Így közlekedünk vonattal 2022-ben

iho/vasút   ·   2021.11.12. 12:00
flirt_szaribevagas

Az utasok javaslatait figyelembe véve bővül a december 12-én életbe lépő 2021/2022-es vasúti menetrend. Újabb IC-k és nemzetközi vonatok, több és gyorsabb járat Pusztaszabolcs és Gödöllő térségében, esztergomi elővárosi közlekedéshez jut Süttő, az oroszlányiak pedig hétvégén is használhatják a közvetlen fővárosi vonatokat.

December 12-én, vasárnap lép életbe a MÁV-Start 2021/2022-es menetrendje, amelyet idén első alkalommal online társadalmi egyeztetés során lehetett véleményezni. A közszolgáltatást megrendelő Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) döntése alapján a nyáron beérkezett érdemi észrevételekből több fejlesztés is megvalósul már a decemberi menetrendváltástól. Ezáltal az új menetrend nemcsak a pályafelújítások, járműbeszerzések révén lehetővé vált módosításokat tartalmazza, hanem a lakosság javaslatait is figyelembe veszi, hogy még inkább az utasok igényeihez igazított gyakorisággal és indulási időkkel közlekedjenek a vonatok. Emellett a vasúttársaság a megváltozott utazási szokásokat is számításba vette és több vonalon tovább javítja a szolgáltatási színvonalat, növelve a környezetbarát vasút versenyképességét az egyéni közlekedéssel szemben.

A fontosabb változások között szerepel, hogy a pusztaszabolcsi és a hatvani vonalon végzett pályafelújítások hatására sűrűbb menetrendet vezet be a vasúttársaság, csökkennek a menetidők. Ezáltal jelentősen javul Érd, Százhalombatta, Pusztaszabolcs és Dunaújváros vasúti kapcsolata a fővárossal. Csúcsidőben közlekedő gyorsított személyvonatokkal húsz perccel rövidebb lesz a menetidő (62–63 perc) Budapest és Dunaújváros között. Hatvanból és Gödöllőről Budapestre 15 perccel csökken az eljutási idő reggelenként az új zónázó vonatoknak köszönhetően.

Esztergom és Süttő között jelentősen sűrűbb vonatközlekedés fogadja az utasokat: munkanapokon nyolc pár vonatot vehetnek igénybe.

Hétvégenként Budapest és Tatabánya között félóránként, Tatabánya és Oroszlány között óránként járnak a vonatok.

Szombaton és vasárnap hosszabb útvonalon, Rákos és Piliscsaba között közlekednek az S76-os járatok. G72-es gyorsított vonatok hétvégén is járnak az esztergomi vonalon.

A tatabányai, veresegyházi, pusztaszabolcsi, illetve dunaújvárosi vonalon új hajnali, illetve késő esti, éjszakai vonatok közlekednek.

Debrecen, Nyíregyháza, Békéscsaba, Kecskemét, Szolnok térségében javul az elővárosi, illetve az intercity-közlekedés.

Több regionális vonalon is menetrendi fejlesztést hajt végre a MÁV-Start, növeli a járatsűrűséget.

Minden budapesti elővárosi vasútvonalon jelentősen csökkentik, többségükön feloldják a karácsony és újév között korábban alkalmazott közlekedési korlátozások jelentős részét, így az eddig kimaradó személy- és gyorsított személyvonatok az ünnepi időszakra eső munkahéten is sűrű kiszolgálást biztosítanak.

A járási szintű menetrendi egyeztetések a területi közlekedésszervező irodák közreműködésével, az önkormányzatok, térségi nagyfoglalkoztatók, közintézmények képviselőinek bevonásával zajlanak. Idén júliusban a KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. a honlapján kialakított felületen – első alkalommal – online véleményeztetésre bocsátotta a menetrendtervezetet. Több mint háromezer észrevétel, előremutató ötlet és javaslat érkezett be. Ezért az ITM úgy döntött, nem várja be a jövő nyárra tervezett éles egyeztetést, számos kínálatbővítés – a közlekedők elvárásaihoz igazodva – teszi kedvezőbbé, gyorsabbá az utazást már a december 12-én hatályba lépő menetrendváltástól.

A közösségi közlekedést gyakran használók legközelebb jövő nyáron tehetik meg észrevételeiket, javaslataikat a vasúti menetrendek tervezéséhez. A hosszabb távú tervek szerint az elektronikus egyeztetést az összetettebb helyközi autóbuszos menetrendekre is kiterjesztik majd. A buszjáratok menetrendjét november végén teszi közzé a Volánbusz.

A MÁV-Start új menetrendje már elérhető az Elvira menetrendi keresőben és a MÁV applikációban (december 12-i vagy azutáni utazási napot kiválasztva), továbbá letölthető a vasúttársaság weboldalán a Belföldi utazás/menetrendek/2021-2022. évi menetrendek menüpontjaiból:

A 2021–2022. évi belföldi közforgalmú menetrendet ide kattintva, vonalankénti bontásban pedig ide kattintva lehet letölteni.

Nemcsak az emeletes KISS-ekkel korszerűsődik Esztergom környékének közlekedése: süttői elővárosi járatok indulnak decembertől (képek forrása: MÁV-Start)

 

Kiemelt belföldi menetrendi változások

Budapesti előváros

Gyorsabb menetidő, sűrűbb eljutások Budapest és Dunaújváros között (G42, S40, S42)

A Budapest–Százhalombatta–Pusztaszabolcs (40a) vonalszakasz felújításának eredményeképpen jelentős fejlesztéseket tud bevezetni a MÁV-Start, csökken az eljutási idő, ezáltal javul a vasút versenyképessége:

  • Budapest és Dunaújváros között a reggeli csúcsidőben a Déli pályaudvar felé, délután Dunaújváros felé új, gyorsított megállási renddel közlekedő G42-es vonatok közlekednek. A vonatok a Budapest-Kelenföld és Dunaújváros közötti távot 62–63 perc alatt fogják teljesíteni, mely csaknem húsz perces menetidőcsökkenést jelent a jelenlegi menetrendhez képest. Késő este is indul vonat Budapestről Dunaújvárosba.
  • Gyakrabban közlekednek a vonatok Budapest és Százhalombatta között.

Jobb reggeli kínálat a Budapest–Gödöllő–Hatvan vonalon (S80, Z80)

A Budapest–Hatvan vasútvonal (80a) felújításának köszönhetően decembertől még több vonat áll az utasok rendelkezésére és gyorsabb lesz az eljutás:

  • Hatvanból a Keleti pályaudvarra a reggeli időszakban a MÁV-Start Z80-as jelzésű zónázó vonatokat indít, melyek Gödöllő és a Keleti között nem állnak meg. A Z80-as vonatok reggelenként a jelenleginél mintegy 15 perccel gyorsabb eljutást biztosítanak a fővárosba Hatvanból és Gödöllőről.
  • A Z80-as vonatok bevezetése miatt a vonalon a reggeli menetrend jelentősen változik, új S80-as jelzésű személyvonatok fognak közlekedni.

Járatsűrítések az esti időszakban, új éjszakai járatok (S10, G71, S40, S42)

Az utasforgalmi igényeknek megfelelően sűríti a vasúttársaság a vonatközlekedését több elővárosi vonalon, valamint bővíti az üzemidőt, az utolsó járatok később, az első járatok korábban fognak indulni:

  • Új S10 jelzésű vonatpár közlekedik Budapest és Tatabánya, illetve Győr között az éjszakai órákban.
  • Új G71 jelzésű gyorsított vonat közlekedik késő este Budapestről Veresegyházon át Vác felé.
  • Új S40-es és S42-es vonatpárok közlekednek késő este és hajnalban Budapest és Pusztaszabolcs, valamint Budapest és Dunaújváros között, így a jelenleginél két órával később is haza lehet jutni Dunaújvárosba.

