Már „mozog”, de még nagyon messze jár: úton a CSCL Globe
A CSCL Globe nevet viselő konténerhajót az állami tulajdonban lévő, sanghaji székhelyű China Shipping Group alá tartozó China Shipping Container Lines jegyzi. A konténerszállító építése 2013-ban kezdődött, de nem Kínában, hanem Dél-Koreában, az ottani Hyundai Heavy Industries segítségével építették meg.
Mérték, egység A TEU egy húsz láb, azaz hat méter hosszú és általában nyolc láb (közel 2,5 méter) magas egységkonténert jelöl, körülbelül tizenkét regisztertonnának, illetve harmincnégy köbméternek felel meg. A regisztertonna pedig a hajók térfogatának régi, 1994-ig érvényben lévő mértékegysége. Egy regisztertonna értéke 100 köbláb, azaz körülbelül 2,8316 köbméter. |
A világ legnagyobbjának számító CSCL Globe 400 méter hosszú és 60 méter széles, óránként 43 kilométer megtételére képes, azt – a repülőgépek világából vett hasonlattal élve – a hajóipar „A380”-asának is nevezik. A 19 ezer 100 TEU kapacitású konténerszállító a Maersk Line konténerhajó család 18 ezer TEU-s tagjától vette át a világelsőséget, méreteit jól szemléleti, hogy egyszerre 200 millió táblagép szállítása válik lehetővé a fedélzetén.
Méreteinek előnye, hogy a 10 ezer TEU-s konténerszállítók használatához képest 20 százalékkal kevesebb energiát fogyaszt és 30 ezer tonna széndioxid-kibocsátás spórolható meg.
A China Shipping Container Lines négy másikat is rendelt az óriáshajóból, ezek később érkeznek a kelet-ázsiai országba.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!