Mától MÁV-nak, GYSEV-nek egy a hangja

Még nem lehet tudni, mi lesz a vége, mindenesetre a felek aláírták a soproni székhelyű vasúttársaság új nyugat-magyarországi vasútvonalairól szóló üzemeltetési és együttműködési megállapodást.
752 kilométer, se nem több, se nem kevesebb – július 1-jétől ekkora hosszban vette át vasúti pálya üzemeltetését a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt. a MÁV-tól. A két állami vasúttársaság közötti munkamegosztás változása az utasoktól semmilyen alkalmazkodást nem igényel, ugyanazokkal a járatokkal számolhatnak, mint korábban. A vasútvonalak üzemeltetése egyelőre nem jelenti a személyszállítási tevékenység automatikus átadás-átvételét sem, a GYSEV mától kizárólag a Zalaegerszeg és Celldömölk közötti vonatok esetében vállalja magára a személyszállítási közszolgáltatási feladatokat.
A fejlemények következménye, hogy hosszú évek után megoldódott az úgynevezett tarifatörés problémája, azaz július 1-jét követően már a GYSEV-es járatok igénybevétele esetén sem kerül majd többe az utazás, mintha ugyanazt a távolságot kizárólag a MÁV-csoport által üzemeltetett járatokkal tennék meg az utasok. Így például minimálisan olcsóbbá válik a vonatozás Sopron és Budapest között.
A MÁV-csoport és a GYSEV szakemberei között munkacsoportokban egyeztettek az átadás-átvétellel érintett vasútvonalakról, azok állomásairól, kiszolgáló létesítményeiről, ingatlan és ingó vagyontárgyakról, beleértve a pályavasúti szolgáltatások nyújtásával összefüggésben a működtetési jogokat és a kötelezettségeket is.
Július 1-jétől ugyanis a meglévő 443 kilométere mellett további 752 kilométernyi magyarországi vasúti pálya üzemeltetésével, működtetésével és a pályavasúti szolgáltatások nyújtásával összefüggő valamennyi jog és kötelezettséget is a GYSEV Zrt. vette át. Az érintett vasútvonalakon a MÁV átlagosan napi 420 vonat közlekedtetését tette lehetővé, és az országos vasúti áruforgalom hozzávetőlegesen tíz százalékát bonyolította le. Ennek révén negyven vasúti társaság elegyeivel szállított évi 754 millió árutonna-kilométer mennyiség célba jutását segítette elő.
A MÁV-csoport és a GYSEV célja közös: a jövőben a vasúti áru- és személyszállítás fejlődését, a szolgáltatási színvonal javulását, a hazai közösségi közlekedés erősödését segítse a változás.
Átadott-átvett vonalak listája:
- a 10-es vonal Győrszabadhegy–Celldömölk szakasza,
- a 11-es vonal Győrszabadhegy–Veszprém szakasza,
- a 13-as vonal Veszprémvarsány–Franciavágás szakasza (a vonalon nincs személyszállítás),
- a 14-es vonal Pápa–Csorna szakasza,
- a 17-es vonal Zalaszentiván–Nagykanizsa szakasza,
- a 20-as vonal Porpác–Székesfehérvár szakasza (Székesfehérvár állomás már nem),
- a 23-as vonal Zalaegerszeg–Rédics szakasza,
- a 24-es vonal Zalabér-Batyk–Zalaszentgrót szakasza (a vonalon nincs személyszállítás),
- a 25-ös vonal Boba–Őriszentpéter–országhatár szakasza,
- a 26-os vonal Ukk–Balatonszentgyörgy szakasza (Balatonszentgyörgy állomás már nem),
- a 27-es vonal Hajmáskér–Csajág szakasza (Csajág állomás már nem, a vonalon nincs személyszállítás),
- a 30-as vonal Murakeresztúr országhatár–Balatonszentgyörgy szakasza (Balatonszentgyörgy állomás már nem),
- a 41-es vonal Murakeresztúr–Gyékényes–országhatár szakasza
Nyitóképünkön: Közös nevező, nem először. A GYSEV 1047 501-esének 2002. évi átadására szervezett avatóünnepség alkalmával Sopron és Vulkapordány (Wulkaprodersdorf) között közlekedett különvonat a két első – mávos, illetve gyseves – Bikával. A felvételen Kukely Márton, a MÁV vezérigazgatója tekint át a Repcebika vezérállására, ahol Berényi János, a GYSEV vezérigazgatója integet (fotó: Joó Ferenc)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!