Mától nincsen belgrádi főpályaudvar

iho/vasút   ·   2018.07.01. 08:45
belgrad_fopalyaudvar_szerbia_kislid

A szerb pályavasút, az Infrazs közlése szerint július első napjától nem indít és nem fogad vonatokat Belgrád jelenlegi főpályaudvara, a Beograd Glavna. Az 1884-ben épült létesítményt kivonják a használatból, csakúgy, mint a Beograd-Dunav állomás felé vezető összekötővágányt is.

Az utolsó vonat szombat este 21.40-kor indult a pályaudvarról Budapest felé. A Belgrád és Bar közötti vonatok (egy nappali és egy éjszakai vonatpár) már június 16.-óta Topcider-állomásról közlekedik, ennek az az oka, hogy az autószállító vonatok rakodása csak ott oldható meg. Az összes többi elővárosi, regionális és távolsági vonat az új, épülőfélben lévő pályaudvarról, Beograd Centarról indul és ide érkezik. A hely elfogadottságáról sokat elmond, hogy – minden látványos fejlődés ellenére – Prokopnak, azaz gödörnek nevezik. Az új állomást a 36-os, 34-es busz és a Beovoz járatai kötik csak össze a belvárossal, ez kifejezetten szegényes kapcsolati hálónak tekinthető.

Vonatgenerációk a ma megszűnt főpályaudvaron

Az ok, ami miatt a régi állomásnak mennie kellett, a Beograd na vodu, azaz a Belgrád a víznél - nevű városfejlesztési projekt, melynek keretében a jelenleg a pályaudvar és a Duna-part közé szorult, kapcsolatok nélküli területen intenzív ingatlanfejlesztés venné kezdetét, teljesen újrarajzolva a város e részének térképét. E folyamatban a legjobb szcenárió szerint a pályaudvar épületét múzeumi célra alakítanák át, a legrosszabb szerint egyszerűen bontás várna rá.

A szerb tudományos és művészeti akadémia több tagja is kritizálta az elképzelést, de Nenad Kecman, a szerb vasúttársaság vezérigazgatója szerint a politika és a belgrádi városvezetés teljesen érzéketlen maradt a város és a vasút illeszkedésének problematikája iránt. A régi pályaudvar Belgrád városszerkezeti fejlődésének egyik motorja volt, a környező városnegyedek szerkezetének és funkciójának kialakulásában elvitathatatlan a hatása. Városi közösségi közlekedési beágyazottsága pedig olyan jó volt, amelyben a Prokop soha, vagy csak nagyon hosszú idő elteltével fogja utolérni.

Beograd na vodu – de pályaudvar nélkül

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek