Mégiscsak lesz valami a szegedi tramtrainből?

iho/vasút   ·   2017.06.27. 13:45
tramtrainvege0

A Szegedet Hódmezővásárhellyel összekötni tervezett vasútvillamos városi területen történő pályaépítésének közbeszerzése tavaly decemberben látott napvilágot. Mivel a Magyarországon teljesen újnak számító közlekedési módhoz új jármű is kell, a MÁV-Start január legelején kiírt egy nyolc plusz négy opciós dízel-villamos tram-train vonat vásárlásáról szóló tendert, aminek nyerteseként az egyedüli induló Stadler Rail Valenciát hirdették ki áprilisban. A harminc–negyven méter hosszú, száz kilométer per órás utazósebességgel használható szerelvényekre eredetileg összesen hatvanhat millió eurós (tízmilliárd forintos) keretet határoztak meg – ez járművenként 5,5 millió eurót jelent –, a svájci cég spanyolországi egysége azonban egyenként 6 millió 395 ezer euróért, azaz közel kétmilliárd forintért gyártaná le a 202 férőhelyes Citylink-szerelvényeket. A hír a sajtóban – tévesen – úgy került interpretálásra, hogy a vonatok a tervezettnél kétszer drágábbak lesznek, a Miniszterelnökséget vezető miniszter, a hódmezővásárhelyi születésű Lázár János szerint ezzel ellehetetlenülni látszik a tramtrain-projekt. A Stadler természetesen közleményben reagált: az ajánlat a becsült értéket mindössze 16,27 százalékkal lépi túl. A hibridvonatok technológiájának pluszköltségét elsősorban a felsővezeték nélküli nagyvasúti szakasz villamosításával lehetne megspórolni – már amennyiben a drót és a betáplálás kiépítése kevesebbe kerül.

Járművek elvileg már lennének Magyarország első vasútvillamos-vonalára, azonban a nagyvasúti pálya nem üti meg azt a szintet, amiért érdemes lenne az egész projektet megvalósítani. Ennek kiküszöbölésére a NIF kiírta a tendert a vonalszakasz gatyába rázására (illusztráció: Stadler)

A legnagyobb kérdés azonban az uniótól szerezhető támogatás, amit csak akkor ítél oda Brüsszel, ha számokkal bizonyíthatóan javulhat a csongrádi megyeszékhely és Lázár pátriája közötti tömegközlekedés a sokmilliárdos beruházásnak köszönhetően. Ennek viszont legfőbb kerékkötője a nagyvasúti pályaszakasz rossz állapota, hiszen hiába jön létre átszállásmentes összeköttetés a két belváros között, ha az átlagsebesség alacsony: garantáltan nem lesz kihasználva a benne rejlő potenciál. Már pedig a cél az autósok kötött pályára csábítása a kényelem és a jobb menetidő által. Úgy tűnik, a kormány most mégis felvállalja a pluszköltséget: a kedden megjelent közbeszerzési értesítés szerint felújítanák a két város közötti nagyvasúti pályát is, amit a vasútvillamosok is használnának.

A nem nyilvános költségű projekt során a szelvényezés alapján a Szeged-Rókus elágazás után kezdődő és a Hódmezővásárhelyi Népkert megálló-elágazóhellyel végződő, 21,3 kilométeres vasúti vonalszakasz (1559+00–1772+00 hmsz.) nyíltvonali és állomási átmenő fővágányait építenék át nyolcvan-száz kilométer per órás pályasebességgel használhatóvá és az engedélyezett tengelyterhelés is megemelkedne 225 kilonewtonra. A felújítás során Hódmezővásárhelyi Népkertnél teljesen, Algyő állomáson részlegesen újulna meg a nagyvasúti vágányhálózat. Két szakaszon, Szeged-Rókus elágazás és Baktó elágazás, valamint Sártó elágazás és Kopáncs forgalmi kitérő között új második vágányt is létrehoznának. Az állomásokon és forgalmi kitérőknél térvilágítást építenének ki, továbbá korszerűsítenék a négyszáz voltos villamos energiaellátást. Renoválnának számos műtárgyat, Algyőn pedig P+R parkolót alakítanának ki. A korszerűsítés az állomási és vonali biztosítóberendezések átépítését, cseréjét, az állomásokon és a vonalon új kábelalépítmény és kábelhálózat kiépítését, integrált vasúti távközlési rendszer és korszerű utastájékoztató berendezések létesítését is magában foglalja.

A Szeged-Hódmezővásárhely tramtrain tervezett nyomvonala. Távlati tervek között szerepel a Makóig, sőt, Szabadkáig történő meghosszabbítás

Az IKOP-programból finanszírozni tervezett munkák pontos összefoglalása a TED alapján:

  • Összesen harminc vágánykilométer (vkm) állomási- és nyíltvonali-, 54. és 60 r. hézagnélküli vágány építése és átépítése alépítménnyel, a felépítmény átépítése részben nagygépes technológiával.
  • Összesen huszonkilenc csoport kitérő beépítése, vagy cseréje: Szeged-Rókus elágazás három csoport, Baktó elágazás három csoport, Algyő állomás tíz csoport, Sártó elágazás két csoport, Kopáncs forgalmi kitérő állomás hat csoport, Hódmezővásárhely-Népkert állomás öt csoport.
  • A kitérők cseréje vagy beépítése mindhárom állomáson, a két elágazáson is al- és felépítménnyel együtt valósul meg.
  • Távvezérelt villamos váltófűtés kiépítése huszonkilenc csoport kitérőben.
  • 23,3 kilométer biztosítóberendezési vonalkábel és 23,3 kilométer erősáramú kábel építése és szerelése.
  • Vasúti műtárgyak: négy másfél méteres kerethíd építése, illetve átépítése; egy három és fél méter és egy két és fél méter nyílású kerethíd felújítása; az algyői acélszerkezetű Tisza-híd hídpillérének felújítása, rácsos acélszerkezet megerősítése, részleges acélszerkezet cseréje, a pályaszerkezet felújítása, illetve cseréje ragasztott vályús leerősítésre. A támaszközök rendre 4x52,48 méter, 104,40 méter és 2x52,48+42,00 méter.
  • A jelenlegi biztosítóberendezés elbontása Hódmezővásárhelyi Népkert, Kopáncs forgalmi kitérő, Algyő állomásokon.
  • Távvezérelt jelfogófüggéses vagy elektronikus biztosítóberendezés kiépítése összesen 30 csoport villamos állítású váltónál (Hódmezővásárhelyi Népkert állomásnál öt, Kopáncs forgalmi kitérő állomásnál hat, Sártó elágazásnál két, Algyő állomáson tíz, Baktó elágazásnál három, Szeged-Rókus elágazásnál négy).
  • Új távközkési hálózat és berendezések kiépítése a Hódmezővásárhelyi Népkert és a Szeged-Rókus közötti vonalszakaszon, az új fényvezetőszálas optikai kábel lefektetése a Hódmezővásárhelyi Népkert–Szeged-Rókus–Szeged személypályaudvar, valamint a Hódmezővásárhelyi Népkert–Mindszent közötti szakaszon összesen hetvenkét kilométer hosszban, a központi forgalomirányítás kiépítése Szeged személypályaudvar KÖFI-központban.
  • Két, esélyegyenlőséget biztosító, sínkoronaszint plusz ötvenöt centiméter magas (Sk+55) peron építése Hódmezővásárhelyi Népkertnél, valamint sínkoronaszint plusz harminc centiméter magas (Sk+30) peron építése Algyő állomáson.

A fejlesztéseket a szerződés megkötésétől számítva huszonöt hónapon belül kell létrehozni. A nyílt eljárású közbeszerzésre augusztus 8-áig jelentkezhetnek az építkezést megvalósítani kívánó cégek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek