Már miért lenne bármilyen baj a metrókkal?

Kemsei Zoltán   ·   2014.02.25. 16:45
00kicsi

A kettes metrón biztonsággal futnak, a négyesen már csak a sötétpróba végére várnak az Alstom szerelvényei – így lehet összegezni a kerekasztal-beszélgetésen elhangzottakat, ami a cég jelenlegi, magyarországi közlekedési projektjeit illeti. A kettes vonalon a huszonkét szerelvény eddig összesen 2,2 millió kilométert futott. A BKV a GfK-val közösen végzett felmérésén nyolcvan százalékban pozitívan reagáltak az új szerelvényekre az utasok. Deák László, az Alstom Hungária Zrt. elnök-vezérigazgatója kiemelte: a szerelvények típusengedélyének visszavonása – a sajtóhírekkel ellentétben – nem került szóba.

Deák László, az Alstom Hungária Zrt. elnök-vezérigazgatója ismertette a metrókkal kapcsolatos híreket, terveket. Mögötte az asztalnál dr. Kiss Csaba, az Alstom Erőmű Szerviz Üzleti Egység ügyvezető igazgatója és Kovács Árpád, az Ipari Gőzturbina Fejlesztő Központ igazgatója<br>(fotó: a szerző)

A négyes metró sötétüzemi próbái rendben folynak, eddig nem fordult elő biztonsági kockázattal járó hiba – ezt a vonatbefolyásolót szállító Siemens is megerősítette. Mindazonáltal az új metróvonalon könnyebb dolga van a tesztelőknek: egy forgalomban álló metrón (2-es) szűkebbek a határidők, hiszen a folyamatos üzemet kell megszakítani a szerelési munkák miatt. A két projekt egyébként segítette egymást: az egyik vonalon szerzett tapasztalatokat a másikon is fel tudták használni.

Az első Alstom szerelvény átadásán<br>(fotó: Tevan Imre)

Sarkalatos probléma a 3-as metró szerelvényeinek cseréje vagy felújítása. A projekt 2015-ben indulhat el, a legutóbbi hírek szerint nyílt közbeszerzési eljárással. Az Alstom mindenképp az új járművek szállítása mellett törne lándzsát, több okból. Egy esetleges tendergyőzelem esetén a Budapesten már futó szerelvények hatkocsis változatát tudná, rövid határidővel leszállítani. Az egységes szervizfolyamat és alkatrész-beszerzés kisebb munkaerő-igénnyel és alacsonyabb költségekkel járna. A régi szerelvények felújításával az új elvárásoknak megfelelő komfortfokozatot nem, vagy csak jóval drágábban tudnák elérni, továbbá új engedélyeztetési eljárásokra lenne szükség. Ez jóval alacsonyabb élettartamnál (30–40 helyett 15 év) az új járművek árának mintegy hetven százalékába kerülne.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Földrengés helyett útkeresés a vasúti árufuvarozásban

T. Hámori Ferenc   ·   2024.02.19. 15:00

Két éve még „földrengést” vártak a vasúti áruszállításban érdekelt társaságok a vontatási energia árának drasztikus emelkedése miatt. Bár az áramár csökkent, a kargócégeket továbbra is foglalkoztatja a fuvardíj-kalkuláció tervezhetőségének kérdése, de még ennél is jobban az, hogy a honi vasút infrastruktúrájának állapota erősen kifogásolható, a lassújelek, a tengelyterhelés-korlátozások pedig nem előnyükre befolyásolják a társaságok működési eredményeit. 

Vasút Nagyvasút

Smart Train Lease GmbH: lízingeljünk regionális vonatokat!

iho/vasút   ·   2024.02.19. 11:00

Akkumulátoros, hidrogén és villamos motorvonatok bérlését ajánlja a Siemens új leányvállalata. A Smart Train Lease GmbH kezdetben Németországban kínálja ezt a bérleti modellt. Középtávon egész Európára tervezi a szolgáltatás kiterjesztését. Elsőnek Mireo Smartokat.