Így vonatozunk 2020-ban

iho/vasút   ·   2019.11.22. 16:00
400px_ujflirt

Az elmúlt évek során megszokhattuk, hogy a törvényben előírt határidővel, vagyis az életbe lépés előtt harminc nappal vált nyilvánossá a következő évi vasúti menetrend. Az éven ez még tovább csúszott – utolsó utáni pillanatos minisztériumi beavatkozás miatt. A december 15-ével aktuálissá váló 2019/2020-as menetrend több olyan változást hoz az utasok számára, ami bővíti a választható vonatok számát és minőségét, figyelembe veszi az utazási szokásokat, továbbá javítja a szolgáltatási színvonalat.

A kialakított menetrendeknek, a jegyértékesítés korszerűsítésének, a pályafejlesztéseknek, a felújított kocsiknak és az új motorvonatoknak köszönhetően 2015-től négy év alatt 138,2 millióról 141,8 millióra nőtt a MÁV-Start utasszáma, a növekedés leginkább a nagy elővárosi forgalmat lebonyolító szakaszokon kiugró. A tavalyihoz képest az első három negyedévben közel egy százalékkal nőtt a vasúttársaság vonatain utazók száma, idén szeptember végéig százötmillió utast szállított a vasúttársaság. A Budapest–Hatvan (80a) vasútvonalon zajló felújítással járó módosítások és a pótlóbuszozás jelentős csökkenést okozott az érintett vonalakon, ám a nagyobb forgalmat lebonyolító vonalak közül húsz százalék feletti mértékben nőtt az utasszám: a Budapest–Esztergom (2-es) vonalon 710 ezerrel, az 1-es vonal Budapest–Tatabánya szakaszán 640 ezerrel, a 150-es vonal Budapest–Kunszentmiklós-Tass szakaszán 320 ezerrel többen választották a vasúti utazást.

A nemzetközi vasúti utasforgalom évek óta folyamatosan nő: a vasúttársaságok közötti elszámolás alapján 2019 első három negyedévében 2 millió 480 ezer főt tett ki, ami az egy évvel korábbi azonos időszakához képest több mint hat százalékos növekedést jelent, a menetdíjbevétel pedig meghaladta a nyolcmilliárd forintot, ami tizenkét százalékos emelkedés. A legnépszerűbb célország Ausztria, ide az előző évhez képest négy százalékkal többen, 965 ezren utaztak. A legnépszerűbb éjszakai úti cél pedig Zürich a MÁV-Start kínálatából. A legdinamikusabban az Ukrajnába irányuló személyszállítás nőtt: a nemzeti vasúttársaság Kárpátaljára közlekedő vonatain 2019 első három negyedévében 194 ezren utaztak, hatvannégy százalékkal többen, mint egy évvel korábban, a menetdíjbevétel pedig duplájára emelkedett. Szintén átlagon felül, tizenkét-tizenhárom százalékkal bővült az Erdélybe és Németországba utazók száma is. 2019 első kilenc hónapjában háló- és fekvőhelyes kocsiban közel százhetvenezren utaztak.

A fejlődés az utazási kényelem, komfort terén a jövőben sem áll meg: 2020-tól az új járműbeszerzések révén az elővárosokban szinte teljes mértékben modern motorvonatok szállítják majd az utasokat. Először a legforgalmasabb Budapest–Vác–Szob (70-es) és a Budapest–Cegléd–Szolnok (100a) vonalon állnak forgalomba a KISS motorvonatok. Az összes emeletes jármű hadrendbe állításával 2022 őszére pedig Budapest elővárosában a Budapest–Lajosmizse (142-es) vonal kivételével kizárólag modern Flirt vagy KISS motorvonatok közlekednek majd, évente hatvanmillió utazást kiszolgálva.

A vonattal utazók körében egyre népszerűbb az online vásárlás, különösen az e-vonatjegy: míg 2014-ben még csak hárommillió jegyet vásároltak online, 2018-ban már 9,4 milliót (az internetes felületen és a MÁV alkalmazásban együtt), 2019. októbernek végéig pedig már 11,6 milliót. Az internetes jegyvásárlási rendszerben tízből kilenc esetben választják az e-vonatjegyet az utasok. A MÁV mobilalkalmazás már több mint négyszázezer okostelefonon érhető el, a jegyvásárlásra alkalmas verziót pedig kétszázhúszezren töltötték le. Az új felhasználók több mint fele a nyári figyelemfelhívó kampány hatásának tudható be. Az eladott jegyek száma is jelentősen nőtt: jelenleg a jegyek nyolc és fél százalékát vásárolják meg az applikációban, míg az év elején ez az arány még csak 4,3 százalék volt. A közeljövőben bérletvásárlási funkcióval bővül az alkalmazás.

De lássuk, milyen fontosabb változásokat kínál az új menetrend, mellyel kapcsolatos, rendszeresen frissülő tartalom ide kattintva érhető el. A teljes új menetrendet pdf-ben itt, vonalankénti felbontásban pedig itt lehet letölteni. Az alábbiakban nem felsorolt vonalakon, viszonylatokon csak minimális módosítás történt, így nem kerültek említésre.

Nemzetközi járatok
  • Új közvetlen vasúti összeköttetés nyílik Szatmárnémeti és Budapest, illetve Bécs között a Szamos Eurocity formájában. Bécs, Budapest és Püspökladány között a Transilvania EC-vel egyesítve, a Püspökladány–Debrecen–Nyírábrány–Szatmárnémeti útvonalon pedig külön járatként, EC686 és EC687 számon közlekedik.
  • Habár a közforgalmú menetrend nem hirdeti, júniustól két új nemzetközi járatpár válik elérhetővé Budapest és Prága között: a cseh regiojet magánvasút vonatai a Győrt, Bécset és Brnót érintve fognak közlekedni. Az eddigi információk alapján a délelőtti járat (1032) reggel 8 óra körül, a délutáni (1036) 16 óra körül indulhat a Déli pályaudvarról, Prágába 14 óra 42-kor és 22 óra 44-re futnak majd be. Prágából 5 óra 20-kor (1031) és 13 óra 20-kor (1035) indulnak vissza Budapest felé, ahova dél és este 8 óra körüli érkeznek majd meg.
Budapest elővárosi vonalai

1-es vonal (Budapest–Tatabánya–Győr):

  • Új, G10-es elővárosi gyorsított vonat (9312) indul péntekenként 13:53-kor a Keleti pályaudvarról Győrbe, valamint vasárnaponként Győrből 15 óra 26-kor a Keletibe (1935).
  • A hétvégén Győrből 16 óra 26-kor induló G10-es gyorsított személyvonat (1945) a Déli helyett a Keleti pályaudvarra érkezik, továbbá Bicskén is megáll.
  • A Győrből 4 óra 45-kor Budapestre induló S10-es személyvonat (4919) Tatabánya és Kelenföld között csak Alsógallán, Bicske alsón és Biatorbágyon áll meg, gyorsabb eljutást nyújtva a vonalon található több településről.

Újragondolták a menetrendet többek között az esztergomi vonalon is (fotók: Vörös Attila)

2-es, Budapest–Esztergom vonal:

  • Új menetrendi struktúrához jut a vonal, kvázi zónázó rendszer lép életbe. A jelenlegi menetrendben szereplő G72-es gyorsított vonatok helyett S72-es személy- és Z72-es zónázó vonatok fognak közlekedni, csúcsidőn kívül is sűrűn, ütemesen harmincpercenként.  Ezáltal a menetrend a korábbinál átláthatóbb lesz, a nagyobb települések kiszolgálása pedig tovább javul: Piliscsabáról és Pilisvörösvárról csúcsidőn kívül is sűrűbb és gyorsabb eljutás áll majd rendelkezésre.
  • Munkanapokon 6 óra 21-től 21 óra 21-ig félóránként indulnak majd vonatok a Nyugati pályaudvarról Esztergomba, 65 perces menetidővel: óra 21-kor Z72-es zónázók, óra 51-kor pedig G72-es gyorsított járatok. Visszafelé Esztergomból 5 óra 5-től 21 óra 5-ig minden óra 5-kor startolnak a G72-es gyorsítottak, óra 35-kor pedig Z72-es zónázók; a menetidő 64 perc. A járatok megállási rendje is megváltozik: Piliscsaba és Pilisvörösvár között nem állnak meg Klotildligetnél és Szabadságligetnél. Piliscséven, Magdolnavölgyön, Angyalföldön és Rákosrendezőn pedig csak minden második Z72-es vonat áll meg felváltva, hatvanperces ütemet kínálva.
  • Angyalföld és Piliscsaba között félóránként (Angyalföldről óra 15-ös és 45-ös, Piliscsabáról óra 7-es és 37-es indulás, a menetidő 37, illetve 36 perc) járnak majd az S72-es „kirohanós” személyvonatok. A reggeli időszakban egyes vonatok Budapest-Nyugatiig meghosszabbítva közlekednek (Piliscsabáról 5 óra 43-kor, 6 óra 37-kor és 7 óra 37-kor indulva), egyéb időszakokban Újpesttől az M3-as metróval érhető el a Nyugati pályaudvar és a belváros. Ürömön és Óbudán csak minden második S72-es áll meg felváltva, hatvanpercenként.
  • Hétvégén és ünnepnapokon a Nyugati pályaudvar és Esztergom között egész nap, óránként közlekednek majd a Z72-es zónázó vonatok, valamint a Piliscsév megálló kivételével mindenhol megálló S72-es személyvonatok. A zónázók a Nyugatiból 6 óra 21 és 21 óra 21 között, Esztergomból pedig 5 óra 34 és 20 óra 34 között indulnak. A személyvonatok a Nyugati pályaudvarról 6 óra 51 és 20 óra 51 között, Esztergomból 5 óra 55 és 20 óra 55 között indulnak. A fenti időszakon kívül a személyvonatok Piliscsév megállóhelyen is megállnak.
  • Új, éjszakai S72-es vonat (2020) indul szombat és vasárnap hajnali 2 óra 25-kor a Nyugati pályaudvarról Esztergomba, a járat mindenhol megáll.

40a (Budapest–Pusztaszabolcs):

  • A Budapest–Százhalombatta viszonylatú S40-es vonatok munkanapokon 5 óra 25-től 17 óra 25-ig óránként közlekednek.

70-es vonal:

  • A Budapest–Vác–Szob vonalon változatlan marad az alapmenetrend, a kora reggeli és késő esti órákban a korábbinál jobb kínálatú eljutás áll majd rendelkezésre Budapestről Vác felé.
  • A Nyugatiból Szob felé induló Z70-es zónázó vonatok üzemideje bővül: az első vonat a jelenleginél egy órával korábban, 6 óra 7-kor fog indulni, valamint késő este is egy órával tovább, 22 óra 7-ig közlekednek. Szobról Budapest felé este szintén egy órával tovább, 19 óra 55-ig indulnak a Z70-esek. A változással együtt a kora reggeli és késő esti S70-es személyvonatok menetrendje is némileg módosul.

80a:

  • Budapest és Hatvan között 2020 végéig pályafelújítási munkálatok zajlanak, így továbbra is vágányzári menetrendekre lehet számítani. A menetrendváltással várhatóan ismét teljes útvonalon, óránként fognak közlekedni az S80-as hatvani személyvonatok.

150-es, Budapest–Kunszentmiklós-Tass–Kelebia vonal:

  • Az S25-ös személyvonatok a menetrendváltástól a Keleti pályaudvar helyett ismét Kőbánya-Kispest fordulóállomással közlekednek. Azonban egyeztetések folynak annak érdekében, hogy a Budapest–Hatvan (80a) vonal további vágányzárai során a vonatok továbbra is a Keletit használhassák, így a kunszentmiklósi térség utasai számára minél jobban megfeleljen a szolgáltatás.
Dunántúl

1-es (Budapest–Győr–Hegyeshalom) vonal:

  • Az eddig 19 óra 10-kor Sopronba, és közvetlen kocsikkal Szombathelyre induló Sopron Bank Intercity Vas megyei stokkja külön közlekedik: az Iseum IC 19 óra 40-kor fut majd ki a Keleti pályaudvarról, későbbi eljutást és jobb csatlakozásokat nyújtva.
  • A Keletiből 20 óra 10-kor induló Arrabona Intercity a menetrendváltástól nem közlekedik.

10-es vonal:

  • Győr és Celldömölk között új, ütemes menetrend lép életbe, melynek eredményeként megvalósul Győr és térségének közvetlen balatoni vasúti összeköttetése. A Győr–Celldömölk–Keszthely–Balatonszentgyörgy viszonylatban, kétóránként napi hét pár InterRégió-vonat fog közlekedni, korszerű, alacsonypadlós, légkondicionált Desiro motorvonatokból kiállítva. A vonatok Győrben a Budapest felől érkező railjet express-ekhez kínálnak csatlakozást, és csak Győr-Gyárváros, Győrszabadhegy, Gyömöre-Tét, Szerecseny, Vaszar, Pápa, Celldömölk, Jánosháza, Sümeg, Tapolca, Balatonederics, Balatongyörök, Vonyarcvashegy, Gyenesdiás és Keszthely állomásokon állnak meg. Balatonszentgyörgyön mindkét irányban átszállási lehetőség nyílik a Budapest és Nagykanizsa közötti gyorsvonatokra. Az IR-vonatokkal a jelenlegihez képest csaknem harminc perccel csökken az eljutási idő Győr és Balatonszentgyörgy között, továbbá számottevően javul a nyugat-dunántúli városok és a Balaton közötti kapcsolat.
  • Az IR-járatok Győrből 7 óra 12-től páratlan óra 12-kor indulnak és páros óra 47 perckor érkeznek, az utolsó 20 óra 47-kor. Balatonszentgyörgyről reggel 6 órától páros óra egészkor indulnak és páratlan óra 59 perckor érkeznek, az utolsó 21 óra 59-kor.
  • Az InterRégiók mellett a Győr–Celldömölk személyvonatok is kétóránként fognak közlekedni, az IR-ekhez képest több helyen megállva. Az alacsony utasforgalom és a párhuzamos buszos eljutási lehetőségek miatt azonban a jelenlegi menetrendhez képest Ménfőcsanakot, Győrszemerét, Halipusztát és Gyömörét már nem fogják kiszolgálni. Az új rendszer miatt a személyvonatok indulási és érkezési ideje fél órával eltolódik, ezért a győri az indulási és érkezési időpontok, valamint a csatlakozási lehetőségek is megváltoznak.

Győr, Celldömölk, Keszthely és Balatonszentgyörgy között kétóránként InterRégió-vonatok fognak közlekedni, korszerű, alacsonypadlós, légkondicionált Desiro-motorvonatokkal

20-as, Budapest–Székesfehérvár–Veszprém–Szombathely vonal:

  • Kétóránként, összesen hét pár szombathelyi vonat közlekedik majd a Budapest–Székesfehérvár–Szombathely viszonylaton, Székesfehérvár, Várpalota, Pétfürdő, Öskü, Hajmáskér, Veszprém, Ajka, Devecser, Boba, Celldömölk és Sárvár állomásokon megállva. Újdonság, hogy a már egységesen Bakony Intercity elnevezésű vonatokban IC-kocsik is lesznek.   Az első vonat a Déli pályaudvarról reggel hat órakor, Szombathelyről 6 óra 27-kor indul, az utolsó a Délibe 21 óra 59-kor, a vasi megyeszékhelyre pedig 21 óra 27-kor érkezik meg.
  • A Bakony IC-k eltérő komfort- és árszintű vonatrészeket (gyorsvonati és intercity) továbbítanak. A vonatokban jellemzően egy-egy másodosztályú IC-kocsi – információink szerint a MÁV-Start saját gyártású IC+-kocsijai közül – is fog közlekedni, melyre pót- és helyjegy váltása kötelező, így ebben a kocsiban a forgalmasabb napokon is garantált ülőhelyen lehet utazni. Az IC-kocsik magasabb komfortszintet nyújtanak: a gyorsvonati kocsiknál kényelmesebbek, csendesebbek, nagyobb lábtérrel rendelkeznek, továbbá wifivel és légjavító berendezéssel felszereltek.
  • Egyes csúcsidőn kívüli vonatokra húsz százalékos online kedvezményt kínál a vasúttársaság, ezeket a vonatokat a menetrendi keresőben @ jellel lehet megtalálni.
  • A Szombathelyről 6 óra 27-kor induló IC909-es, valamint a Déliből 18 órakor startoló IC908-as számú vonatok Szombathely és Celldömölk között továbbra is megállnak mindenhol, a regionális utazási igényeket kielégítve. Karakószörcsök, Somlóvásárhely elérése megmarad, de Herenden nem állnak meg.
  • A Budapest és Veszprém közötti elővárosi járatok a reggeli és a délutáni csúcsidőben továbbra is önálló vonatként közlekednek. A Déliből a sűrítő veszprémi vonatok munkanapokon 15 óra 30-kor, 16 óra 30-kor, 17 óra 30-kor és 18 óra 30-kor indulnak, míg ellenirányban Veszprémből 5 óra 30-kor és 6 óra 54-kor indulnak, így a Bakony és Göcsej IC-kkel közösen egyes időszakokban félórás követés valósul meg a főváros és Veszprém között.
  • Budapest és Veszprém között új napi vonatpár közlekedik: a Déli pályaudvarról 22 órakor, Veszprémből pedig 6 óra 32-kor indul.
  • A Veszprém–Ajka–Celldömölk–Szombathely viszonylatban a regionális és az ajkai három műszakos munkarend kiszolgálása érdekében továbbra is megmaradnak a mindenhol megálló személyvonatok.
  • Celldömölk és Szombathely között a GYSEV-vel történt megállapodás eredményeként a váltott órás gyors- és személyvonati eljutási gyakoriság továbbra is meglesz, melyet csúcsidőben hivatásforgalmi vonatok egészítenek ki a diákok és a munkába vagy haza utazók számára. A reggeli csúcsidőben a személyvonatok 30-60 percenként indulnak Szombathely felé, délutáni csúcsidőben pedig 45-75 percenként indul személyvonat Szombathely és Celldömölk között mindkét irányban.
  • A vasárnapi rend szerint közlekedő 19203-as számú vonat Szombathelyről 15 óra 5-kor indul Budapestre, Pápa–Győr útirányon át gyorsvonatként. A járat Ostffyasszonyfán, Nagysimonyiban és Kemenesmihályfán nem áll meg.

25-ös vonal (Budapest–Székesfehérvár–Veszprém–Zalaegerszeg):

  • Menetrendváltástól ütemes IC-rendszer lép életbe Zalaegerszeg és Budapest között, ezzel a menetidő 17-34 perccel, három óra körülire csökken. Az új Göcsej Intercityk kétóránként, naponta hétszer közlekednek gyorsvonati kocsikkal kiegészítve a Budapest–Székesfehérvár–Zalaegerszeg útvonalon. Székesfehérvár, Várpalota, Pétfürdő, Veszprém, Ajka, Jánosháza, Ukk, Zalabér-Batyk és Zalaszentiván állomáson állnak meg. Az első vonat Zalaegerszegről 5 óra 49-kor, a Déli pályaudvarról 7 órakor indul, az utolsó a zalai megyeszékhelyre 20 óra 59-kor, a Délibe 22 óra 8-kor érkezik. Iskolai időszakban vasárnap esténként 19 óra 49-kor további egy Göcsej IC (IC1951) is indul Zalaegerszegről Budapestre. A Göcsej IC-k kétféle, eltérő komfort- és árszintű vonatrészt (gyorsvonati és IC) továbbítanak. A vonatonként megtalálható egy-egy másodosztályú IC-kocsi a korábbinál kényelmesebb, magasabb komfortszolgáltatást nyújt. A wifivel és légjavító berendezéssel felszerelt, nagyobb lábtérrel rendelkező, a gyorsvonati kocsiknál csendesebb IC-kocsiba a pót-és helyjegy váltása kötelező. A vonatok gyorsvonati kocsijai gyorsvonati pótjeggyel vehetők igénybe. A vonat utolsó vagy első kocsijának előterében limitált számban lehetséges a kerékpárok szállítása.
  • Egyes csúcsidőn kívüli vonatokra húsz százalékos online kedvezményt kínál a vasúttársaság, ezeket a vonatokat a menetrendi keresőben @ jellel jelölik.
  • A Celldömölk és Zalaegerszeg között közlekedő személyvonatok az új távolsági menetrendi struktúrába illeszkedően délelőtt négyóránként indulnak: Celldömölkről 6 óra 4 és 14 óra 4 között, Zalaegerszegről pedig 6 óra 40 és 14 óra 40 között. A déli órákban egy vonatpár csak munkanapokon közlekedik (Celldömölkről 12 óra 4-kor, Zalaegerszegről pedig 12 óra 40-kor indul), 14 órától megmarad a kétórás ütem.
  • Naponta egy vonatpár Citadella nemzetközi gyorsvonatként Zalaegerszegtől meghosszabbítva, Őriszentpéteren át Ljubljanába közlekedik, a Göcsej IC-k menetrendjébe illesztve, hasonló menetidővel és megállási helyekkel.
  • A 19801-es számú vonat iskolai időszakban, vasárnaponként Zalaegerszegről 19 óra 43-kor indul Győrbe, a Zalaszentiván–Szombathely–Csorna útirányon át.

26-os vonal:

  • Az InterRégió-vonatok indításával megváltozik az Ukk–Tapolca–Balatonszentgyörgy vonal menetrendje is. Mivel az átutazók rövidebb menetidejének érdekében az InterRégiók csak a nagyobb településeket szolgálják ki, a MÁV-Start az IR-ek által nem érintett települések elérésére tesztjelleggel autóbuszokat indít Ukk és Sümeg között. A buszok Sümeg vasútállomástól az IR-vonatokhoz csatlakozva indulnak, Zalagyömrő, autóbusz-váróterem és Gógánfa, Vasút utca megállóhelyek érintésével közlekednek Ukk vasútállomásig, ahol átszállási lehetőség van Zalaegerszeg felé és felől a Göcsej IC-kre. A buszon a vasúti bérletek és menetjegyek érvényesek. Amennyiben az utas a busszal kiszolgált megállóhelyen kezdi meg az utazást, a vonatra történő átszálláskor Sümegen, az állomáson, illetve Ukktól a vonaton pótdíj nélkül válthatja meg menetjegyét.
  • A rendkívül alacsony utasforgalomra való tekintettel nem fognak megállni a vonatok Fenékpuszta megállóhelyen, ahova az eljutás a Volánbusz járataival lesz lehetséges.

29-es vonal:

Az új zalaegerszegi és szombathelyi menetrendi rendszer okán kis mértékben változik a menetrend a Székesfehérvár–Tapolca vonalon is:

  • A Budapest és Tapolca között közlekedő gyors- és sebesvonatok indulási és érkezési ideje fél órával eltolódik, a menetidő változatlan marad.
  • Székesfehérváron változnak a személyvonati csatlakozások, ez érinti a Tapolca és Balatonfüred közötti személyvonatokat.

30-as vonal:

A Zalaegerszeg és Szombathely felé életbe lépő új menetrend miatt a Budapest– Budapest–Székesfehérvár–Siófok–Balatonszentgyörgy–Gyékényes vonal menetrendje is változik:

  • A személyvonatok közlekedése változatlan marad, azonban egyes gyorsvonatok indulása eltolódik, így a korábbinál egyenletesebb gyorsvonati közlekedés alakul ki Székesfehérvár és a főváros között. A hétköznapi csúcsidőszakban továbbra is félóránként fognak gyorsvonatok közlekedni, változatlan, 38 perces menetidővel.
  • Egyes sebesvonatok indulási ideje fél órával eltolódik, illetve a székesfehérvári személyvonati csatlakozások is változnak.
  • A Déli pályaudvarról Fonyódra 10 óra 5-kor (S18794), valamint a Fonyódról 17 óra 35-kor a Déli pályaudvarra induló (S18973) sebesvonatok a május 1-je és június 19-e közötti előszezonban, valamint az augusztus 31-e és szeptember 20-a közötti utószezonban is közlekednek majd hétvégén.