Sűrűbb közlekedés a hétvégén és az ünnepek alatt

Az elővárosi vonalakon a hétvégi és ünnepi időszakokban is bővíti a járatszámot a MÁV-Start:

  • A budapesti külső körvasúton, Újpalota érintésével közlekedő S76-os vonatok útvonalát hétvégén meghosszabbítják, a vonatok minden nap Piliscsaba és Rákos között fognak közlekedni. A vonatok hétvégén 6 és 21 óra között óránként, Rákosról óra 3 perckor, Piliscsabáról óra 7 perckor indulnak.
  • A Budapest–Esztergom vonalon hétvégi napokon új menetrendet vezetnek be; ekkor is közlekednek a gyorsabb eljutásokat biztosító G72-es gyorsított vonatok, változik a megállási rendjük.
  • A hétvégi napokon is óránként fognak közlekedni a Budapest és Oroszlány között közlekedő S12-es személyvonatok. A fejlesztéssel a járatsűrűség megduplázódik, Budapest és Tatabánya között a vonatok hatvan helyett harminc percenként, Tatabánya és Oroszlány között a kétórás ütem helyett hatvanpercenként fognak közlekedni.
  • A korábbi években a legtöbb elővárosi vonaton az ünnepi időszakban jelentősen ritkább menetrend volt érvényben. Az idei ünnepi időszakban a korábbi évekhez képest jelentősen több járat fog közlekedni, a menetrendi korlátozást a legtöbb vonat esetében eltörölték.

Dunántúl

Jelentős menetrendi fejlesztések az Esztergom–Almásfüzitő–Komárom vonalon

A nyári társadalmi egyeztetés észrevételei, javaslatai alapján a menetrendváltástól jelentős kínálatbővítés valósul meg a 4-es számú Esztergom–Komárom vonalon. A vonal a térségből Esztergom felé, átszállással pedig Budapest felé is versenyképes szolgáltatást tud nyújtani, így a menetrendváltástól sűrűbb menetrendet vezet be:

  • A vonal Esztergom és Süttő közötti szakaszán munkanapokon nyolc pár vonat fog közlekedni, a csúcsidei időszakokban óránkénti indulásokkal, megfelelve az esztergomi iskolába és munkába járási igényeknek. Valamennyi vonat esetében biztosított lesz a csatlakozás a budapesti járatokhoz Esztergom-Kertváros állomáson.
  • A nyolc vonatból három–négy meghosszabbított útvonalon Esztergom és Komárom, illetve egy vonatpár Esztergom és Székesfehérvár között közlekedik, így bővül az eljutási lehetőség Süttő és Almásfüzitő között is.
  • Munkanapokon reggelente Süttő és Esztergom között óránként, a délutáni csúcsidőben Esztergom és Süttő irányban 60–90 percenként közlekednek a vonatok.

Munkanapi járatsűrítés a Székesfehérvár–Pusztaszabolcs vonalon (S440)

A Székesfehérvár–Pusztaszabolcs vonal fontos szerepet tölt be Székesfehérvár elővárosi közlekedésében, ezért a menetrendváltástól gyakrabban járnak a vonatok a regionális vonalon:

  • Munkanapokon reggel új S440 jelzésű vonatpár közlekedik, amely a munkába és iskolába járás szempontjából kedvező időszakban érkezik Székesfehérvárra.
  • Délután két új S440 jelzésű vonatpár közlekedik, így ebben az időszakban a jelenlegi kétórás helyett órás követéssel fognak járni a vonatok.

Kínálatbővítés a Dombóvár–Komló vonalon

A társadalmi egyeztetés visszajelzéseinek megfelelve jelentősen fejleszti a menetrendet a vasúttársaság a Dombóvár–Komló vonalon: a menetrendváltástól naponta négy vonatpár fog közlekedni, alkalmazkodva a munkába járási igényekhez, illetve csatlakozást nyújtva a Budapest és Pécs, illetve Kaposvár közötti intercitykhez is.

Menetrendi korrekciók Pécs környékén a kedvezőbb szolgáltatás érdekében

  • A Budapest és Pécs közötti intercityk indulási, érkezési ideje öt–tíz perccel módosul, menetidejük néhány perccel növekszik. Az eddigi többletvonatként közlekedő Tubes IC-pár a menetrendváltástól nem közlekedik.
  • Az intercity-vonatokhoz való csatlakozás érdekében a Pécs–Villány vonalon közlekedő személyvonatok közlekedési ideje 15 perccel módosul.
  • A Pécs és Szombathely között közlekedő Pannónia InterRégió-vonatok menetrendje már október 10-től módosult.

A Helikon InterRégió-vonatok megállnak Várda és – egy járat kivételével – Balatonfenyves alsó megállóhelyeken is.

