M3: felújítás euróból! Mit tudnak Tarlósék?

MTI/iho   ·   2015.05.27. 16:15
00kicsi

Elfogadta a 3-as metró szerelvényeinek felújításához szükséges pénzösszeg tőketartalék útján történő biztosításáról és a forrás felhasználásának feltételrendszeréről szóló, a BKV Zrt.-vel kötött megállapodást a Fővárosi Közgyűlés – adta hírül a távirati iroda.

Az elfogadott előterjesztés szerint a 3-as metróvonal járműparkja korszerűsítéssel egybekötött felújításának kezdési időpontja a vállalkozási szerződés megkötésének tervezett dátuma, azaz július 1-je. A befejezés tervezett időpontja pedig – az üzembe helyezés tervezett határideje – 2017. december 31. A járműpark felújítására 60 milliárd forintnyi kölcsönt vesz fel euróban a főváros. A fejlesztési feladatot a BKV Zrt. valósítja meg, a BKK Zrt. mint a közútkezelői és közlekedésszervezői közfeladatok ellátására kijelölt szervezet ellenőrzési és együttműködési kötelezettsége mellett.

Az előterjesztést 27 igen és 1 nem szavazattal, 1 tartózkodás mellett fogadta el a Fővárosi Közgyűlés. Nemmel szavazott Gy. Németh Erzsébet (DK), míg Csárdi Antal (LMP) tartózkodott.

Csárdi Antal a javaslat elfogadását megelőző vitában felszólalva azt mondta, egy korábbi bizottsági ülésen számára az derült ki, hogy a 3-as metró felújításának 60 milliárdos költségével szemben az új szerelvények beszerzése mindössze 2 milliárd forinttal kerülne többe, így pedig érthetetlennek tartja, hogy a városvezetés miért ragaszkodik az előbbihez. Tarlós István főpolgármester reagálásában hülyeségnek nevezte a 2 milliárd forintos különbséget, továbbá megjegyezte, hogy Budapest felújításra kapta az állami hitelgaranciát. Takács Péter, a BKV vezérigazgató-helyettese hozzátette, a bizottsági ülésen téves adat hangozhatott el, hiszen az új szerelvények beszerzése legalább 90-92 milliárd forintos költséget jelentene. Gy. Németh Erzsébet azt mondta, a metrófelújítás ezer euró pontossággal meghatározott kerete alapján azt gyanítja, hogy előre eldöntötték, melyik társaság nyeri majd el a metrófelújítást. Tarlós István válaszában ezt határozottan cáfolta, és kiemelte, a felújításra négy pályázó van és azt szeretnék, ha közülük a legjobb nyerne.

A szocialista Szaniszló Sándor azt javasolta, hogy az euró alapú hitelfelvétel esetében rögzítsék az árfolyamot és az árfolyamkockázatot az állam vállalja magára. Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes válaszában közölte, az árfolyamkockázattal a fővárosnak kell szembenéznie. A javaslatban kiemelték, hogy a 3-as metróvonal Magyarország legnagyobb forgalmat bonyolító vasúti rendszere. Építési hossza 17,3 kilométer, ebből 15,5 kilométer alagúti szakasz, és 20 állomás van a vonalon. A vonalat munkanapokon 520-540 ezer utas használja, több mint amennyien a teljes országos vasúti hálózatot.

A 3-as metró építése több szakaszban 1970-től 1990-ig tartott, a szakaszok infrastruktúraelemei (építmények és az azokban lévő műszaki berendezések) az elmúlt több mint 3,5 évtizedes folyamatos működés alatt erősen elhasználódtak, ez alatt semmilyen komolyabb felújításon nem estek át, felújításuk halaszthatatlanná vált.

A vonal és teljes járműparkjának megújítása „hosszú ideig nem halasztható, a 2014–2020 közötti költségvetési ciklusban” meg kell valósítani.

Elfogadták egyébként a BKK és a BKV múlt évi beszámolóját

A BKK Zrt. a múlt évben több mint 150 millió forint összegű mérleg szerinti eredményt ért el, ami mintegy 82 millió forinttal kedvezőbb a tervezett mértéknél a közlekedésszervezői szolgáltatók által elismert kötbérek folytán. A BKK saját tőkéje – a bázist 132 millió forinttal meghaladva – 4,7 milliárd forint. Működési hitelfelvétel nem történt – olvasható a társaság üzleti jelentésében.

A BKK-nak 2014-ben 60,1 milliárd forint volt a menetdíjbevétele, ez a bázist 3 milliárddal, a tervet 4,9 milliárd forinttal haladta meg. Rámutattak: a menetdíj-bevételi terv jelentős túlteljesítésében több olyan tényező is szerepet játszott, amellyel a BKK javította a társaságot jogosan megillető bevétel megszerzését: az ellenőrzés hatékonyságának növelésével, a jegyhez jutás bővítésével, amelynek részeként 270 korszerű – bankjegy és bankkártya elfogadására is alkalmas – jegykiadó automatát állítottak rendszerbe. Továbbá a „helyben nyomtatás bevezetésével”, a járművezetői jegyértékesítés, valamint az elsőajtós viszonylatok számának növelésével az érintett vonalakon csökkent a bliccelés mértéke.

A BKV Zrt. üzleti jelentése szerint a társaság üzemi eredménye több mint 3 milliárd forint. A cég tavaly 9,4 milliárd forint hitelt fizetett vissza a finanszírozó bankoknak. A december 31-ei adósságállomány több mint 57 milliárd forint volt. A BKV-nál a tavaly december 31-i adat szerint 10 ezer 686-an dolgoztak teljes munkaidőben. Ez az előző évihez képest 249 emberrel kevesebb. A szellemi állomány 2,6 százalékkal nőtt, főként a 4-es metró elindulása miatt, a járművezetők száma 8 százalékkal csökkent az autóbuszos szolgáltatások növekvő hányadának kiszervezése miatt.

Mindkét beszámolót 17 igen és 1 nem szavazattal, 7 tartózkodás mellett fogadta el a Fővárosi Közgyűlés.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.