Nohab jött menteni, mert a szegény Púpossal mindig van valami!

Vörös Attila   ·   2023.06.09. 15:00
1135_DSCF9684_230608_

Esik-kel a Tisza-tó sebesvonat, és miközben a Púpos miatt hajlamosak vagyunk elnézőek lenni, ez a vonat egyébként egy fontos járat lenne. Kár érte.

Az utóbbi évtizedben jelentősen megnőtt a Tisza-tó turisztikai forgalma. Az egyik leghasznosabb EU-s pénzköltést is ide összpontosították; amióta elkészült Poroszló és Tiszafüred között a bringaút a dedikált saját hídjaival, már mindenki nyugodtan biciklizhet, nem kell a forgalmas 33-as úton az autóforgalomban óvatoskodni. A kerékpárosok pedig csak jönnek és jönnek, pláne a nyári szezonban.

A MÁV-Startnál is felismerték ezt a trendet, és a Füzesabony–Debrecen vasútvonalra nagykapacitású bringaszállító kocsikkal felvértezett, közvetlen budapesti vonatot indított először 2021-ben a vasúttársaság. A vonat a következő évben is hasonlóan közlekedett: az előszezonban hétvégenként, szezonban pedig minden nap. Eleinte fixen klasszik Csörgővel húzták a szerelvényt, aztán tavaly a géphiány miatt gyakorlatilag folyamatosan remot Dácsia dolgozott a vonat élén. A füzesabonyi gépcsere miatt ez nem okozott különösebb késést, a remot Dákok becsülettel húzták az igát.

Idén azonban a 80-as vonal menetrendi adottságai miatt már nem Füzesabonyban, hanem Hatvanban cserélik le a Szilit dízelgépre. Csörgőből azóta sem lett több, sőt, csak kevesebb; a Start egyszerűen nem kapja meg a szolgáltatását megrendelő minisztériumtól a mozdonyok karbantartásához szükséges pénzt. A remot Dácsia végsebessége pedig túl kevés a 80-as vonalra, ott, ahol a dízelgépnek hatvan kilométeren át kell röpítenie az idén már sebesvonatnak hívott turistajáratot. Ezért aztán idén húztak egy izgalmasat , és a MÁV Rail Tours (MRT) kapta feladatául a Tisza-tó sebes vontatását Hatvantól. Az MRT a 114-es Púpost jelölte ki a vonatra, a választás igen népszerű lett a vasútbarátok körében.

Az idei Tisza-tó sebesvonat egy hónapjának keserű tapasztalatai szerint mégsem vált be ez a terv. De nemcsak amiatt, hogy a fél évszázados dízelgép olykor fekve maradt. Ha éppen nincs semmi baja, akkor meg vagy már a hatvani továbbindulása előtt elverődik az interrégiók és intercityk miatt, vagy Füzesabonynál kell a Balmazújváros–Debrecen vonalszakasz átadása óta egyelőre kiegyensúlyozatlan forgalmú 108-ason várnia a sorára. Már pedig itt egy megcsúszott kereszt alsóhangon plusz tíz perceket jelenthet.

Egyeknél robog az eddigi legpontosabb Tisza-tó sebesvonat (fotók: Vörös Attila)

Az idei Tisza-tó sebesnek eddig két nagyobb mélypontja volt, ezeken kívül, ha késéssel is, de azért rendben leközlekedett a vonat. Olyan többször is előfordult, hogy az aznapi vonatát még elvitte a Púpos, de nehézményei miatt másnapra már másik gépet kellett keresni. Így jutott szóhoz a 235-ös, majd a 224-es, startos, ha nem tévedünk idén 54 éves Púpos is. Az egyik mélypont hozzá kötődik, erről közöltünk is riportot.

A másik sajnos a zöld 114-eshez. Június hetedikén, szerdán a gép feladta a harcot Füzesabonyban a délelőtti páros vonat élén. Segélygépnek a 235-ös Púpos érkezett Hatvanból, de amire Poroszlóra ért, az is fekve maradt. Végül a két dög gépet és a szerelvényt egy remot Dácsia cibálta vissza Füzesabonyba – aznap a sebesvonat csak innen ment a Keletibe, a 108-as vonali részt autóbusszal voltak kénytelenek pótolni.

A biciklis forgalom kiszolgálásával propagált járatot tehát úgy pótolták, hogy kerékpárt nem lehetett vele elvinni. Maradtak a személyvonatok, amiken a 400-as vezérlőkben papíron öt, gyakorlatilag akár végtelen számú biciklit is össze lehet zsúfolni.

Zuhogó esőben fut be Poroszlóra a teljesen elverődött ingavonat Debrecen felől

Csütörtökön, június nyolcadikán pedig megtörtént az, amit már egy hónapja megjövendöltünk, hogy ennek is eljön majd az ideje: Nohabot tettek a sebesvonat élére. A 019-es egyetlen nyekk nélkül, lehengerlő magabiztossággal húzta a szerelvényt, újabb színfoltot csempészve a 108-as vonal zivataros nyarába. Nem a svéd acéllovagon múlt, hogy a személyvonatok késése miatt ő is összeszedett úgy húsz–harminc percet, egy részét már Hatvanban. Szembevonata, a csütörtöki 6632-es járat viszont annyira szétesett, hogy kerek egy óra késéssel futott be Füzesabonyba. Végül is mindenki ugyanúgy elérte az átszállásást, csak egy órával később.

Ha valakinek időlimites dolga van a 108-as vonal környékén, sajnos a vasutat jelenleg még mi sem javasolhatjuk.

Nyitóképünkön a 019-es Nohab robog a Tisza-tó fölött június nyolcadikán, csütörtök délelőtt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek