Ismét nekifut a főváros a BKV-csőd elkerülésének

Kecskés Ágnes   ·   2012.01.20. 20:00
400

A múlt heti rendkívüli Fővárosi Közgyűlést elhalasztották ugyan, de jövő szerdai rendes ülésen a képviselők elé kerül a BKV működőképességének fenntartásáról szóló előterjesztés. Az ebben szereplő részletes elemzés szerint az állam 2002-ben konszolidálta ugyan a BKV-t, de az adósság átvállalása a finanszírozás hiányát és instabilitását nem kezelte. A közlekedési társaságnál 2002 és 2009 között több tízmilliárdos nagyságrendű finanszírozási hiány keletkezett. Az akkor még hitelképes BKV működési célú kölcsönöket vett fel, de ezzel egyre nagyobb problémát söpört a szőnyeg alá. Ennek eredményeképpen a BKV külső adósságállománya jelenleg 64 milliárd forint. A hitelek jelentős része 2012-ben jár le. Az év folyamán 58 milliárd forint adósság visszafizetése válik esedékessé, de a közlekedési társaság állami kezességvállalás nélkül hitelképtelen.

Az idei előzetes üzleti tervek alapján a budapesti tömegközlekedés körülbelül 139 milliárd forintos költségvetésének finanszírozásához az 50 milliárd forintos jegybevételek és a 16 milliárd körül alakuló fogyasztói árkiegészítés mellett 73 milliárd forintos ellentételezés lenne szükséges.

Nosztalgia a belvárosban<br>(fotók: Vörös Attila)

A főváros szerint a helyzet drasztikusan romlott akkor, amikor az eddig folyósított 32 milliárd forintos állami normatívát idén lényegében zárolták. A támogatás folyósításának feltétele az, hogy a főváros a közösségi közlekedés hosszú távú fenntarthatóságát biztosító koncepciót megalkossa és a kormány egyetértését követően elfogadja. Ez azonban időben kitolja és elbizonytalanítja a hozzájutást a támogatáshoz.

Az előterjesztés szerint a főváros már egy évvel ezelőtt összeállította javaslatait, ezt elküldték a Nemzetgazdasági Minisztériumnak, illetve kormányzati döntéshozóknak. A fővárosi javaslatok egy részét az Országgyűlés, illetve a kormányzat nem támogatta, másokra a főváros nem kapott választ, vagy még nincs döntés. Részletezi az anyag azokat az intézkedéseket is, amelyeket a tömegközlekedés hatékonyságának javítása érdekében tettek, illetve a hiány csökkentésének további lehetőségeit.

Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes, György István főpolgármester-helyettes és Tarlós István, a Fővárosi Közgyűlés elé kerülő javaslat előterjesztői<br>(fotó: Andrassew Dávid Igor)

A főváros a január 11-re tervezett, majd elhalasztott rendkívüli közgyűlés után újabb javaslatcsomagot küldött Orbán Viktor miniszterelnöknek. A nol.hu információi szerint a kormány egyelőre nem tárgyalta a fővárosi javaslatokat, amelyek között a forrásmegosztás újragondolása mellett a 32 milliárd forintos normatíva zárolásának feloldását, további húszmilliárd forint állami támogatást, valamint a közlekedési adó bevezetéséhez való hozzájárulást és az egységes fővárosi parkolási rendszer felügyeletét kérik a kabinettől. A lapnak egyébként Rogán Antal, az V. kerület polgármestere – egyben parlamenti és fővárosi képviselő is – azt mondta, különvéleménye van, a forrásmegosztási törvény módosítását például nem tartja reálisnak.

Az UV-k után lassan az ipari csuklósok is selejtre érnek

A kormány álláspontja tehát egyelőre nem ismert. A fővárosi előterjesztésben szereplő javaslatok szerint a közgyűlés viszont szerdán döntene arról, hogy a BKV azonnali csődhelyzetének elkerülése érdekében 9 milliárd forint, április 30-ig visszafizetendő áthidaló tulajdonosi kölcsönt nyújtanak a közlekedési társaságnak. A BKV-nak ugyanis január 27-ig vissza kell fizetnie az MKB Banknak 8,9 milliárd forintot. Ám ezt a kölcsönt csak akkor tudja nyújtani a főváros, ha ennek időben történő visszafizetése reális, és nem kerül veszélybe a fővárosi önkormányzat fizetőképessége.

Az előterjesztésben egyébként az is szerepel: a tulajdonosi kölcsönnel a BKV likviditási egyensúlya 2012. február végéig megőrizhető, a márciusi bérfizetés még biztosítható. Ezután azonban a fizetőképesség fenntartása csak további külső támogatással lehetséges.

Kapcsolódó hírek