Karácsonyi ajándék: elindult a fogasvillamos a Magas-Tátrában

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2021.12.13. 18:00
TEZ

Egyelőre csak két szerelvény, és csak a Tátrai Villamos Vasúton szállít utasokat a hibrid üzemű fogasvillamos.

A téli napforduló környékén már az ókorban is furcsa dolgok történtek, nem hiába alakult ki sok népi hiedelem ekörül a dátum körül. Talán az sem a véletlen műve, hogy éppen Luca-napkor indult el a Magas-Tátrában az első fogasvillamos, pedig előző információink szerint már szinte biztosnak tűnt, hogy az idén már nem állnak forgalomba a hibrid hajtású, kétéltű Stadler-szerelvények. Ám most mégis úgy alakult, hogy két szerelvény az ötből már forgalomba állt december 13-án. 

A ZSSK vasúttársaság tájékoztatása szerint a két hibrid üzemű fogasvillamos (Stredohrot és Kostolík) egyelőre csak a Tátrai Villamos Vasúton, az adhéziós pályán közlekedik Poprád és Tátralomnic, illetve Poprád és Csorbató állomások között. A „zubácska” vonalán továbbra sem lehet velük találkozni, de az ígéretek szerint erre heteken belül sor kerül. A ZSSK már mind az öt szerelvényt átvette a Stadlertől, beleértve a hatodik, multifunkciós, hóekével is felszerelhető mozdonyt is. 

Az első szerelvény, amelyet Stredohrot névvel illettek, december 13-án 7:17-kor indult el Poprádról a Tátrai Villamos Vasút vonalán már utasokkal a fedélzetén, amely Tátralomnic állomásra közlekedett. Egy órával később, 8:17-kor indult a második, Kostolík névre keresztelt szerelvény Poprádról Csorbató állomásra. Egyelőre csak egy szerelvény közlekedik majd a személyvonatokon, az összekapcsolt szerelvények közlekedésére még várni kell. 

És akkor lássuk, hogy melyik járatokon is találkozhatunk az új szerelvényekkel: 

  • A Stredohrot (495.952-es pályaszámú szerelvény) egész nap Ótátrafüred és Tátralomnic (Starý Smokovec−Tatranská Lomnica) között pendlizik, az első reggeli járat 7:17-kor indul Poprádról, az utolsó pedig 18:14-kor indul vissza Tátralomnicról. 
  • A Kostolík (495.953-as pályaszámú szerelvény) Poprád és Csorbató között pendlizik a 8110-es, 8113-as, 8118-as és 8123-as személyvonatokon. 
  • Hétvégén azonban csak azokon a járatokon jelennek meg a Stadlerek, amelyiken elegendő egy szerelvényt kiállítani: 8104, 8107, 8162, 8117, 8166, 8127, 8132, 8135, 8208, 8129. 

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kiemelt ajánlatok

Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 5. rész: Kötöttpályán Magyarországon I.

iho/vasút   ·   2022.05.14. 09:00

Sorozatunkban előző részeiben azt mutattuk be, hogy a Knorr-Bremse Budapest piacvezető vasúti fékgyártó vállalatként a világ mely távoli országaiba szállít fékrendszereket vonatok, metrók és villamosok számára. Képzeletben jártunk Afrikában, Ázsiában és a távoli Ausztráliában is. Számunkra a legérdekesebbek mégis azok a szerelvények, amelyekkel itthon találkozhatunk nap mint nap, amelyekben Budapesten tervezett és gyártott fékberendezések, fékvezérlő rendszerek és levegőellátó egységek gondoskodnak a biztonságos fékezésről.