Már a magántársaságok uralják a vasúti árufuvarozási piacot
Tavaly a történelem során először adták a magáncégek és a nagy holdingok magánvállalatként tevékenykedő leányvállalatai az európai vasúti áruszállítási szektor többségét, 51 százalékos piaci részesedéssel.
Az Európai Vasúti Fuvarozási Szövetség (ERFA) meglehetősen szorosan kíséri figyelemmel a vasúti árufuvarozási piac liberalizációját. Az ERFA tavaly márciusi jelentésében az arányok még majdnem egyenlők voltak, viszont az év végére már a magánszektor javára billent a mérleg. Az összehasonlítás az állami szektorral, vagyis a nemzeti történelmi vasútvállalatokkal szemben történt az olyan országokban, melyek egy holdinghoz kapcsolódnak.
A brüsszeli székhelyű iparági szövetség szerint 2010-ben még az állami vállalatok uralták a piacot, a kihívók részesedése mindössze 25 százalék volt. Ez az eredmény a nemzeti vasúti árufuvarozási piacok verseny számára történő megnyitásának sikerét tükrözi, és rávilágít az európai jogszabályoknak az újonnan belépők igényeihez való igazításának szükségére. A jelentés a kihívók kifejezést használja a magánszektor helyett, mivel egy másik országban is működő állami vállalat inkább magánvállalatként viselkedik, mint nemzeti vállalatként a saját országában. Például a német nemzeti vasút DB lengyelországi árufuvarozási leányvállalata, a DB Cargo Polska teljesen másként működik, mint a németországi DB Cargo.
Az ERFA arról is beszámol, hogy a legtöbb esetben a kihívók és az új piaci belépők nem kiváltották a meglévő kereskedelmi áramlásokat, hanem új piacokat hoztak létre a vasúti árufuvarozás előtt, különösen az intermodális és a logisztikai ágazatban. Ennek eredményeként a vasúti árufuvarozás új szolgáltatásokkal tudta ellensúlyozni a hagyományos forgalom, például a fosszilistüzelőanyag-szállítás visszaesését, ugyanakkor választási lehetőséget is ad a megrendelőknek, és jobban meg is felel az igényeiknek. Továbbá figyelembe kell venni a vasúti árufuvarozás egyre nemzetközibbé váló pályáját is: az uniós áruforgalomban a vasúti szállítás nagy többsége határokon lép át. Ezért egyre nagyobb nyomás nehezedik majd arra, hogy a vasúti árufuvarozásra vonatkozó jogszabályok európai és nemzeti szinten egyaránt ezt a piaci valóságot tükrözzék.
Az ERFA dicséri a kihívók üzletét, mivel hatékonyak, növekedésközpontúak, valamint ösztönzik az innovációt az ügyfélszolgálat és az új technológiák bevezetése terén. Az állami óriásokkal ellentétben szűkebb üzleti és földrajzi területre fókuszálnak, továbbá agilisabbak, mint a holdingok örökölt összetett folyamatai. A szövetség szerint ez határozottan élesebbé, egyszerűbbé és jobbá teszi őket, bár kínálatuk gyakran irányvonatokra vagy intermodális szállításra korlátozódik – az állami mamutok gyakran szélesebb kínálatot nyújtanak.
A pozitívumok ellenére az ERFA úgy véli, az Európai Unió nem igazán halad a modális váltási célkitűzéseinek teljesítése felé. Amint azt az Európai Számvevőszék az intermodális árufuvarozásról nemrégiben közzétett jelentésében kiemelte, még mindig vannak olyan jogi akadályok, melyek megakadályozzák a vasúti árufuvarozás további növekedését.
Alapvető fontosságú, hogy más szakpolitikai intézkedések mellett az európai uniós intézmények foglalkozzanak a felhasználói igényeket nem kielégítő infrastruktúrával, a kombinált fuvarozásra vonatkozó elavult jogszabályokkal, valamint az olyan akadályokkal, mint a kapacitások rossz nemzetközi koordinációja és a vasúti árufuvarozás versenyképességét befolyásoló szigorú nyelvi követelmények. Az ERFA szerint azt is ki kell hangsúlyozni, hogy minden új, a piaci szereplőknek befektetést előíró szabályozást részletes és megbízható költség-haszon elemzésnek, valamint reális megvalósíthatósági és finanszírozási terv kidolgozásának kell megelőznie – számol be a Rail Freight.
(Nyitóképünkön a CER Cargo magántársaság két új Vectronja. Kép forrása: CER)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!