségének növelése mellett.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek