Javuló jóslatok: a Boeing emelt piaci előrejelzésén
Az elkövetkező húsz évben eszerint 36 ezer 770 új utasszállító repülőgép áll forgalomba, ez nagyon jelentősen, 4,2 százalékkal magasabb szám, mint a tavalyi előrejelzés. Ezen belül Ázsia illetve a csendes-óceáni régió 13 ezer 460 új repülőgépet „fogyaszt” majd a gyártóktól.
A növekedés legnagyobb részét a keskenytörzsű gépek eladása jelenti, az egyfolyosós (többnyire közép- és rövid hatótávolságú) utasszállítókból a Boeing szerint 25 ezer 680-at lehet a következő két évtizedben értékesíteni. Az előrejelzésnek ez a szegmense nemcsak azért ilyen magas, mert ezek a gépek olcsóbbak, mint a nagy hatótávolságú, nagy kapacitású szélestörzsűek, hanem mert ebben a szektorban a legerősebb a bővülési igény, elsősorban a low-costok felől. Persze, mint azt ezekben a hónapokban láthatjuk, a diszkont világ is kezd olykor a szélestörzsű gépek felé fordulni, mert több társaság tervez olcsó interkontinentális járatokat.
Érdekes a szélestörzsű gépek várható megoszlása: a kisebb 200-300 utast szállító kategóriából 4520, a közepes, maximum 400 személyesből 3460, míg a 400 főnél nagyobb kapacitású gépekből 620 gépet vesznek a társaságok a következő húsz évben. A Boeing eladási és marketing alelnöke, Randy Tinseth szerint a szélestörzsű szegmens jelenlegi megrendelési állományát a Boeing 65 százalékban fedi, és „ha az Airbus nem tesz valamit a gyártási stratégiájával, 30–35 százalékos lesz a piaci részesedésük”.
Az amerikaiak optimizmusát nyilván erősen fűtik a legutóbbi hónapok fejleményei: az Emirates „elkövette” az iparág eddig legnagyobb rendelés-lemondását, amikor elállt a 16 milliárd dolláros A350-üzlettől, viszont épp most véglegesítette 1500 777X vásárlását és még ötvenre szóló opcióját összesen 75 milliárd értékben.
A történet mögött valóban alaposan eltérő fejlesztési koncepciók vannak: az Airbus nagyon bízott a kétszintes A380-as óriás sikerében, amelyből azonban eddig csak háromszáznál többet rendeltek és 135-öt adtak át, miközben az Airbus a légitársaságok sürgetése ellenére nem akart, vagy a most futó fejlesztési programok mellett nem volt már ereje és tőkéje az új 350-esnél nagyobb és kisebb szélestörzsűek piacának meghódítására. A kisebb kétfolyosós gépek esetében talán épp Farnborough hoz változást, amennyiben bejelentik az ebben a kategóriában szépen teljesítő 330-as modernizált változatának programját.
Kétségtelen, hogy a 380-as ezzel együtt bőven túlteljesíti a Boeing hasonlóan nagy kapacitású és négyhajtóműves típusának, a modernizált 747-esnek (8i és 8f) az eladásait, ugyanakkor az amerikaiak erősen reménykednek egy a gép paramétereit lényegesen javító programban, és abban, hogy négy új vevőjelölttel zajlanak tárgyalások. Mindenesetre ez az a kategória, a 400 utas feletti, amelynek a piaci kilátásait a Boeing még a tavalyihoz képest is visszafaragta: le Bourget előtt 760 példány eladását látta valószínűnek a cég, a mostani 620-as prognózis drámai csökkenés. Ennek a hátterében azonban reális megfontolások állnak, a piac számára láthatóan a 350–400 utasra méretezett, és nem négy, hanem olcsóbban üzemeltethető kéthajtóművesek az igazán vonzóak, az Emirates rendelése is tulajdonképpen erről szól.
Ugyancsak javítja a Boeing közérzetét és növeli önbizalmát 2014 első félévének eladási és átadási listája. Az amerikai gyártó 342, az európai 303 gépet adott át a légitársaságoknak, a rendelések számában még nagyobb a különbség, 209 gép a Boeing javára. Persze az évi számok már lehet, hogy jóval kiegyensúlyozottabbak lesznek, hiszen épp Farnborough majd az őszi–téli ázsiai szalonok a szokásos helyszínei a nagy üzletek bejelentésének.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!