London Underground 150 – 5. rész: az 1973 Stock

Berky Dénes   ·   2013.03.20. 11:00
IMG_3573

Az 1973 stock szerelvények a Piccadilly vonalon járnak 1975 óta. Ekkor a vonalat Hatton Crossig hosszabbították, illetve 1977-ben a Heathrow reptérig, ezért volt szükség az új kocsikra, melyeket 1973-ban kezdett gyártani a Metro-Camell, innen a szerelvények jelölése. A flotta felújítására 1996 és 2001 között került sor a Bombardier Transportation által.

Egy 1973-as szerelvény Eastcote állomáson<br>(fotók: Wikipedia)

A londoni metró 1970-ben írt ki pályázatot 88 új vonatra, az 1938, 1959 és 1962 stock elöregedő szerelvényeinek kiváltására a Piccadilly vonalról. A pályázat nyertese, a Metro-Camell 1972 és 1975 között gyártotta le a 88 szerelvényt, melyek közül az első 1975. július 19-én indult forgalomba. A vonatokat elődeiknél hosszabb kocsikkal és nagyobb ajtónyílásokkal tervezték, a reptér nagyobb forgalmának kiszolgálása érdekében. A szerelvényeket 1996-tól kezdték felújítani a Bombardier üzemében. A felújításokkal megszüntették a keresztben álló üléseket a nagyobb befogadóképesség érdekében, a bőr kapaszkodófüleket fémrudak váltották fel, a padlóburkolatot is kicserélték, illetve a felújított vonatok megkapták a londoni metró kék-fehér-piros flottaszínét. Az utolsó felújítatlan vonat 2001 elején futtott a Piccadillyn, majd júniusban tért vissza a reinkarnációja után.

A beltér felújítás utáni állapota<br>A képre kattintva galéria nyílik

A vonatok két háromrészes egységből állnak, melyeket szükség esetén szét is választhatnak, úgy is üzemeltethetőek, de csak a kocsiszínekben szokták. A Piccadilly vonal 76 szerelvényt igényel a legforgalmasabb időszakban, melynek már csak egy része áll az 1973 stock vonataiból. A kocsikban a felújítás előtt voltak keresztben álló és oldalsó üléssorok is, de a nagyobb igények miatt, mint már említettük, mindet oldalsóra építették át. A kocsiszekrény a szokásos tube keresztmetszet miatt szinte kör alakú, ezért az ajtók felnyúlnak a tetőig, így ott állni igencsak kényelmetlen csúcsidőben. Továbbá az ajtónyílásoknál poggyászok elhelyezésére is kialakítottak helyet, figyelembe véve a nagy reptéri forgalmat. Egy vonat befogadóképessége 684 fő, melyből 228 tud helyet foglalni.

A következő alkalommal az 1992 stockkal folytatjuk.

Kapcsolódó hírek