Kelet-Magyarország

Átalakuló intercity-közlekedés a Budapest–Nyíregyháza–Miskolc, illetve Záhony útvonalon

A legnagyobb intercity-utasforgalommal rendelkező 100-as vasútvonalon kis mértékben átalakítja, bővíti a járatok közlekedését a MÁV-Start:

  • Az elmúlt évek során Budapest és Záhony között közlekedő Délibáb IC-vonatpár a menetrendváltástól ismét a Budapest–Debrecen–Nyíregyháza–Tokaj–Miskolc-Tiszai útvonalon fog közlekedni, Miskolcról, Szerencsről ezentúl már a nyíregyházi átszállást mellőzve biztosítja szolnoki irányban a fővárosi közvetlen eljutást a Nyugati pályaudvarra. A Budapest–Nyíregyháza közötti Rétköz és Hajdú Intercityk naponta meghosszabbított útvonalon Záhonyig/Záhonytól közlekednek, így nem csökken a határállomás elérhetősége.
  • A reggeli időszakban, 5 óra 23-kor új, Sóstó elnevezésű intercity indul naponta a Nyugati pályaudvarról Nyíregyházára. A vonat Debrecenbe még 8 óra előtt megérkezik, így az iskolába és munkába járáshoz is alkalmas Hajdúszoboszló felől. A járat az alap IC-megállásokon felül Kabát és Ebest is kiszolgálja.
  • Az esti időszakban az eddig csak pénteki és vasárnapi napokon Záhonyból Budapestre közlekedő Sóstó Intercity Ung néven már minden nap indul, így 20 óra után is lehet intercityvel utazni Debrecenből Budapestre.
  • A Budapest és Mátészalka között közlekedő Kraszna Intercity útvonala Fehérgyarmatig hosszabbodik meg, ezáltal a térség közvetlen budapesti kapcsolatot kap.

Fejlődő elővárosi közlekedés Debrecenben

A Debrecenben bevezetett 8:30-as iskolakezdés miatt megváltozott utazási igényekre reagálva fejleszti a vasútvállalat a közlekedést Debrecen elővárosában:

  • A Debrecen–Nyírábrány vonalon (105-ös) új elővárosi menetrendi struktúrát alakítanak ki. A vonatok reggel a jelenleginél jóval sűrűbben, harmincpercenként érkeznek Debrecenbe a tanítási napokon. A délutáni csúcsidőszakban, tanítási napokon Debrecenből harmincpercenként indulnak vonatok Vámospércs és Nyírábrány felé, napközben egységesen 120 perces követés lesz.
  • A Debrecen–Mátészalka vasútvonalon (110-es) a reggeli időszakban két új vonat közlekedik Csenger és Mátészalka, illetve Nyírgelse felől Debrecenbe, ahova 7 és 8 óra között érkeznek meg. Emellett délután Debrecen és Mátészalka között új eljutási lehetőséget nyújt a MÁV-Start a 13:57-kor induló, eddig Nyírbátorig közlekedő vonat mátészalkai meghosszabbításával.
  • Javítják az intercity-csatlakozásokat Budapest felől, Debrecenből egyes esti vonatok módosuló időpontban indulnak Hajdúnánás, valamint Mátészalka felé.

Javuló elővárosi közlekedés Kecskemét, Cegléd és Szolnok között

Új közvetlen vasúti kapcsolatot hoz létre a vasúttársaság Kecskemét és Szolnok között. Az új vonatok Kecskemét–Cegléd–Szolnok útvonalon közlekednek, munkanapokon a reggeli és délutáni időszakban hatvanpercenként. A fejlesztéssel javítják a térségi elővárosi közlekedést, valamint a ceglédi InterCity átszállási lehetőséggel a Kecskemét és Budapest közötti eljutások is bővülnek.

Változások a dél-alföldi regionális vonalakon

Menetrendváltástól a dél-alföldi régió több regionális vonalán is fejleszti, módosítja a menetrendeket a MÁV-Start:

  • Újra lesz Szentes és a Nyugati pályaudvar között közvetlen vonat a tanítási időszakban vasárnapi napokon, valamint munkanapokon új vonatpár indul Szolnok és Szentes között.
  • Új vonatpár közlekedik a Szentes–Orosháza vasútvonalon, és a jelenlegi vonatok menetrendje módosul.
  • A Békéscsaba–Mezőhegyes vonalszakaszon két óránkénti ütemes menetrend kerül bevezetésre a csatlakozások biztosítása érdekében és a munkába járási igényeknek megfelelően a vonatok menetrendje jelentősen változik.
  • A Kiskunfélegyháza–Szentes vasútvonalon új vonatpár közlekedik naponta a délelőtti időszakban, így ezen a vonalon egész nap kétóránként közlekednek a vonatok, valamint egy új esti vonat is bekerült a kínálatba a Szentes és Kiskunfélegyháza közötti üzemidő bővítéseként.
  • A Kecskemét–Kiskunfélegyháza vonalszakaszon naponta új vonat közlekedik késő este.
  • A Szolnok–Lakitelek–Kecskemét vasútvonalon Kecskemét, illetve Szolnok és Lakitelek között a munkanapokon és vasárnapi közlekedési napokon, valamint Kecskemét és Lakitelek között munkanapokon késő este új vonat közlekedik.
Új nemzetközi vonatokkal bővül a MÁV-Start kínálata

 

Nemzetközi forgalom

Ausztria

Budapest és Bécs között továbbra is egész nap óránként közlekednek az EuroCity és a railjet xpress vonatok.

A menetrendváltástól bővítik a Budapest és Graz közötti közvetlen vonatok számát. A jelenlegi Rába InterCity helyett decembertől kedvezőbb indulási idővel két pár vonat is közlekedik Budapest és Stájerország fővárosa között: a Keleti pályaudvarról 8 óra 15-kor induló Mura, valamint a 16:15-kor induló Dráva InterCity vonat közül a Dráva IC Grazból Mariboron át egészen Ljubljanáig közlekedik. A vonatokban közlekedő IC+ kocsikban a kerékpárszállítás is lehetséges lesz.

Románia, Erdély

Új nemzetközi összeköttetést hoz létre a vasúttársaság Budapest, Arad és Temesvár között, és a jelenleginél sűrűbb menetrendet vezet be négy új pár vonat révén. A fejlesztés eredményeként kétóránként, ütemes menetrend szerint közlekednek a vonatok napközben. Ezek közül a Béga és a Körös IC Temesvárra, a Maros és a Zaránd IC-k pedig Aradra közlekednek.

Corvin néven új éjszakai nemzetközi vonatpár közlekedik Kolozsvár és Magyarország, valamint Ausztria között. A Corvin éjszakai kocsijai Bécs és Kolozsvár között közlekednek, a Győr–Budapest–Szolnok–Püspökladány–Nagyváradon útvonalon. A vonat Kolozsvár felé Bécsből 19:42-kor, a Keleti pályaudvarról 23 óra 10 perckor indul és 8:23-kor érkezik Kolozsvárra. Ellenkező irányban 21 órakor indul Kolozsvárról, a Keletibe 5:10-re, Bécsbe 8:21-re érkezik.

Ukrajna, Kárpátalja

Bővülnek a közvetlen távolsági eljutási lehetőségek Magyarország és Munkács között. A Budapest és Munkács között közlekedő Latorca Intercity mellett új közvetlen vonatpár közlekedik reggel Nyíregyházáról Munkácsra, ellenkező irányban este Munkácsról egészen Budapestre.

Szlovákia, Csehország, Lengyelország, Németország

A Budapest és Kassa közötti kétóránkénti nemzetközi összeköttetés eredetileg tavaly decemberben indult volna el, a járványügyi korlátozások miatt azonban nem valósulhatott meg. A MÁV-Start idén decembertől viszont már tényleg bővít: a két város között a Hernád Intercity vonatok egész nap kétóránként fognak közlekedni a Budapest–Miskolc–Hidasnémeti útvonalon. A Budapest–Kassa között közlekedő IC-k közül egy párral lehetőség nyílik átszállás nélkül tovább utazni Eperjesig.

A Budapest–Pozsony–Prága között közlekedő ütemes, kétóránkénti eurocitykhez igazodva decembertől a Berlin, Prága, Varsó felé közlekedő éjszakai Metropol Euronight a Keleti pályaudvar helyett a Nyugatiból indul és oda érkezik.

A Budapest és Hamburg között közlekedő Hungária Eurocity egy csehországi pályafelújítás miatt 2022 szeptemberéig csak Prágáig közlekedik.

(A tartalom megjelenését a MÁV Zrt. támogatta)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek