Magánvasutak demonstráltak Berlinben

iho/vasút   ·   2020.09.29. 15:00
mozdonyvonat_berlin

A résztvevők összesen húsz villamos mozdonnyal haladtak végig a német főváros belső vasúthálózatán, felhívva a figyelmet arra, hogy a német kormány csak az állami vasúttársaság DB-t segíti a pandémiakrízis során, a magántársaságokat nem.

A több mint huszonöt német magánvasúti fuvarozót tömörítő Európai Vasutak Hálózata (Netzwerk Europäischer Eisenbahnen, NEE) szövetség egy különleges mozdonyvonatot szervezett szeptember 28-án, hétfőn. A berlini demonstrációval arra hívták fel a figyelmet, hogy míg az állami tulajdonú vasúttársaság, a Deutsche Bahn (DB) teherfuvarozási ága, a DB Cargo több milliárd eurós pénzügyi támogatást kapott a német szövetségi kormánytól a koronavírus-járvány hatásaival való megbirkózáshoz, a magán-vasútvállalatok egy eurót sem, annak ellenére, hogy a vasúti áruszállítás több mint ötven százalékát ők bonyolítják le. A DB Cargo a pandémia miatt 352 millió eurós veszteséget könyvelhetett el 2020 első félévében.

A cirka négyszáz méter hosszú, látványos mozdonyvonatot húsz mozdonyból állították össze. habár a járművek összteljesítménye körülbelül százezer kilowattot tett ki, egyetlen gép vontatott. A még erősebb hatás érdekében az egyik mozdonyt különleges díszítőmatricával is ellátták; a kék-narancs alapszíneken végifutó szövegeket – „Hör das Signal, Berlin!” (Berlin, halld meg a jelzést!”), „100% Engagement, 50% Marktanteil, 0% Corona-Hilfe” (100% elköteleződés, 50% piaci részesedés, 0% segítség a koronavírus ellen) – természetesen a német kormányhoz címezték.

A figyelemfelkeltés érdekében egy mozdony matricát is kapott, melyen a német kormánynak üzentek (kép forrása: netzwerk-bahnen.de)

A színes szerelvény a Berlin nyugati részén található Wustermarkból indult el 11 óra 20 perckor, keleti irányba, a város központi részén áthaladó S-Bahn vonalon. A menet dél környékén tizenöt percre megállt a főpályaudvaron (Hauptbahnhof), hogy fényképek készülhessenek, ez idő alatt többek között a TX Logistik, a Mofair és más társaságok vezetői tartottak rövid beszédeket. A mozdonyok ezt követően a Keleti pályaudvar (Ostbahnhof) irányába indultak tovább, majd Berlin-Grünaunál irányt váltva Neukölln, Südkreuz és Westkreuz állomásokon áthaladva délután kettőre érkeztek meg Westhafenbe. A szerelvényt alkotó járművek a német szövetségi parlament közelében folyamatosan kürtöltek, jelezve a demonstráció szándékát. A mozdonyvonat nagyrészt villamos üzemmel, felsővezetéket használva közlekedett, az S-Bahn harmadik vágányról betáplált déli gyűrűjén az egyik, kiegészítő dízelüzemmel is ellátott mozdony vontatott. A hálózatüzemeltető DB Netz forgalomirányítói a menet haladását úgy időzítették, hogy az ne zavarja a menetrend szerint közlekedő teher- vagy személyszállító vonatokat – írja a Railway Gazette.

A demonstráció során az NEE vezérigazgatója, Peter Westenberger elmondta: tavasz óta tárgyalnak a kormánnyal a támogatásról, mindeddig hasztalanul. Felszólította a kormányt, hogy ne kivételezzen az állami teherfuvarozó DB Cargóval, azzal érvelve, hogy a DB részére májusban megszavazott tőkeinjekció sérti az uniós versenyszabályokat, mivel ezzel az állami vasútvállalat aláígérhet a versenytársakkal szemben, ellehetetlenítve azokat a piactól. Ennek elkerülése érdekében nem szabad kizárni a támogatásból az ellenfeleket. A Westhafennél kétórányi megbeszélést szerveztek független szolgáltatók vezető szereplői, közlekedési szakértők és politikusok részvételével.

Az NEE konkrét intézkedéseket vár az állami támogatás a vasúti árufuvarozási piaci versenyre gyakorolt hatásának csökkentése érdekében. Az első ilyen a meglévő nyereség- és veszteségeredmények átcsoportosítása, valamint az ellenőrzési megállapodások felmondása a DB-csoporton belül. Ez azt jelentené, hogy a DB Cargónak a pandémiától függetlenül is meglévő veszteségeit már nem kompenzálná automatikusan a DB-csoport vagy az állam, ennek következtében az állami cégre is ugyanazok a piaci feltételek vonatkoznának, mint a magántársaságokra. Egy másik lépés, hogy a DB Cargo ésszerű időn belül visszafizeti a kormánytól eddig kapott támogatást, vagy a sikeres üzleti tevékenységből származó jövedelemből, vagy a társaság részvényeinek értékesítése árán. A magánvasutak azt is szorgalmazzák, hogy a kormány segítse elő, hogy a korszerű, ügyfélközpontú vasúti árufuvarozás még nagyobb piaci szerepet tölthessen be a közúti árufuvarozással szemben. A társaságok amilyen gyorsan csak lehet, túl akarnak lépni a Covid-19 által előidézett krízisen, és nem akarnak összezsugorodni a DB-re szabott szövetségi politika miatt – számol be az International Railway Journal.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek