Ismét leállhat a mellékvonalak egy része
A MÁV is megerősítette a hírt: számos mellékvonalon buszok válthatják az egyre inkább gyengélkedő Bz-motorkocsikat, akár már augusztus elsejétől!
Komoly gondokkal küzd a MÁV-Start a mellékvonali járműállomány terén. A Mávinform Facebook-oldalának hírfolyamát végiggörgetve csak nagy nehezen tudnánk megszámolni, hogy az elmúlt hónapok során hány esetben kellett vonatpótló buszt kirendelni a betegeskedő Studenkák helyére. Az etalonnak valószínűleg a 38-as számú Nagyatád–Somogyszob vonal számít, ahova sokszor hetekig nem találnak egy kiadható motorkát, de az 5-ös vonalra is gyakran be-beugrik egy Csörgő, a somoskői (81-es) vonalon is heti több esetben esik ki aznapra egy-egy motorkocsi, vagy épp a 92-es vonal reggeli szendrői „kirohanósát” kell lefújni.
A legsúlyosabb eset július 17-én történt a szabolcsi Hodásznál: a Debrecenből Fehérgyarmatra tartó, 6314-es számú személyvonat egyik 117-es sorozatú motorkocsijában felforrt a hűtővíz, ami a hűtőcsövet szétrobbantva betört az utastérbe és hét utasnak – köztük egy gyereknek – okozott kisebb-nagyobb égési sérüléseket. (A vonatot az év nagy részében remot csörgős ingavonattal adták ki, a 108-as vonal Tócóvölgy–Macs szakasza átépítésének elkészültével viszont visszatértek oda a mozdonyos vonatok, amiket a 110-esről vettek el, üzemképes Uzsgyi motorkocsi pedig már rég nem áll rendelkezésre elegendő számban sem Debrecenben, sem pedig országosan. Így maradt a jó öreg Bz beugrósnak.) Ha épp nem járműdöglésról van szó, akkor pedig jó eséllyel egy útátjáróban ütik ki valamelyik kiöregedő 117-est.
A hodászi baleset kapcsán Lázár János építési és közlekedési miniszter azonnali vizsgálatot rendelt el. A balesettől függetlenül, a krónikus járműhiány okán felsőbb berkekben már egy ideje zajlik a vita a pályaállapotok terén is sokszor aggasztó helyzetben lévő vicinálisok sorsáról. A Mátészalkaleaks információi szerint ez ismét egyes mellékvonalak forgalmának leállítását hozhatja el meghatározatlan időre: „módváltás” jöhet a közösségi közlekedésben, akár már 2023. augusztus elsejétől, vagyis több vonalon buszok válthatják fel a vonatokat – remélhetőleg csak a Bz-motorkocsiflotta tüzetes átvizsgálásának és javításának idejére.
A szabolcsi hírblog megkereste a vasúttársaságot, a MÁV pedig írásban erősítette meg a módváltás lehetőségét: „Bizonyos mellékvonalak esetében zajlik a gondolkodás a szolgáltatás átalakításáról, de még nem született döntés, ugyanakkor olyan eset nem elképzelhető, hogy ma vonatközlekedéssel kiszolgált települések a jövőben közszolgáltatás nélkül maradnak. Módváltás lehet a gondolkodás tárgya, a megszüntetés nem.”
Legutóbb a Covid–19-pandémia kitörését követően több hónappal, 2020. június elején– a nyári időszakra enyhített járványügyi korlátozásokkal párhuzamosan(!) – állt le majdnem a forgalom a vicik jó részén, amikor a MÁV-Start a vonatok számát 36 vonalon szinte nullára csökkentette a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) és az akkori felelős minisztérium, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) utasítására – a változásokkal kapcsolatban sem a KTI, sem pedig az ITM nem egyeztetett a területek polgármestereivel vagy a civil közlekedési szervezetek képviselőivel. A vasúti forgalom augusztus 1-jével állt vissza a megszokott mederbe.
Azt megelőzően 2018 őszén reppentek fel olyan információk, hogy a Nyírségben, a 113-as és 114-es vonalakon válthatják buszok a vonatokat, mely végül nem valósult meg. Most viszont ismét jó néhány mellékvonalak felett lebeghet Damoklész kardja…
(Nyitóképünk illusztráció. Joó Ferenc felvételén Szarvas után billeg a 37322-es számú Mezőtúr–Mezőhegyes vonat)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!