Hazai fejlesztésű dízelmozdonyt mutattak be Iránban
A Mapna Group által előállított MAP30 típusú vontatójármű és annak dízelerőforrása is az ázsiai országban készült. Fontos lépés a külföldi cégektől való műszaki függőség csökkentése felé.
A tehervonatok továbbítására kifejlesztett dízelgépet a napokban mutatták be hivatalos ünnepség keretében, amelyen és a gyártón és az iráni ipari minisztériumon felül a nemzeti vasút IRIR/RAI vezetése is képviseltette magát.
Abbász Aliabadi iparügyi, bányászati és kereskedelmi miniszter elmondta: az új mozdonyban felhasznált technológiák az ország büszkeségei, a négyezer lóerős, MP610 típusú dízelmotor előállítását pedig régóta tervezte Irán és ez most beteljesült. A gyártó további célja, hogy villamos és hibrid mozdonyokat is kifejlesszen és állítson elő. Az ország vasúti ágazatának jelentős beruházásokra van szüksége, a kormány pedig elkötelezett a hazai gyártás fellendítése mellett. A Mapna várhatóan az okos, villamos és hibridmozdonyokat is felveszi majd jövőbeli termékpalettájába.
A hattengelyes jármű számos kulcsfontosságú részegységét – többek között a vontatómotorokat, a kompresszort, a ventilátorokat, a tengelyeket, villamos motorokat és radiátorokat – a Mapna Group leányvállalatai állították elő.
A mozdony dízelerőforrását, generátorát és váltakozó áramú (AC) vezérlőrendszerét az ország történelmében először tervezték és gyártották le a jármű kulcsfontosságú alrendszereiként. Ezen felül szem előtt tartották azt is, hogy a legkeményebb időjárási viszonyokat is kibírja a gép. Az, hogy sikeresen hoztak létre váltakozó áramú vezérlőrendszert nehéz tehermozdonyhoz, jelentős és stratégiai fontosságú tudományos és mérnöki eredmény, melyet a Mapna szakembereinek erőfeszítései tettek lehetővé.
A gyártó szerint a jármű kifejlesztése fontos lépés a külföldi cégektől való műszaki függőség csökkentése felé. A MAP30-as látványosan fogja növelni a mozdonyok rendelkezésre állását az országban, optimalizálva a járműflotta hatékonyságát. A dízelmotor előállításával pedig azon kevés nemzetek közé tartozik Irán, melyek rendelkeznek ezen technológiával. A mozdony létrehozását a nyersanyagellátás terén a Covid–19-pandémia következtében előállt számos kihívás, valamint különböző geopolitikai események is nehezítették. A Mapna azzal számol, hogy az iráni vasúti közlekedés egyre inkább villamos üzemre válthat majd a jövőben.
A Mapna Group és az ország vasúttársasága közötti együttműködés már eddig is jelentős eredményeket hozott teherkocsik, mozdonyok és más kapcsolódó termékek előállítása terén. Az elmúlt évek során 69 új mozdony állt forgalomba, és további ötven gyártására van szerződés, ezek közel harminc már dolgozik is.
Az IRIR/RAI-nál úgy vélik, az országnak speciális forrásokra van szüksége a vasúti infrastruktúra fejlesztéséhez és a közlekedési igények kielégítéséhez. Az iráni parlament idén 833 millió amerikai dollárt (jelenlegi árfolyam alapján körülbelül 288 milliárd forintot) különített el mozdonyok vásárlására, vasútvonalak fejlesztésére és a vasúthálózat egyéb igényeire, a becslések szerint viszont 2,3 milliárd dollárra (közel 800 milliárd forintra) lenne szükség – számol be a Railway Pro.
A Financial Tribune arról ír, hogy Irán vasúthálózata 2023-ban több mint 15 ezer kilométernyi sínpárt foglalt egybe. A vonalak legnagyobb része normál nyomtávú, 1426 kilométer kétvágányú, 25 kilovolt ötven hertzes váltakozó árammal betáplált felsővezeték pedig 146 kilométer felett épült ki. Pakisztán felé 94 kilométernyi indiai széles (1676 milliméteres) vaspálya vezet. Az ország mozdonyflottáját körülbelül ezer jármű képezi, melyeknek viszont csak alig a fele üzemképes, a vasúti teherkocsik száma körülbelül 30 ezer. Az országnak több mint ezer új mozdonyra van szüksége, melyet körülbelül tizenöt év alatt tudnak beszerezni.
(Nyitóképünk forrása: Railway Pro)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!