M3: kétmilliárdot fordít rá Budapest

MTI/iho   ·   2015.12.03. 15:13

Az elfogadott javaslat szerint a kiviteli tervek elkészítéséhez, valamint a műszaki előkészítési, szakértői feladatokhoz szükséges pénzt fővárosi forrásból kell megelőlegezni azért, hogy a rekonstrukció tervezett véghatáridejét tartani tudják.

Ezek várható költsége nettó kétmilliárd forint, amelyet a fővárosi önkormányzat a 2016-os költségvetése terhére saját forrásból biztosít.

A projekt megvalósítása során felmerülő költségek uniós támogatásból vagy más külső forrásból finanszírozása esetén a lehívott támogatást a BKV Zrt. köteles lesz a fővárosi önkormányzatnak átutalni.

Gy. Németh Erzsébet, a DK képviselője a szavazást megelőző vitában azért vonta felelősségre a városvezetést, mert szerinte az elmúlt öt évben soha nem érvényesítette Budapest az érdekeit a kormánnyal szemben, és ez a 3-as metró felújításán is érződik.

Tarlós István főpolgármester válaszában ismét arra hívta fel a figyelmet, hogy a főváros előző, szocialista-szabad demokrata vezetése olyan mértékben eladósította a BKV-t, hogy az 2015 nyaráig semmilyen fejlesztést nem tudott vállalni.

Kocsis Máté önkormányzati és rendészeti tanácsnok bicskanyitogatónak nevezte, hogy a DK képviselője számon kéri a kormányoldalt azt követően, hogy a kabinet 53 milliárd forint, korábbról származó adósságot vállalt át a BKV-tól.

– Éppen azt a kupacot lapátoljuk el, amit maguk itthagytak, majd maguk hátradőlnek a kempingszékben, és megmondják, hogyan fogjuk azt a lapátot – fogalmazott a fideszes politikus, majd arra kérte Gy. Németh Erzsébetet, hogy „nagyon mélyen hallgasson” az ügyben.

Horváth Csaba szocialista képviselő hozzászólásában azt mondta, a kormány nemcsak a BKV adósságát, hanem a főváros több feladatát és az azért járó pénzt is elvitte, amivel összesen 100 milliárd forintot „lopott el a várostól”.

A főpolgármester erre reagálva visszautasította, hogy a kormány meglopta volna Budapestet, majd kijelentette, az előző városvezetésnek a 4-es metró építése helyett a 3-as metró felújításával kellett volna foglalkoznia.

Kész lesz, de...

A budai fonódó villamoshálózat karácsonyig elkészül, átadása azonban a Széll Kálmán tér, valamint a Lánchíd budai hídfőjénél lévő villamosalagút elkészülte után várható – nyilatkozta a főpolgármester a Heti Válasznak. Tarlós István a lap csütörtökön megjelent eheti számában megjelent interjújában azt mondta: „a fonódó karácsonyig elkészül, de nem adjuk át, mert a Lánchídnál van egy aluljáró, amely csak 2016 tavaszára készül el. Mivel májusra a Széll Kálmán téren is véget ér a munka, és a két beruházás szorosan összefügg, talán érdemesebb együtt átadni őket”.

Közölte, a forgalom a Lánchídnál mindkét irányba elindul december végén, de amíg nem lesz folyamatos a villamospálya, nem tekinti befejezettnek a beruházást. Átmenetileg lesz egy átszállási pont a két vonal között – tette hozzá.

A BKV hosszú távú finanszírozásáról szólva Tarlós István arról beszélt, hogy az ügyben a kormánnyal továbbra is „holtponton” állnak. A főpolgármester azt mondta, hogy az agglomerációs közlekedésen a főváros nettó vesztesége 12 milliárd forint. Az állam által kért díjkedvezmények 10 milliárd, a díjmentes közlekedés pedig 9,5 milliárd forint veszteséget jelentnek. Ezeknek az összege az, amivel, „ha úgy vesszük, az állam tartozik nekünk” – tette hozzá.

Ha nem kapják meg a költségvetésből az államtól átvállalt feladathoz a forrásokat, akkor lehet, hogy nem mennek ki az agglomerációba a tömegközlekedési járművek – közölte.

Arra a kérdésre, hogy mi lesz, ha ez sem hat, a főpolgármester úgy fogalmazott: „ha nem lesz megoldás nagyon rövid időn belül, tegyünk egy próbát. Ha nem hiszik el, hogy ennyibe kerül a közlekedés, hogy nem felelőtlenül költjük össze-vissza a pénzeket, akkor adjuk át a kancelláriaminiszternek a BKV-t”.

„Üzemeltesse ő a fővárosi meg az agglomerációs tömegközlekedést, de ne kapjon rá egyetlen fillérrel se többet, mint mi, és nyújtsa ugyanezt a szolgáltatást. Leveszem a kalapom, ha képes megoldani” – mondta Tarlós István az interjúban.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.