Megindult a személyszállítás is a tehervonatoknak épült Betuwe-vasútvonalon

Zöldi Péter   ·   2017.12.08. 18:45
ice_betuwe_hollandia_kislid

A Betuwe-vonal eredetileg kizárólag tehervonatoknak épült, hogy azok a rotterdami kikötőből közvetlenül Németország szívébe juthassanak, elkerülve a holland vasúthálózat amúgy is túlterhelt csomópontjait. A holland hálózatot menedzselő ProRail által a pályán most elvégzett beavatkozások és próbák, amelyek a vonal teljes hosszára kiterjedtek, lehetővé teszik, hogy tehervonatokon kívül az InterCityExpress Hollandia és Németország közötti járatai is ezt a vonalat használhassák. A Betuwe-vonal – mint a Rajna-Alpok európai teherszállítási korridor része – a közeledés biztonságát és az energiaellátás megbízhatóságát tekintve alkalmas a nagysebességű személyszállító vonatok közlekedtetésére – jelentette ki a ProRail szóvivője az elvégzett vizsgálatok után.

Az első személyszállító vonat, amely a tíz éve elkészült pályára betette a kerekeit, az Amszterdamból Bázelbe közlekedő ICE volt. A ProRail szóvivője hangsúlyozta, hogy a vonal továbbra is elsősorban teherszállítási célokat szolgál, minden egyes személyszállító vonat áthaladása kivételes esetként értékelhető és a ProRail közlekedésirányításának egyedi engedélyével valósítható meg.

A 4684-es járat Opheusdennél, november 26-án (forrás: hiveminer.com)

A vonali felsővezeték feszültsége 25 ezer Volt a Hollandiában szokásos 1500 Volt helyett, ezért csak az erre az áramnemre alkalmas ICE, Thalys és IC Direct-vonatok vehetik igénybe a pályát. A biztosítóberendezés is különbözik a Hollandiában szokásos ATB-típustól. Ugyancsak problémát okoz az alagutakban található vészkijáratok mennyisége. Ezek kialakításánál nem számoltak személyforgalommal, így mennyiségük elmarad a szabványok által megkövetelttől, így személyszállító vonatok csak a Meteren és Elst közötti, alagutak nélküli szakaszt használhatják.

A vonal paraméterei majdnem pontosan ráillenek a mi 150-es vasútvonalunk tervezett állapotára. A vonal hossza 160 kilométer, az engedélyezett sebesség 120 kilométer per óra. Az összesen 18 kilométernyi alagút már a különbségekhez tartozik, és az is, hogy a vonal építését heves politikai csatározások kísérték, miközben a 150-es vonal felturbózásának szükségességét illetően Magyarországon példaszerű a teljes nézetazonosság.

További magyar vonatkozás, hogy a vonali biztosítóberendezés zavartatásméréséhez annak idején magyar járműveket vettek igénybe, a közismerten rossz teljesítménytényezőjű, 49-es Gigantot és a BVhmot 200-as motorkocsit – lásd az Indóház Extra Gigant 2-lapszámát.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek