Közvetlen vasúti kapcsolat jött létre Moszkva és Jakutföld között

iho/vasút   ·   2019.08.15. 09:00
400px_jakutszk

A félig az Oroszországi Vasutak (RZSD), félig pedig a jakutföldi Ingatlan és Földkapcsolatok Minisztériumának tulajdonában álló Jakutföldi Vasút (Zseleznyije Dorogi Jakuti; Железные дороги Якутии) július 19-én kapta meg a hivatalos személyszállítási engedélyt. Az első „ablakos” vonat a napokban haladt, amelyre már elővételben is, július 25-étől meg lehetett váltani a jegyeket bármely állomáson és az RZSD online jegyvásárlási felületein. A járatok eleinte különböző napokon közlekednek. A déli irányba tartó 327-es járat július 27-étől közlekedik Nyizsnyij Besztyakból indulva a páratlan napokon, kivéve a hónapok harmincegyedik napját. Az észak felé tartó 328-as vonat július 30-ától páros napokon közlekedik és Nyerjungriból indul.

A térképen szürkével jelölt Amur–Jakutszk vasútvonal teljes meglévő szakaszán elindult a személyszállítás (térkép forrása: trailblazer-guides.com)

Az 1239 kilométer hosszú Amur–Jakutszk fővonal (AYAM) az amuri régió nyugati részén, Bamovszkajánál ágazik ki észak felé a transzszibériai vasútvonalból. A Bajkál–Amur fővonallal (Bajkál–Amur magisztrál, BAM) is összeköttetésben áll: Tinda városának közelében kapcsolódik hozzá. Az Amur–Jakutszk fővonal Berkakitig az RZSD tulajdonában áll, a Nyerjungri–Tommot–Jakutszk szakasz viszont már a hivatalosan Szaha Köztársaságként ismert Jakutföldé. A vonal létrehozását először 1904-ben kezdeményezték, azonban az építési munkálatok csak a harmincas években kezdődtek meg. A pálya déli végén a negyvenes évek elején elkészült egy rövid szakasz, azonban nem sokkal később le is állították rajta a forgalmat. A hetvenes években tértek csak rá vissza a vonatok a Bajkál–Amur fővonal építését kiszolgáló szerelvények formájában. A Berkakit–Tommot–Jakutszk szakasz konstrukciós munkálatai végül 1985-ben kezdődhettek meg, az építkezés huszonhat évig tartott: 2011-ben adták át hivatalosan. Körülbelül kilencszáz kilométernyi pálya fut állandóan fagyos környezetben. A személyszállító vonatok 2004-ben indultak el, először még csak Tommotig. A Tommot és Jakutszk közötti 436 kilométeres, északi szakaszon a 2013-as átadás óta csak tehervonatok közlekedtek, idén július végén indulhatott meg a személyszállítás.

Az elnevezés ellenére az Amur–Jakutszk fővonal nem éri a jakutföldi fővárost: Nyizsnyij Besztyaktól hat kilométerre, a Léna folyónál található útkereszteződésnél ér véget. A jakutföldi kormány tavaly döntött egy, a folyó felett átvezető, 5,8 kilométer hosszú híd építéséről Jakutszk elérésének érdekében. A beruházás a számítások szerint hetvenhatmilliárd rubelt, vagyis körülbelül 328 milliárd forintot fog felemészteni. Nyizsnyij Besztyak és Jakutszk között jelenleg nyáron komppal, télen pedig busszal lehet átkelni a folyón – számol be a Railway Gazette.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek