Hess Skóciában: a háború legrejtélyesebb repülése
1941. május 10-én olyasmi történt, amit azóta is buzgón próbálnak értelmezni, magyarázni, részleteit tisztázni szerte a világban, mint a második világháború történetének egyik legfurcsább momentumát – a mi szempontunkból ami érdekes, az maga a repülés. De világos, hogy maga a repülés is „áldozata”, legalábbis tárgya a különféle teóriáknak.
Ennyi viszonylag biztos: a Harmadik Birodalom harmadik embere, Rudolf Hess egy kétmotoros Messerschmitt Bf 110-es nehézvadász egyedüli pilótájaként 1941. május 10-én délután felszállt a bajorországi Augsburgból, majd négy órával később Skócia felett kiugrott a gépből, amelynek elfogyott az üzemanyaga, a gép lezuhant, Hess ejtőernyővel földet ért, eltört a lába.
A regényesebbnél regényesebb teóriák azonban már azt is feltételezték, hogy Hess helyett eleve egy hasonmás érkezett Skóciába, hogy elérje célpontját, Dungavel House-t, találkozzon Hamilton hercegével és megpróbáljon különbékét kötni a britekkel a Szovjetunió ellen tervezett támadás előtt. De már a repülés lefolyása is sokak számára kétséges, ahhoz képest is, amit Hess maga vallott a furcsa érkezés után Angliában.
Hess azt mondta, hogy Augsburgból észak-nyugatra tartott, Hollandia partjainál, Den Helder után északkeletre fordult, majd ismét északnyugati kurzuson repült a tenger fölé, de a skót partok közelében jó ideig úgymond várakozott, hogy csak alkonyatkor érjen a céljához. Több mint egy óra fel-alá repülés után fordult Skócia felé, átjutott a partvonalon, de nem tudta azonosítani Dungavel House-t és a mellette lévő füves pályát, elfogyott az üzemanyaga, ezért hagyta el a gépet, Dungaveltől 15-16 kilométerre.
Más feltételezések szerint azonban valójában Augsburgtól egyenesen északnak repült, és egy dániai pont fölött fordult nyugatnak Skócia felé, egy állítólagos titkos német irányadó rádióállomás jeleit követve, efelé repült volna Augsburgból és eszerint repült keletnek. Vagyis nem töltött egy órát a tenger felett cikk-cakk repüléssel: az irányadóra való rárepülés majd onnan a Skócia felé vezető út volt egy órányival hosszabb.
Megint más teóriák szerint valójában volt egy közbülső leszállása is, mert másképp nem lett volna elég az üzemanyaga Skóciáig, de ezt többen cáfolják: póttartályokkal bőven lerepülhető volt a távolság, az a póttartályok nélküli 110-es, amely Hess társaságában látható volt egy felvételen, nem az a gép volt, amivel a küldetését repülte, hanem egy másik, amellyel korábban gyakorlórepülést hajtott végre. Az egészen különleges feltételezések szerint Hesst egy egész kötelék kísérte volna egészen a brit radarok hatótávolságáig.
Ezek a verziók mind arról szólnak, hogy valójában nem Hess magánakciója lett volna a repülés, hanem szervezett, Hitler tudtával végrehajtott próbálkozás, amit a Führer aztán a remélt béketárgyalások meghiúsulása miatt tagadott le és nevezte saját emberét hallucináló őrültnek.
Viszont érthetetlen, mondják mások, hogy a fel-alá repülő, vagy akár az irányadó jelei szerint egyenesen Skócia felé tartó Bf 110-est a radarok ne észlelték volna, és ne lőtték volna a tengerbe a partot éjjel-nappal őrző RAF védővadászok. Van persze erre is magyaárzat, Hess olyan alacsonyan repült, hogy ugyan érzékelték a radarok, de a Spitfire-ek nem találták meg. De olyan verzió is létezik, hogy egy vadászt azért küldtek a Bf 110-es felé, hogy a pályához kísérje, de az illető brit pilóta nem találta meg Hess gépét. Sőt, a légelhárítás ütegei is hallgattak, nem lőttek a magányos német kétmotorosra.
Innen közelítve a dolgokat, az a verzió tűnik hitelesnek, hogy valójában a britek tudtak Hess érkezéséről, és szándékosan engedtek szabad utat neki. Vagy, mert tényleg lett volna lehetőség tárgyalásokra, vagy, mert valójában a brit titkosszolgálat csalta csapdába Hesst a békepárti, a németekkel megegyezésre játszó Hamilton herceg áltörténetével, hamisított levelekkel, egyéb eszközökkel.
Hess későbbi sorsa ismert, Nürnbergben életfogytiglanira ítélték, a berlini Spandau börtönben 1987-ben halt meg, de ekörül is rengeteg a legenda, hasonmás volt-e a nürnbergi vádlottak padján, hasonmás töltötte-e börtönben hosszú éveket, öngyilkos lett, netán megölték az illetőt, vagy magát Hess-t – mindez persze már nem repülés kérdése.
El ne felejtsük a következő, tán egyik utolsó konteót: Hess valójában tárgyalt Hamiltonnal, majd amikor a következő évben Hamilton egy Izlandra tartó Short Sunderland óriás hidroplán írországi katasztrófája során életét vesztette, valójában az igazi Hess is vele volt, és – így kerek persze a történet – a katasztrófa nem katasztrófa volt, hanem gyilkosság, így akarták eltenni láb alól (a németek vagy a britek) ennek a különös ügynek a főszereplőit.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!