Kétóránként járnak majd az intercity- és gyorsvonati részből álló Göcsej IC-vonatok Budapest és Zalaegerszeg között is – a felvételen látható kettőnél mindenképp több kocsival

40-es vonal:

  • A Budapest és Pécs között közlekedő intercityk menetideje 8-13 perccel rövidül a jelenlegi megállási rend módosításával: a végállomás között csak Sárbogárdon, Dombóváron és Szentlőrincen állnak meg, Pincehely és Sásd állomásokon azonban már nem. A megállási rend módosítása az IC-k jegyértékesítési és utasforgalmi adatainak elemzésével történt, a kihagyott megállók alacsonyabb le- és felszálló utasforgalmat produkáltak.
  • Az IC-k Keleti pályaudvari indulási és érkezési ideje nem változik, Pécsről azonban később, páratlan óra 27 perckor indulnak, és korábban, páros óra 32 perckor érkeznek.
  • A kétóránkénti ütemes vonatokon felül reggel Budapest felé, illetve délután Pécs felé további egy vonatpár (Tubes IC) közlekedik, Budapest és Dombóvár között a Somogy IC-vel egyesítve. Ez a vonatpár megáll Pincehelyen és Sásdon is, első osztályú kocsit nem továbbít.
  • Sásdot menetrendváltástól a kétóránként közlekedő személyvonatok szolgálják ki, illetve kora reggel Budapest felé, késő este pedig Pécs felé közlekedő ütemes IC-k, valamint a Tubes IC is megáll az állomáson.
  • Pincehelyre az S40-es személyvonatokkal, valamint napi három pár kaposvári intercityvel lehetséges az eljutás.

41-es vonal (Dombóvár–Gyékényes):

  • A Budapest és Kaposvár között közlekedő IC-k a menetrendváltástól a pécsi vonatoktól különválasztva közlekednek, a Somogy/Tubes IC-n felül napi két pár önálló vonatként. A pécsi és kaposvári IC-k így Budapest és Dombóvár között egyes időszakokban közösen óránkénti követést kínálnak.
  • A kaposvári IC-k is kétféle vonatrészt (gyorsvonati és intercity) továbbítanak, melyek komfort- és árszintje eltérő. A vonatokban jellemzően egy-egy másodosztályú IC-kocsi fog közlekedni, melyre pót- és helyjegy váltása kötelező. A gyorsvonati kocsikban gyorsvonati pótjegy váltása kötelező.
  • A kaposvári IC-k Budapest és Kaposvár között csak Simontornyán, Pincehelyen és Dombóváron állnak meg, Sárbogárdon viszont nem.
Kelet-Magyarország

80-as, Budapest–Hatvan–Miskolc–Sátoraljaújhely vonal:

  • A Mezőzombor–Sátoraljaújhely vonalszakasz villamosításának eredményeként a személy- és sebesvonatok menetideje Miskolc és Sátoraljaújhely között mindkét irányban öt perccel csökken, Újhelytől Szerencsig néggyel, Szerencstől kifelé viszont már nyolccal. A sebesvonatok a páros irány eddigi bodrogkeresztúri várakozási idejét Miskolcon és Szerencsen töltik le. Páros irányban az eddigi óra 35-ös miskolci indulás 38-ra tolódik, Szerencsen pedig az óra 14-es óra 20-ra. Páratlan irányban Sátoraljaújhelyből két perccel később, óra 48 helyett óra 50-kor indulnak a vonatok, Szerencsre óra 43 helyett óra 41-kor, Miskolcra óra 22 helyett óra 19-kor érkeznek.
  • A Keleti pályaudvarról 16 óra 30-kor induló Sajó Intercity (IC506) péntekenként Sátoraljaújhelyig meghosszabbítva közlekedik (IC1526). Vasárnaponként pedig a Szinva IC (IC503) útvonalának meghosszabbításával Sátoraljaújhelyről 16 óra 22-kor indul közvetlen intercity Budapestre a Zemplén IC (IC1523) formájában. A két IC Szerencs és Sátoraljaújhely között csak Bodrogkeresztúron, Olaszliszka-Tolcsván és Sárospatakon áll meg, a menetidő az eddigiekhez képest 35 perccel lesz rövidebb.
  • A hatvani elővárosi szakasz felújítási munkái miatt továbbra is vágányzári menetrend lesz érvényben. Információink szerint az IC-k és a hatvani személyvonatok végigmennek Budapest és Hatvan között, az újhelyi sebeseket, az egri gyorsokat és a gödöllői helyi személyvonatokat azonban továbbra is buszok fogják pótolni – előbbiekről átszállási lehetőség nyílik a hatvani személyekre.

100-as vonal:

  • Az új, Szatmárnémeti–Budapest–Bécs viszonylatú Szamos Eurocity Püspökladány és Budapest között a Transilvania EC-vel egyesítve fog közlekedni, közvetlen kocsik formájában. Püspökladány és Debrecen, valamint Szatmárnémeti között pedig külön EC686/687 számon.

105-ös, Debrecen–Nyírábrány vonal:

  • Az új Szamos EC Szatmárnémeti felé (EC686) Debrecenből 16 óra 50-kor indul, ellenirányú párja (EC687) pedig 10 óra 26-kor indul Nyírábrányból. A Vámospércsen is megálló vonatok belföldi forgalomban is igénybe vehetők.

140-es, Budapest–Cegléd–Kecskemét–Kiskunfélegyháza–Szeged vonal:

  • Minisztériumi rendelkezésre megváltozik a Budapest-Nyugati és Szeged között ütemesen közlekedő intercityk menetrendje és megállási rendje: naponta két pár IC-t begyorsítanak, melyek a két végállomás között sehol nem állnak majd meg. A lépéssel a menetidő 18 perccel, 124 percre rövidül. Az érintett járatok a Nyugatiból 7 óra 58-kor (Hírös IC, IC712) és 17 óra 58-kor (Maros IC, IC736), Szegedről pedig 6 óra 58-kor (Napfény IC, IC707) és 16 óra 58-kor (Bugac IC, IC723) indulnak. A reggeli és délutáni csúcsidőszakban így színvonalas közvetlen összeköttetés áll majd az üzleti céllal utazók és az egyetemisták rendelkezésére, számukra megfelelő időpontokban. A fővárosból alig több mint két óra alatt elérhetővé válik az egyik legfontosabb megyeszékhely. A többi IC menetrendje a változáshoz igazodva módosul, menetidejük az érintett időszakokban körülbelül tíz perccel megnő.
  • A gyorsított IC-vonatok megállásainak pótlása érdekében Kőbánya-Kispest és Kecskemét között új személyvonatok közlekednek.
  • Szeged felé is elindul a Nyíregyháza felé már egy bő éve sikerrel futó Televonat, mely az iskolai tanítási rend szerint vasárnapokon a Szent Gellért IC-pár (IC738, IC1733) helyett fog közlekedni. A Televonat a Nyugati pályaudvarról 11 óra 28-kor indul Szegedre, Zuglón és Kőbánya-Kispesten csak felszállás céljából, Kecskeméten pedig le- és felszállás céljából áll majd meg. Szegedről a fővárosba 14 óra 12-kor indul majd vissza, megáll Kecskeméten, leszállás céljából pedig Kőbánya-Kispesten és Zuglón is. A modern, légkondicionált, wifivel és konnektorokkal felszerelt Flirt motorvonattal kiadott járatpár a többi IC-nél gyorsabb menetidővel közlekedik. Csak televonat-jeggyel vehető majd igénybe, mely egy kedvezményes, a hagyományos ötven százalékos jegynél is olcsóbb jegytípus, így a diákoknak, fiataloknak és a teljesárú felnőtt utasoknak is megéri ezt a vonatot választani. A Televonatra más (diák-, csoportos, 26 év alatti) kedvezmény, utazásra jogosító okmány (viszonylati IC-kártya, Start Klub kártyacsalád tagjai) nem érvényes.

(X)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek