Isonzó Expressz 2015
Hosszú előkészítő szakasz után lépünk nyilvánosság elé az Isonzó Expressz tényével. A különvonat ötlete a hagyománnyá nemesedett (Történelmi) Székely Gyorséhoz hasonlóan az Indóház Kiadó berkeiből származik, és az ügy azonnal lelkes és elkötelezett támogatókra lelt egyrészt kiadónk régi partnerénél, a gyimesbükki MÁV őrház felújításán túl a szlovéniai magyar katonai hagyományok ápolásáról is közismert Budakeszi Kultúra Alapítványnál, másrészt a Honvédelmi Minisztérium Társadalmi Kapcsolatok és Háborús Kegyeleti Főosztályánál, valamint a Nagy Háború Kutatásért Közhasznú Alapítványnál. Az utazás időpontja: 2015. július 20–23, az utazást a MÁV Nosztalgia Kft. szervezi.
Az Indóház decemberi kiadása részletesen foglalkozott azzal a vasútvonallal, amin az Isonzó expressz útja utolsó szakaszán halad majd. Bár odaútban eredetileg Hodosnál (Őrihódos) léptük volna át a magyar–szlovén határt, 2015. július 20-án Ormož (Ormosd) és Pragersko között vágányzár lesz, ezért módosult a terv: Gyékényesnél lépünk ki, és a Koprivnica (Kapronca)–Dugo Selo–Zágráb útvonalon haladva célozzuk meg a szlovén hálózatot. Zidani Most és Ljubljana érintésével, Sežanánál északra véve az irányt térünk rá az egykori „Karawanken- und Wocheinerbahn” déli szakaszára, a Karsztvasútra, a végállomás Nova Gorica. A vasút szerepe az első nagy világégésben 1915 nyarától induló olasz támadások kivédésben felbecsülhetetlennek bizonyult: ezen az egyvágányú vonalon ömlött a Monarchia csapatainak szánt hadianyag a frontra a hátországból.
A Nagy Háború Blog rendkívül alapos és lebilincselő olvasnivalókkal szolgáló oldalán számtalan kimerítő elemzés és visszaemlékezés olvasható az első világháborús eseményekről, elsősorban az isonzói csatákról. Innen idézve: „A Doberdó a magyarság számára szimbolikus jelentéssel bír, s annak a gyászos emlékű történelmi-földrajzi fogalomsornak a része, amelybe Mohács, vagy a Don-kanyar is tartozik. A súlyos veszteségeket, szomorú emlékeket idéző fogalmon túl azonban a Doberdó a magyar hadtörténelem egyik legfontosabb emlékhelye és egyúttal a magyar katonai helytállás és hősiesség jelképe is. (...) A terület névadója a fennsík déli részén található Doberdó falu, mai hivatalos nevén Doberdo del Lago település. (...) A Doberdó-fennsík kopár kövein, a fennsík védelmének legkritikusabb pontjain több mint egy éven keresztül döntően a korabeli Magyarország területéről származó ezredek harcoltak és a legnehezebb körülmények között védték az akkori közös hazát, az Osztrák-Magyar Monarchiát. A Doberdó a magyar köztudatban általuk és miattuk vált fogalommá.”
Az Isonzó Expressz utasai a harcok kitörésének 100. évfordulóján többek között tehát a Doberdón keresik majd az ott harcoló magyar alakulatok nyomát: a budapesti 1. honvéd gyalogezredét, a debreceniét (3.), a nagyváradiakét (4.), a székesfehérváriakét (17.), a szegediekét (46.), és így tovább. Ugyanakkor elutaznak majd az északabbra fekvő, a Mrzl Vrh–Tolmeini hídfő körzetében lévő csataterekre is, például Kobaridba, vagyis a caporettói áttörés színhelyére, a Kolovrat-gerinc futóárkaihoz, továbbá a ločei katonai temetőbe is ellátogatnak.
Az út technikai részletei: indulás július huszadikán a Keletiből. A magyar szakaszon a 30-as vonalon haladunk, így érintjük Székesfehérvárt és Nagykanizsát. A határig a tizenhetes Nohab vontat, onnan horvát, majd szlovén villamos mozdony lesz az Isonzó Expressz élén. Kértük, hogy Sežanától az eredeti, igazi Kennedy, a gyönyörűen felújított SŽ 661-032-es vigye tovább a vonatot; elsimításra váró bökkenő, hogy a 032-es nem tud energiát szolgáltatni, ezért kell majd még egy mozdony – ám előbb várjuk meg a Szlovén Vasút vonatkozó árajánlatát…
Július 21-én és 22-én a különvonat Most na Soči (St. Lucia) állomásig közlekedik, de csak az utasok felével. A szűk keresztmetszetek (keskeny szerpentinek, az egyes helyszínek csekély parkolói kapacitása, a túlzott tömeg elkerülése) miatt ugyanis a körülbelül hatszáz utast két nagy csoportra kell osztanunk: amíg az egyik Most na Sočiból indul buszokkal a felkeresendő helyszínekre, addig a másik Nova Goricából kerekedik fel az olasz oldalra. Előbb Goriziába (Görz), majd onnan tovább a Karsztra és Foglianóba. Másnap pedig csere. A negyedik napon, hazafelé közös tiszteletadásra állunk meg: az 5500 magyar, szlovén, ruszin, román, szlovák, cseh, sváb, bosnyák elesett örök álmát őrző stanjeli katonai temetőben koszorúzással adózunk az egykori közös hazát, az Osztrák–Magyar Monarchiát védő hősök emléke előtt. Az összes helyszínen szakmai idegenvezetés segíti a tájékozódást.
A vonaton felkérésünkre a Sebő együttes muzsikál. Vezetője, a Nemzet Művésze, Sebő Ferenc nagy lelkesedéssel készül az útra, és a Bartók Béla és Kodály Zoltán közös munkájaként 1916 és 1918 között összegyűjtött 101 katonadalból is hallhatunk majd feldolgozásokat.
Mind a szlovén, mind az olasz – a szervezésben közreműködő, az első világháborús emlékek és hagyatékok ápolásában a legmesszemenőbbekig elkötelezett – fél rendkívüli várakozással és roppant segítőkészséggel tekint az Isonzó Expressz érkezte elé. A magyar szervezők mindegyike, így az Indóház sincs ezzel másként. Ráadásul a különvonatot az ötletgazda ugyanazon lelki- és tudattartalom mentén hívta életre, mint a Történelmi Székely Gyorsot – a testvérvonat két hónappal korábban, május 22–25-én lesz Erdélyben, utasai hagyományosan a csíksomlyói Mária-ünnepet és a legkeletibb, a 30-as számú MÁV-őrház keresik fel.
Mindkét útra lehet jelentkezni. Érdeklődjön a szerkesztőségünk e-mail címén: iroda@indohaz.hu Keresheti az utazás szervezőjét a MÁV Nosztalgia Kft.-t is.
MÁV Nosztalgia Jegyiroda - Nyugati értékesítési pont
H-1067 Budapest, Teréz krt. 55.
Nyugati pályaudvar 10. vágánya mellett
Telefon/Fax: (+36 1) 269-5242
Nyitva
Hétfő: 11–19 óráig
Kedd, szerda, csütörtök: 10–18 óráig
Péntek: 9–15.30
Szombat, vasárnap: zárva
Email: csikos@mavnosztalgia.hu
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!